När blir bilen skattebefriad och besiktning vartannat år?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2971
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

När blir bilen skattebefriad och besiktning vartannat år?

Inlägg av Lolalola »

Om man som jag har en 85:a som man går och suger på hur är det då?
Jag skall besiktiga den i morgon och det är ju helt i sin ordning, men måste jag in nästa år igen för att få de eftersträvansvärda två åren?

Skatten, som jag betalade nu i veckan, bör ju rimligtvis ha varit den sista men hur är det med besiktningen? Den blir ju inte trettio år förrän 2015... så "förlängs" besiktningen som görs i morgon eller åker jag på en gång till?
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Du får betala skatt fram till årsskiftet.

På bilprovningen.se står det så här:

Hobbyfordon är personbilar, lätta lastbilar och motorcyklar som är 30 år och äldre till 1951 års modell. Undantag: fordon i yrkesmässig trafik. Hobbyfordon ska besiktas var 24:e månad vilket styrs av föregående besiktning.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Period

Inlägg av T M »

:twisted:
På bilar upp till 29 år styrs perioden av slutsiffran, tex 8 = december ut
Sedan styrs den av när du besiktigade senast tex godkänd bes 3 januari 2015 då ska nästa bes ske inom 24 månader.
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Drn ska in o besiktas inom 24mån grån imorrn isåfall, är bilen besiktad inom 12mån (från 1jan) året innan den blir skattebefriad så räknad 24mån från det datumet.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Måste man räkna ut sånt här själv eller kommer kallelse i rätt tid automatiskt? :oops:

Jag har ju en Audi 100 CC -87 och nu börjar jag fundera om jag verkligen ska köra den till skroten det är ju bara två år kvar tills 24 månaders besiktning och skattefri.... :roll:

Skön bil å köra... :car:
Skriv svar