Knilsknilssons Volvo 142

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej knilsknilsson!

Nu har jag fixat. Jag tog ner radion och högtalaren sent igår kväll och borstade bort det värsta dammet och idag har jag torkat av radion och tvättat knapparna. Det behövdes. Sen är den också provkörd som du ser på bilden, fast ljudet går ju inte att få med på bild.

Radion lät precis som för tjugofem år sedan och det är säkert så länge den vilat. Ljudet är bra och jag kände igen det när jag knäppte på den. Det är ett fylligt ljud som liknar en gammal radiogrammofon med stor högtalare och rejäl magnet som det kunde vara på dom. Jakarandahögtalaren som är till någon 60-tals stereo följer med radion. Dom passar bra ihop

På pluskabeln ska det vara en liten säkringshållare med en glasrörsäkring i men den fattas. Jag har haft ett gäng nya såna med sladd men hittar dom inte just nu

Men jag ska kolla lite till...

Den träimmiterade fronten på radion kan man vända om man vill ha den svart istället.
  • Bild

  • Bild
Inte så bra bild :( För mycket sol/ljus....
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

Den har väl suttit i en 164 ?

:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det är en Volvo tillbehörsradio. Det står på den påklistrade etiketten på ovansidan. Fronten är i två delar, en kromad underdel och så den vändbara dekoren, svart på ena sidan och träimitation på den andra som du ser på bilden. Jag har haft radion i mitt garage sen slutet av sjuttiotalet.
Senast redigerad av 56:an den 12 nov 2013, 12:37, redigerad totalt 1 gånger.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Dan L skrev:Den har väl suttit i en 164 ?

:wink:
Eller i en 140 -72 ;)

Är ju praktiskt med vändbar dekor, eller som jag brukar ha, utan dekor så att det är krom istället.
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

Den var ju jättefin 56:an. Den skulle sitta sitta jättefint i Volvon :)
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Tack för det. Vi kan återkomma i nästa vecka thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:Hej knilsknilsson!

Nu har jag fixat. Jag tog ner radion och högtalaren sent igår kväll och borstade bort det värsta dammet och idag har jag torkat av radion och tvättat knapparna. Det behövdes. Sen är den också provkörd som du ser på bilden, fast ljudet går ju inte att få med på bild.

Radion lät precis som för tjugofem år sedan och det är säkert så länge den vilat. Ljudet är bra och jag kände igen det när jag knäppte på den. Det är ett fylligt ljud som liknar en gammal radiogrammofon med stor högtalare och rejäl magnet som det kunde vara på dom. Jakarandahögtalaren som är till någon 60-tals stereo följer med radion. Dom passar bra ihop

På pluskabeln ska det vara en liten säkringshållare med en glasrörsäkring i men den fattas. Jag har haft ett gäng nya såna med sladd men hittar dom inte just nu

Men jag ska kolla lite till...

Den träimmiterade fronten på radion kan man vända om man vill ha den svart istället.
  • Bild

  • Bild
Inte så bra bild :( För mycket sol/ljus....
Jag har för mig att det satt en sådan där radio in en vit Volvo 142 -72 som jag köpte när den bara var några år gammal. Bilen hade röd klädsel och röd velourmatta och var i väldigt fint skick. Den hade också den "nya växelspaken" och kändes nästan som en riktig GT-bil. Det var ett enormt drag i den, tyckte man, om man låg på rätt varv och gav full patte på tvåan :D

Efter ett antal år behövde den få en ny lack och det skulle man ordna själv. Kompressor och färgspruta låndes hem. När färgröken hade lagt sig och man skulle beundra verket, med vit färg i håret och skäggfjunen, insågs att det kasnke inte var så lätt att lacka själv. Bilen hade en apelsinskalsyta utan dess like. Det enda som var högblankt var färgen inuti lycktpottorna :? Det blev inte lättare heller av att det var 20 grader kallt ute och att intresserade bekanta öppnade dörren hela tiden och frågade - hur går det !?

Ja fy fan. Bilen såldes sedan till en bekant utan krav på högre lackfinish. De berättade sedan att de hade köpt bilen två gånger genom att de var så förtjusta i den. Först av mig och sedan köpte de tillbaka den av en annan kille som hade målat den rosa :D

De fick förtroende för bilar som jag hade ägt och under åren som kom köpte de ytterligare ett par bilar av mig när jag bytte upp mig :)
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

När jag lackade en 140 för en arbetskamrat landade först en myggsvärm på taket , va gjorde vi då ? jo la på så mycket färg så myggorna doldes vilket hade till följd att det började rinna , sedan öppnade himlen sig och det kom en kraftig regnskur , in i garaget med bilen och efter allt torkat var det som ett månlandskap överallt !!

:lol:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Dan L skrev:När jag lackade en 140 för en arbetskamrat landade först en myggsvärm på taket , va gjorde vi då ? jo la på så mycket färg så myggorna doldes vilket hade till följd att det började rinna , sedan öppnade himlen sig och det kom en kraftig regnskur , in i garaget med bilen och efter allt torkat var det som ett månlandskap överallt !!

:lol:


:P :P :P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Dan L skrev:Den har väl suttit i en 164 ?

:wink:
Ja det kan nog stämma. har för mig att det satt en sådan i en vit 164 130 hp varianten som jag hade. Bilen var så fint utrustad att den hade en original varvräknare i en pod på panelen :D Det var en väldigt fin gång i de motorerna. Att de krängde som om det var punktering fram på båda hjulen vid lite hårdare kurvtagning hängde man inte upp sig på. Bilen hade ljusgrå velourklädsel typ mysbyxor :shock:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

Micke S skrev: ...den hade också den "nya växelspaken" och kändes nästan som en riktig GT-bil. Det var ett enormt drag i den, tyckte man, om man låg på rätt varv och gav full patte på tvåan :D
Kanske det satt "110"-hästars märke på framskärmarna? :wink:
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Nej det kunde man bara drömma om på den tiden :( Har för mig att den var på 82 trötta SAE hästar. Den hade i alla fall en Strombergare.

Hade även en blå metallic 142 (144?) GT eller vad den hette med svart skinnklädsel och insprutning. Det var på något i stil med 120 DIN eller så och en ganska ovanlig modell typ vassing som inte fanns i varje byhåla.
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

Askkoppsbelysning installerat! :D

Bild
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

Fint , sån satt det i min 164 - 69
:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Skriv svar