Rödqvarna växlar
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
Rödqvarna växlar
Ja jag pillar på min rödqvarna mest hela dagen...
Det har varit mycket pill på den men nu funkar motorn och går bra.
Denna modell har fotväxel och det är ett jävla smäck....
Jag får i 2 och 3 an och 2 neutral lägen men ingen 1ans växel ?
Sen smäller motorn ganska kraftigt när jag växlar...
Har inte haft isär motorn men det känns som det är denna "fotväxel väljaren" som är fel på men jag vet inte vad....
Någon som har en ide??
Det har varit mycket pill på den men nu funkar motorn och går bra.
Denna modell har fotväxel och det är ett jävla smäck....
Jag får i 2 och 3 an och 2 neutral lägen men ingen 1ans växel ?
Sen smäller motorn ganska kraftigt när jag växlar...
Har inte haft isär motorn men det känns som det är denna "fotväxel väljaren" som är fel på men jag vet inte vad....
Någon som har en ide??
Ta bort kopplingskåpan och led motorcykeln sakta med en växel ilagd och kopplingen indragen. Kolla nu om den yttre tryckplattan på kopplingen kastar och gör den det får du justera på dom fyra muttrarna tills kastet är borta.
Smällarna i lådan kommer förmodligen av att den inte kopplar ur som den ska och då har du drivning när du växlar.
Växlarna vet jag inte hur du har det på din hoj, om det är rick-rack tillsats eller växellägena i en följd.
Smällarna i lådan kommer förmodligen av att den inte kopplar ur som den ska och då har du drivning när du växlar.
Växlarna vet jag inte hur du har det på din hoj, om det är rick-rack tillsats eller växellägena i en följd.
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
Hade kopplings kåpan av innan och lyckades inte få in den i något bra läge..
Men det löste sig själv. Spände ut wiren så kopplingen slira sen körde jag en runda på 5min och spände wiren. Efter då fick jag tydliga kopplings lägen.
Så smällarna är borta och efter det fick jag i ettan av någon skum jävla anledning.......
Så nu var jag nyss ute och körde min första riktiga runda.
(utan fram broms och utan ljus)
Växlarna är fortfarande lite skumma. "crick-crack" tror jag den hetter.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -rodqvarna
Men måste skaffa lite munstycken till förgasaren.
För den går bäst med halvöppet luftfilter.
Någon som har?
Men det löste sig själv. Spände ut wiren så kopplingen slira sen körde jag en runda på 5min och spände wiren. Efter då fick jag tydliga kopplings lägen.
Så smällarna är borta och efter det fick jag i ettan av någon skum jävla anledning.......
Så nu var jag nyss ute och körde min första riktiga runda.
(utan fram broms och utan ljus)
Växlarna är fortfarande lite skumma. "crick-crack" tror jag den hetter.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -rodqvarna
Men måste skaffa lite munstycken till förgasaren.
För den går bäst med halvöppet luftfilter.
Någon som har?
56:an skrev:...... om det är rick-rack tillsats eller växellägena i en följd.
aja baja inte märka ordreggaefisken skrev:... "crick-crack" tror jag den hetter.
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -rodqvarna
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 2490#62490
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
Det är okej...
med -ick - -ack (väljs själv... ) menas återfjädrande växelpedal så man kan peta i endast en växel vid varje pedalrörelse upp eller ned och som det är på en vanlig moped eller motorcykel. På Zweirad Union mopedmotorn ligger växelsystemet utvändigt precis som på din så dom kan man säga är lika.
Husqvarna 120cc hade inte sån växel som standard mer än på de allra sista modellerna för växeln var från början en kombination tankväxel/fotväxel och som hade utvecklats från ren tankväxel på 98:an och då ligger växlarna i en följd 1-0-2-3 på 118-120 men inte 98:an för dom hade bara 1-0-2 som en handväxlad moped.
med -ick - -ack (väljs själv... ) menas återfjädrande växelpedal så man kan peta i endast en växel vid varje pedalrörelse upp eller ned och som det är på en vanlig moped eller motorcykel. På Zweirad Union mopedmotorn ligger växelsystemet utvändigt precis som på din så dom kan man säga är lika.
Husqvarna 120cc hade inte sån växel som standard mer än på de allra sista modellerna för växeln var från början en kombination tankväxel/fotväxel och som hade utvecklats från ren tankväxel på 98:an och då ligger växlarna i en följd 1-0-2-3 på 118-120 men inte 98:an för dom hade bara 1-0-2 som en handväxlad moped.
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
Om jag fattar det rätt så är "ick-ack" växlel det som är "standard" på mc/moped när det kommer till fotväxel.
Ska ställa in växel väljaren hittat en liten beskrivning till det nu...
Fast de två mässings skruvarna är orubbliga....
Borde kanske lägga upp en projekt tråd i stället, för det kommer nog fler frågor med tiden.....
Är oerfaren när det kommer till dessa "jättemotorer"
Kan tänka mig att det var svårt att hänga med.
Ett jävla drag i ettan och tvåan om man jämför med min puch som har nästan samma topphastighet sen i trean är det ganska lika. Men om man tappar 2an är man helt körd
Ska ställa in växel väljaren hittat en liten beskrivning till det nu...
Fast de två mässings skruvarna är orubbliga....
Borde kanske lägga upp en projekt tråd i stället, för det kommer nog fler frågor med tiden.....
Är oerfaren när det kommer till dessa "jättemotorer"
Kan tänka mig att det var svårt att hänga med.
Ett jävla drag i ettan och tvåan om man jämför med min puch som har nästan samma topphastighet sen i trean är det ganska lika. Men om man tappar 2an är man helt körd
Lite som en lastbil, vridmomentet högt men smalt...
Haka inte upp dig på växelsystemet det är bara en del i ett utvecklingsförlopp och det sker hela tiden inom varors produktion. Nu som då.
Men det där med mobiltelefonutveckling kan du säkert bättre än jag.
Så klart du ska lägga upp en projekttråd med bilder och vad du gör, det ska bli intressant att följa
Haka inte upp dig på växelsystemet det är bara en del i ett utvecklingsförlopp och det sker hela tiden inom varors produktion. Nu som då.
Men det där med mobiltelefonutveckling kan du säkert bättre än jag.
Så klart du ska lägga upp en projekttråd med bilder och vad du gör, det ska bli intressant att följa
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Bara en fråga och exempel. Var det inte Puchens punglåda som kallades crick-crack (rick-rack). Där var väl bara ett läge upp, friläge och ett ner i alla fall på de 2-växlade???
http://puchsweden.blogspot.se/2012/02/crick-crack.html
Läste någonstans att Flintan också hade crick-crack. Växlingen på de 2-växlade påminner om min beskrivning ovan ang Puch.
Vad säger experterna?
http://puchsweden.blogspot.se/2012/02/crick-crack.html
Läste någonstans att Flintan också hade crick-crack. Växlingen på de 2-växlade påminner om min beskrivning ovan ang Puch.
Vad säger experterna?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60