4p Holley på 123GT

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

zappafan skrev:Var R-kam så dålig, håller inte riktigt med, :hmm: rätt prisvärd jämfört med att köpa en "riktig" kamaxel, däremot var S-kammen dålig, Bästa B18/B20 kamaxeln är väl gamla hederliga H3-kammen.. thumb_up
NH3 ;-) Nisse Hedlund !
:wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

A-kammen ska det vara :thumb:
För då har man vridmomentet där det behövs bäst slider_anon.gif
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

56:an skrev:A-kammen ska det vara :thumb:
För då har man vridmomentet där det behövs bäst slider_anon.gif
A = Amatör :Stop_:

:wink:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

billykid skrev:Kört med alla olika kombi a Volvo B20....Bäst tycket jag var D; super bra dra på låga varv åkte i från en Golf GTI dom sa att H-mäter låg på 195km.

Jag skrattar då detta är omöligt; då skulle jag åkt över 195km... :roll:

Med den här....men jag tog många..tippar att den gjorde 190km. Det är inget båg... 8)
Bild
jag betvivlar inte en sekund att den kan ha gjort 195.
min amazonkombi jag hade varvade ur 6500 rpm på 4an. 4:56 i bakaxeln och HR78 bakdäck. K-kam dubbla SU 44/37 ventiler. och då var det jag som inte vågade varva mer.

erlan
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Lasse väss skrev:
zappafan skrev:Var R-kam så dålig, håller inte riktigt med, :hmm: rätt prisvärd jämfört med att köpa en "riktig" kamaxel, däremot var S-kammen dålig, Bästa B18/B20 kamaxeln är väl gamla hederliga H3-kammen.. thumb_up
NH3 ;-) Nisse Hedlund !
:wink:
På tal om amatör.
H3 kammen togs fram av JAN CARNEBORN på ENEM.
Den är ingen NH kam.
Nisse Hedlunds motsvarighet hette :NH 74 eller också kallad R8
En annan kopia är KG:s KG6

K eller R kammar slipade Nisse Hedlund om till tex NH48 NH49
Den trevliga NH 12/49 är också helt ok (KG:s kopia heter KG19)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Ja H3 kammen står sig väl bra än idag, själv tycker jag väl typ K-kam knappt skulle kallas "trim" ens... 8)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

nej, k-kammen är orginal i sista B20E motorn, så det är definitivt ingen trimkam. :) D-kammen är ochså en orginalkam, var väl den som satt i tidiga B20E.

erlan
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

menar ni DEN Nisse Hedlund som gjorde Hedlundmotorn?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jajamen han har mycket på sitt samvete.
är det inte sina kammar han är mest känd för?

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag tänker genast 4-t motocross och 500 kubikarna.

Som ung tonåring fick jag följa med ett par gånger till Rövaredalens motocrossbana utanför Vissefjärda. HVA 400 förarna hetsade och hoppade som vildingar längs banan men 4 takt åkarna mera seglade ner efter hoppen och man kunde njuta av sången och snörvlet från dom kromade avgasrören helt utan ljuddämpare 8)

Men det var då det... Idag kräver jag hörselkåpor om sådana tillfällen ges :wink:
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Bild
Rolf Tibblins gamla Hedlundcykel
Bild
Guldkornet:Nisse Hedlunds 1000cc V tvin :shock: :shock: :shock: :shock:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Mycket snygg och stilren motorcykel ^:)^

Lär nog kosta en förmögenhet idag.... :shock:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

Jag pratade med honom för ett par veckor sedan ang en Hedlundkoppling till stora v-twinen jag har till salu
jag trodde tills då inte han levde ens.

han visade sig vara jättetrevlig och tillmötesgående och berättade att han fortfarande tillverkade och sålde reservdelar till sina motorer mm
han springer ner till verkstaden som han har i samma fastighet (som han bor i utanför Stockholm) så fort han kan, för där trivs han allra bäst sa han.
kort sagt en viril supernice ung man på 80 bast :D :D
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

kejsaren skrev:Jag pratade med honom för ett par veckor sedan ang en Hedlundkoppling till stora v-twinen jag har till salu
jag trodde tills då inte han levde ens.

han visade sig vara jättetrevlig och tillmötesgående och berättade att han fortfarande tillverkade och sålde reservdelar till sina motorer mm
han springer ner till verkstaden som han har i samma fastighet (som han bor i utanför Stockholm) så fort han kan, för där trivs han allra bäst sa han.
kort sagt en viril supernice ung man på 80 bast :D :D
Köpte kamaxel av Nisse mitten 80 talet till min A Ascona väldigt trevlig herre
Volvopv-65
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 apr 2013, 17:11
Ort: Dalarna

Inlägg av Volvopv-65 »

Har pratat med honom vid x tillfällen.
Han har själv en cykel som Tibblins ex reggad för landsvägsåka,otroligt mycket krångel att regga den.
Han är verkligen en trevlig farbror som verkligen vet vad han pratar om
Skriv svar