81 liter, har du trimmat tanken också...zappafan skrev:45 liter , det är lite jämfört med Le mans'ens 81 liter..56:an skrev:full tank.....
En gammal Amazon....
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Tyckte den börja "klonka" mer än vanligt ur bakaxelregionen (efter Burnisen..) kröp under bilen (smörjgrop i garaget...=) ) för att se om det sluppit/flyttat sig nån bussning, hitta ett ställe som såg lite skumt ut men inte tillräckligt, kände på bakaxelklumpen & den kändes riktigt varm, fan tänkte jag har pinjongen flyttat sig en bit ,tycker den går tyst å fint inga vinande lagerljud eller nåt, äsch tar väl upp bakaxelkåpan å ser hur det ser ut ,men sen tänkte man ska det va så nån bromstrumma ev. släppt vid "testet" ? jupp ena bromstrumman (kona med kil) var bara att dra på så försvann klonkljudet , tog upp å bytte olja ändå , passa på & lacka då man liks hade upp (såg rent å fint ut inuti..)
nu skulle ju hela axeln blivit uppmålad men....
nu skulle ju hela axeln blivit uppmålad men....
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
-
- Inlägg: 245
- Blev medlem: 08 dec 2012, 00:00
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Undrar om inte det är "nya" krafter som driver shopen numera eller?
... startades redan 1967 tack vare att Rolle Bloom hade ett samarbete med den kände och legendariske motorkonstruktören Folke Mannerstedt.
Bristen på raceshops i Sverige var på den tiden mycket stor och framförallt bristen på kunniga specialister. Eftersom det var trimning och då förgasare och tändning Rolle specialiserat sig på, tyckte han att det skulle vara en trevlig nisch att jobba med.
Företagets namn RONWILL, som många undrar över faktiskt, kom till beroende på att Rolle egentligen heter RONALD WILLY i förnamn. Namnet har alltså en mycket logisk förklaring. Att det också fick attributet SPEEDSHOP var för att visa vad vi sysslade med; Få motorer att gå fortare och bättre!
Den 28/4 2011 gjorde Ronwill Speedshop HB resan från Gotland över till fastlandet och blev därmed Ronwill Speedshop AB. Jag "Benga" har efter många år av genuint bilintresse äntligen tagit steget fullt ut som egen företagare.
Min första bil inköptes 1975 för 2500:- och var en Cortina GT -67. Redan då var Ronwill Speedshop ett känt namn i bilbranchen. Oräknerliga är antalet Fordar som passerat sedan dess. Cirkeln är nu sluten för i garaget står en Cortina GT -67 och en Cortina GT-66. Den senare har jag byggt om till rallybil.
Vill nu hälsa alla Nya och Gamla kunder VÄLKOMNA!
... startades redan 1967 tack vare att Rolle Bloom hade ett samarbete med den kände och legendariske motorkonstruktören Folke Mannerstedt.
Bristen på raceshops i Sverige var på den tiden mycket stor och framförallt bristen på kunniga specialister. Eftersom det var trimning och då förgasare och tändning Rolle specialiserat sig på, tyckte han att det skulle vara en trevlig nisch att jobba med.
Företagets namn RONWILL, som många undrar över faktiskt, kom till beroende på att Rolle egentligen heter RONALD WILLY i förnamn. Namnet har alltså en mycket logisk förklaring. Att det också fick attributet SPEEDSHOP var för att visa vad vi sysslade med; Få motorer att gå fortare och bättre!
Den 28/4 2011 gjorde Ronwill Speedshop HB resan från Gotland över till fastlandet och blev därmed Ronwill Speedshop AB. Jag "Benga" har efter många år av genuint bilintresse äntligen tagit steget fullt ut som egen företagare.
Min första bil inköptes 1975 för 2500:- och var en Cortina GT -67. Redan då var Ronwill Speedshop ett känt namn i bilbranchen. Oräknerliga är antalet Fordar som passerat sedan dess. Cirkeln är nu sluten för i garaget står en Cortina GT -67 och en Cortina GT-66. Den senare har jag byggt om till rallybil.
Vill nu hälsa alla Nya och Gamla kunder VÄLKOMNA!
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Skulle låna varningstriangeln från Amazon & lägga synligt i bagageutrymmet på Opeln då jag skulle besikta den, när jag sen skulle lägga tilbax den vid reservhjulet gick inte Bakluckan få upp, shit..
Blev bort med regskylten å pilla lite för att få upp luckan...
Pinnen med kroken hade tydligen "ledats" av på grund av det som skulle va rörligt hade ärgat ihop lite...
Borra ur / gänga M5 / svetsa ihop / smörja upp /montera tillbax... En sak jag gjorde då jag körde året runt var att ta upp mer hål/uttag bakom regskylten för att få ut mer Kupe'luft = mindre imma/Is på rutorna, blev faktiskt en jäkla skillnad... (även borrat ett gäng hål från hatthylla mot skuff, knappt synligt..)
Blev bort med regskylten å pilla lite för att få upp luckan...
Pinnen med kroken hade tydligen "ledats" av på grund av det som skulle va rörligt hade ärgat ihop lite...
Borra ur / gänga M5 / svetsa ihop / smörja upp /montera tillbax... En sak jag gjorde då jag körde året runt var att ta upp mer hål/uttag bakom regskylten för att få ut mer Kupe'luft = mindre imma/Is på rutorna, blev faktiskt en jäkla skillnad... (även borrat ett gäng hål från hatthylla mot skuff, knappt synligt..)
När jag kustomiserade min Amazon så började jag med att lägga igen bakluckan. Sen så sänkte jag taket. Synd bara att jag inte riktigt gjort färdigt öppningsmekanismen när det tog sig i bagaget. Det blev till att ladda fullt med trädgårdsslangen in genom c-stolpen som inte var riktigt färdigsvetsad. Det blev väl sådär...
Det där med att ta till trädgårdsslangen känner jag igen. Jag hjälpte en gång i värden en kompis med att svetsa ett rosthål i tröskeln på en Opel Rekord. Han skulle vara brandvakt och vi hade rullat ut en vattenslang. Han satt i bilen och kollade när jag fick se att den vita färgen på bilsidan ovan bakhjulet började mörkna. Kompisen hade inte sett något men det hade börjat brinna i dinitrolen innanför plåtsidan. Rena turen att det inte hann sätta fyr på innertaket innan vi fick släckt via bagaget.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Det som läser skall finna...kejsaren skrev:vad är det för skum hålbild under bakluckehandtaget ?????
En sak jag gjorde då jag körde året runt var att ta upp mer hål/uttag bakom regskylten för att få ut mer Kupe'luft = mindre imma/Is på rutorna, blev faktiskt en jäkla skillnad...
(även borrat ett gäng hål från hatthylla mot skuff, knappt synligt..)
hmm ok skämtare därzappafan skrev:Det som läser skall finna...kejsaren skrev:vad är det för skum hålbild under bakluckehandtaget ?????
En sak jag gjorde då jag körde året runt var att ta upp mer hål/uttag bakom regskylten för att få ut mer Kupe'luft = mindre imma/Is på rutorna, blev faktiskt en jäkla skillnad...
(även borrat ett gäng hål från hatthylla mot skuff, knappt synligt..)
-
- Inlägg: 131
- Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
- Ort: Dalarna