oljeinblandning utombordare yamaha 6A

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

oljeinblandning utombordare yamaha 6A

Inlägg av erlan »

jag har en yamaha utombordare som enligt rekomendationen ska ha bara 1% oljeinblandning. och det med dom oljor som fanns runt 1980. det slog mig idag:
ska den verkligen ha det med dagens oljor?? men det känns som lite stor risk att man får ro hem om man kör på 0,5%.
är det någon som har koll på det?
jag kör på Aspen utombordarolja och har nyligen börjat köra på alkylatbensin ochså. men så vitt jag vet finns inte färdigblandad utombordarbensin.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är precis inte varje dag men ser dej i en egen tråd men det var skoj att det hänt :D

Oljan vet jag inte så mycket om, men för litet eller för mycket skämmer allt har jag nu förstått.

En eller 1½ procent har jag förstått ska funka på lite nyare tvåtakts småmotorer och modern tvåtaktsolja men till gamla mopeder ska jag nog försöka med 2 procent, alltså lite mer men inte mycket mer så motorn koksar igen och en ljuddämpare full av svart vattenblandad oljegoja.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

mopeder och motorsågar osv kör jag på 2% aspenolja i 95 mackbensin eller färdigköpt aspenbensin.
funkar aldeles utmärkt. och en väldigt prisvärd olja enligt min mening.
och ovan nämda utombordare har jag hittils kört på 1%. men det slog mig ikväll när jag skulle blanda bränsle att det kanske är för mycket med modern olja.
motorn är ju från sent 70tal eller tidigt 80tal.

erlan
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Jag körde trolling en hel kväll 3-4 timmar utan en enda gnutta olja i bensinen :shock: Men när jag drog på och skulle hemåt på natten så nöp den... två ggr innan jag fattade felet :oops: hällde då i en skvätt så gick det som 17 igen :lol: det var nån liten 2,5hk ? (Mercurry
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har du problem med att tändstiften dör? Om inte, kör vidare på 1%. Om du har det, kolla förgasarinställningarna i första hand.

If it aint broke, don't fix it! Om oljan inte orsakar problem, ändra inget.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

G-son skrev:Har du problem med att tändstiften dör? Om inte, kör vidare på 1%. Om du har det, kolla förgasarinställningarna i första hand.

If it aint broke, don't fix it! Om oljan inte orsakar problem, ändra inget.
jag har alltid haft känslan att den går magert på full gas.
inte för att 1/2 % bensin till i bränslet gör nån större skillnad.

erlan
Skriv svar