Knilsknilssons Volvo 142
I korthet:
Varselljus får du inte använda i dimma, då ska du ha endera Dimljus eller Halvljus.
Dimljus får du använda tillsammans med parkering och helljus, men inte med halvljus.
Grundregeln är att inget annat än positionsljus/pakering får lysa tillsammans med halvljus.
Varselljus eller dimljus får användas istället för halvljus dagtid. (den sk halvlljuslagen)
Varselljus ansågs det vara om dom lyste med en effekt av 21W, den lagen försvann dock och i dom nyare författningarna specifieras det inte så, men dom ska synas utan problem på 150m avstånd om jag inte minns fel.
FInns inget krav på att det ska vara nån automatik att varselljusen måste slockna när halvljuset slås på, men det är ju på ens egna ansvar. Jag brukar då alltid koppla så att varselljusen tillsammans med parkering går igång när generatorn laddar (automatik alltså) och har ett växlande relä så att det bryter när halvljuset slås på.
Då vet man att man alltid har lyset på och att bilen laddar när dom tänds
Den där dieselmaffian hade ju inte många rätt på den sidan.....
Kniskknilsson, är det Bosch med kromade bakstycken du har som varselljus, eller med svarta?
Blev ju bra med extraljusen (även om jag tycker om Rallye 180 bättre )
Varselljus får du inte använda i dimma, då ska du ha endera Dimljus eller Halvljus.
Dimljus får du använda tillsammans med parkering och helljus, men inte med halvljus.
Grundregeln är att inget annat än positionsljus/pakering får lysa tillsammans med halvljus.
Varselljus eller dimljus får användas istället för halvljus dagtid. (den sk halvlljuslagen)
Varselljus ansågs det vara om dom lyste med en effekt av 21W, den lagen försvann dock och i dom nyare författningarna specifieras det inte så, men dom ska synas utan problem på 150m avstånd om jag inte minns fel.
FInns inget krav på att det ska vara nån automatik att varselljusen måste slockna när halvljuset slås på, men det är ju på ens egna ansvar. Jag brukar då alltid koppla så att varselljusen tillsammans med parkering går igång när generatorn laddar (automatik alltså) och har ett växlande relä så att det bryter när halvljuset slås på.
Då vet man att man alltid har lyset på och att bilen laddar när dom tänds
Den där dieselmaffian hade ju inte många rätt på den sidan.....
Kniskknilsson, är det Bosch med kromade bakstycken du har som varselljus, eller med svarta?
Blev ju bra med extraljusen (även om jag tycker om Rallye 180 bättre )
Amarace skrev:...Den där dieselmaffian hade ju inte många rätt på den sidan.....
- En bil räknas som en veteranbil när den är 30 år gammal eller äldre.
Den ska besiktigas vartannat år.
En veteranbil är skattebefriad. Däremot så måste man alltid betala den årliga avgiften på 43 kr (höjdes 2008) för att bilen inte ska trilla ur registret och tappa sin identitet.
Vinterdäck - Om du kör en veteranbil så är du INTE tvingad att lägga på vinterdäcken den 1 december. Sen kan det ju såklart alltid vara bra att ha vinterdäck eftersom man inte vet när det fryser på och blir "blank-is" på vägarna. Du väljer själv. (Det finns en liten folder på Bilprovningen om vinterdäck där du kan läsa detta.)
Halvljus - En veteranbil behöver endast ha positionsljusena tända vid körning i dagsljus om bilen är utrustad med likströmsgenerator från fabriken.
Bälte - Bilar från 1968 och äldre har inget bältestvång om det inte finns bälte monterat i bilen.
Bilar från 1968 och äldre behöver inte ha sluten vevhusventilation.
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Det med bältet stämmer inte, orkar dock inte förklara vad det är som gäller hahaha56:an skrev:Amarace skrev:...Den där dieselmaffian hade ju inte många rätt på den sidan.....Nähä... Vad är det mer än ljuset som är fel då?
- En bil räknas som en veteranbil när den är 30 år gammal eller äldre.
Den ska besiktigas vartannat år.
En veteranbil är skattebefriad. Däremot så måste man alltid betala den årliga avgiften på 43 kr (höjdes 2008) för att bilen inte ska trilla ur registret och tappa sin identitet.
Vinterdäck - Om du kör en veteranbil så är du INTE tvingad att lägga på vinterdäcken den 1 december. Sen kan det ju såklart alltid vara bra att ha vinterdäck eftersom man inte vet när det fryser på och blir "blank-is" på vägarna. Du väljer själv. (Det finns en liten folder på Bilprovningen om vinterdäck där du kan läsa detta.)
Halvljus - En veteranbil behöver endast ha positionsljusena tända vid körning i dagsljus om bilen är utrustad med likströmsgenerator från fabriken.
Bälte - Bilar från 1968 och äldre har inget bältestvång om det inte finns bälte monterat i bilen.
Bilar från 1968 och äldre behöver inte ha sluten vevhusventilation.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Tack Amarace, jag har tyvärr Bosch varselljus med svart baksida. Kromad hade ju varit snyggare
Tack för infon om varselljusen också.
Tack för infon om varselljusen också.
Senast redigerad av knilsknilsson den 16 mar 2014, 16:11, redigerad totalt 1 gånger.
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Idag har jag installerat en bakrutefläkt i bilen, det är coolt tycker jag och fungerar gör den också såklart, den har till och med två hastigheter
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Här finns svar på alla frågor man kan tänkas ha.
Bilbälte är kapitel 30 och belysning kapitel 21.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858
Bilar from 1970 årsmodell ska ha bälten i framsätet.
Bilar från 1971 ska ha bälten i baksätet.
Rullbälten är krav fram från årsmodell 1974
Rullbälten bak är krav från 1975. undantaget mittplatsen.
Är din bil äldre än 1970 behöver du inte ha bälte monterat i fram men om det finns bälte så måste det användas. Du får alltså plocka bort bältet i en bil från före 70.
Är din bil från 71 eller äldre behöver du inte ha bälte bak men finns det så måste det användas. Du får alltså plocka bort bältet bak på bilar äldre än årsmodell 71
Bilbälte är kapitel 30 och belysning kapitel 21.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858
Bilar from 1970 årsmodell ska ha bälten i framsätet.
Bilar från 1971 ska ha bälten i baksätet.
Rullbälten är krav fram från årsmodell 1974
Rullbälten bak är krav från 1975. undantaget mittplatsen.
Är din bil äldre än 1970 behöver du inte ha bälte monterat i fram men om det finns bälte så måste det användas. Du får alltså plocka bort bältet i en bil från före 70.
Är din bil från 71 eller äldre behöver du inte ha bälte bak men finns det så måste det användas. Du får alltså plocka bort bältet bak på bilar äldre än årsmodell 71
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
- knilsknilsson
- Forumsponsor
- Inlägg: 1361
- Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Hoppas jag inte gav dig falska förhoppningar det var bosch jag hade, mindes bara felAmarace skrev:Hella varselljus? Ser inte ut som det, ser ut som bosch, har du en närbild? Jag är ju en varselljustok, så är det hella är det en modell jag inte har eller har sett Intressant o se dom närmare
Adam Karlsson
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
hehe, bra, då kan jag sova lungt igen ;)
Som den tok jag är samlar jag ju på varselljus och trodde jag hade dom flesta, att jag skulle ha missat ett Hella som såg ut som Bosch vore otroligt
Som en fotnot, Bosch är lite dumma, för glasen till dom med svart bakstycke passar inte dom med kromat bakstycke o tvärtom. Så ska du ha tag på med kromat bakstycke, se till att glasen är med.
(märkte det bittert genom att jag har några uppsättningar NOS med svart bakstycke, och ett par röda med kromat = fort gjort att göra ett par med kromat bakstycke Nya också, det gick inte)
Som den tok jag är samlar jag ju på varselljus och trodde jag hade dom flesta, att jag skulle ha missat ett Hella som såg ut som Bosch vore otroligt
Som en fotnot, Bosch är lite dumma, för glasen till dom med svart bakstycke passar inte dom med kromat bakstycke o tvärtom. Så ska du ha tag på med kromat bakstycke, se till att glasen är med.
(märkte det bittert genom att jag har några uppsättningar NOS med svart bakstycke, och ett par röda med kromat = fort gjort att göra ett par med kromat bakstycke Nya också, det gick inte)
VVFS 2003:22 är upphävd, nu gäller TSFS 2013:63. Men dom är i stort sett lika. Sedan har vi Trafikförordning (1998:1276), där står bla. hur vi ska ha våran belysning tänd och hur vi ska använda bilbältet. .knilsknilsson skrev:Här finns svar på alla frågor man kan tänkas ha.
Bilbälte är kapitel 30 och belysning kapitel 21.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%2 ... oc38872858
Bilar from 1970 årsmodell ska ha bälten i framsätet.
Bilar från 1971 ska ha bälten i baksätet.
Rullbälten är krav fram från årsmodell 1974
Rullbälten bak är krav från 1975. undantaget mittplatsen.
Är din bil äldre än 1970 behöver du inte ha bälte monterat i fram men om det finns bälte så måste det användas. Du får alltså plocka bort bältet i en bil från före 70.
Är din bil från 71 eller äldre behöver du inte ha bälte bak men finns det så måste det 7användas. Du får alltså plocka bort bältet bak på bilar äldre än årsmodell 71