Toyota corolla ke20 1975 Problem
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
har man motoröra så hör man när det spikar.
annars är det nog säkrast att låta den vara.
men det är knappast den som gör att det går orent.
tändningsfel , skit i förgasaren, eller dålig bensin är väl dom troligaste orsakerna.
utan att höra och köra bilen är det omöjligt att gissa felet.
sitter det -70-talständkablar med ledare av pressat kolpulver så byt.
gå på skroten och leta upp ett gäng som passar eller vad som helst.
är det en cylinder som missar eller är det alla?
erlan
annars är det nog säkrast att låta den vara.
men det är knappast den som gör att det går orent.
tändningsfel , skit i förgasaren, eller dålig bensin är väl dom troligaste orsakerna.
utan att höra och köra bilen är det omöjligt att gissa felet.
sitter det -70-talständkablar med ledare av pressat kolpulver så byt.
gå på skroten och leta upp ett gäng som passar eller vad som helst.
är det en cylinder som missar eller är det alla?
erlan
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
ska prova att köra med lite choke ute å se om den går bättre. Jag förstår att det är svårt att ge en diagnos då man inte har bilen framför sig men jag tänkte kolla om det var någon som varit med om liknande problem med sin gammelbil. Det är ju lite annorlunda tändkablar som ska sitta där men det borde ju gå att prova med några andra och se om det är just det som är problemet.
länk till hur tändkablarna ser ut: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
länk till hur tändkablarna ser ut: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
Jodå, jag hade tänkt pröva med vanliga tändkablar och se vad som händer.erlan skrev:når du inte dit med vanliga tändhattar bara så du kan testa?
annars har sierra DOHC långa tändhattar.
den speciella tändhatten på toyotakablarna är väl bara så det inte ska ramla ner skit runt stiften som ramlar ner i motorn när man byter stift.
erlan
Vaccumförställningen har jag ingen aning om hur man ställer in. Tycker inte heller att jag hör någon skillnad när man skruvar på den. Det enda som jag ser ändras är tändlägesmarkeringen på remskivan. Den flyttar sig när man skruvar.bryggaren skrev:Har du ställt tändningen med vacuumslangen borta o pluggad?
Ventilspelet justeras med motorn varm.
Fungerar vacuumförställningen som den ska? Kolla även jordkabeln i fördelarna, har för mig att det sitter en tråd mellan plattan som brytaren sitter på och fördelarhuset.
Jodå den ändras. Lyckades att dela vaccumslangen i två bitar när jag skulle provsuga. Jag skulle även kolla om backventilen till servon var hel. Vickade lite på den och då lossnade den... Alltså behöver jag en ny backventil. Provade att köra och den hackar ännu mera nu men den går att köra :sbryggaren skrev:Om du kör motorn på tomgång o "suger" på slangen till vacuumklockan, ändrar sig tändpunkten då?
Tar jag bort backventilen så dör bilen direkt.
Nu är ju fråga. Vars hittar jag en passande backventil?!
Kolla slangdiametern, om du har en invändig slangdiameter om cirka 10 millimeter kan du få en överbliven backventil av mig.NRoos skrev:Alltså behöver jag en ny backventil. Provade att köra och den hackar ännu mera nu men den går att köra :s
Tar jag bort backventilen så dör bilen direkt.
Nu är ju fråga. Vars hittar jag en passande backventil?!
För några år sedan, då jag hade en -71´a Camaro med bigblock-motor monterade jag en elektrisk vacuumpump och då skaffade jag ett par backventiler, denna blev över och har legat i källaren sedan dess.