nästan ett litet påhopp det här,men du har inte målarfärg under nån jordkabel, eller gängtejp på nån tempgivare, eller nåt i den stilen.
erlan
caravelle med seg 2,5 tdi
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
Jag får känslan att det är pumprelaterat.
En kompis till mig har jobbat som mekaniker i 10år på VAG och i somras så bytte han
pumpremmen på min -00 VW Trp TDI 102hk.
Han kopplade in datorn före bytet och såg då att pumpen stod "en hel del fel".
Den behövde justeras mer än vad som går att ställa med hjälp av spännrullarna,
så inte mindre än tre gånger lossade han drevet på kammen och justerade där också innan han var nöjd.
Och man fick ändra drevet ytterst lite varje gång, annars blev det fel.
Jag vill inte misstro din VAG mekaniker, men jag var med och såg hur noga/känsligt det var.
Och då gick bilen ändå ganska ok när han började justera...
En kompis till mig har jobbat som mekaniker i 10år på VAG och i somras så bytte han
pumpremmen på min -00 VW Trp TDI 102hk.
Han kopplade in datorn före bytet och såg då att pumpen stod "en hel del fel".
Den behövde justeras mer än vad som går att ställa med hjälp av spännrullarna,
så inte mindre än tre gånger lossade han drevet på kammen och justerade där också innan han var nöjd.
Och man fick ändra drevet ytterst lite varje gång, annars blev det fel.
Jag vill inte misstro din VAG mekaniker, men jag var med och såg hur noga/känsligt det var.
Och då gick bilen ändå ganska ok när han började justera...
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
hehe det e lugnt, jag behöver alla s.k dumma förslag nuerlan skrev:nästan ett litet påhopp det här,men du har inte målarfärg under nån jordkabel, eller gängtejp på nån tempgivare, eller nåt i den stilen.
erlan
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
Jag vet faktiskt inte hur kapabel han är men han har ställt in pumpen med deras instrument och hävdar själv att att det absolut inte kan var det felet.Hynboholm skrev:Jag får känslan att det är pumprelaterat.
En kompis till mig har jobbat som mekaniker i 10år på VAG och i somras så bytte han
pumpremmen på min -00 VW Trp TDI 102hk.
Han kopplade in datorn före bytet och såg då att pumpen stod "en hel del fel".
Den behövde justeras mer än vad som går att ställa med hjälp av spännrullarna,
så inte mindre än tre gånger lossade han drevet på kammen och justerade där också innan han var nöjd.
Och man fick ändra drevet ytterst lite varje gång, annars blev det fel.
Jag vill inte misstro din VAG mekaniker, men jag var med och såg hur noga/känsligt det var.
Och då gick bilen ändå ganska ok när han började justera...
Inte för att man nödvändigtvis är duktigare ju äldre man blir man han har ju jobbat på Möller bil i 15-20 år och har hand om lätta lastbilarna, buss o pickup så man tycker ju man ska kunna lita på´n
kanske ska tvinga honom att titta på den igen
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
man kan ju anta att styrboxen går på nödläget som ska gå in om det blir nåt fel.
det märkliga är att det inte visar felkod.
har du kollat med din kompis om han inte har nån styrbox liggande?
erlan
det märkliga är att det inte visar felkod.
har du kollat med din kompis om han inte har nån styrbox liggande?
erlan
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
Fråga om han jobbat på möller i örebro. Har han det så kan du lika gärna be en blind höna ställa in motorn åt dig. Möller i örebro är ökända för att vara värdelösa. Men jag skulle rekommendera att kolla så pump och allt står rätt. Går den att varva ur obelastad? När du böt kam, fick du rätt kam??
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
har fått lite nya idéer nu och ett tips om en kille i närheten som ska vara envis och duktig på Vagbilar.
jo alla slitdelar inkl. remmar mm är bytta i och på motorn, ny kam ,turbo mm.
den nya stjärnan hittade lite nya felkoder som vi inte sett förut lmm, spridare, turbo
Lmm hade jag en liggande men det blev inget bättre av det, spridaren kan vara paj, felkoden på turbon är nog bara ett följdfel.
han säger att han fått den att varva ur bra när han kör den men den är fortfarande för svag, turbon börjar inte ladda förrän vid 2500v/min.
för en modern turbodiesel är det nog 1300 v/min för sent.
vi får väl se om han hittar nåt annat
det är 1 1/2 år sedan jag renoverade motorjäveln så det är på tiden att den saten skärper sig nu.
bilen alltså
jo alla slitdelar inkl. remmar mm är bytta i och på motorn, ny kam ,turbo mm.
den nya stjärnan hittade lite nya felkoder som vi inte sett förut lmm, spridare, turbo
Lmm hade jag en liggande men det blev inget bättre av det, spridaren kan vara paj, felkoden på turbon är nog bara ett följdfel.
han säger att han fått den att varva ur bra när han kör den men den är fortfarande för svag, turbon börjar inte ladda förrän vid 2500v/min.
för en modern turbodiesel är det nog 1300 v/min för sent.
vi får väl se om han hittar nåt annat
det är 1 1/2 år sedan jag renoverade motorjäveln så det är på tiden att den saten skärper sig nu.
bilen alltså
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
Testat med plugg ur grovböj å 13drev?
Re: caravelle med seg 2,5 tdi
Säcken skrev:Testat med plugg ur grovböj å 13drev?
Killen ringde o sa att vi kanske ska byta styrbox för nu har startspärren blockerats i boxen och bilen startar bara 2sek o sen lägger den av
Ingen kan tydligen kontrollköra den typen av styrboxar heller, bara låsa upp startspärr för 1000:-.
Det skulle vara kanon om man kunde skicka boxen till nån som kan prova den och tala om att den är felfri.
faaaaan va trött jag blir på bildjäveln.