Saab 95B Deluxe trubbnos

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av Kawah2 »

En 3 cylindrig Saab eller Dkw finns på önskelistan åkså :mrgreen:
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av NiklasHögberg »

Kawah2 skrev:En 3 cylindrig Saab eller Dkw finns på önskelistan åkså :mrgreen:
hur hätigt som helst. motorljudet e så mysigt i dem!!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av Lasse väss »

Hur går det här då ??? :roll:
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av NiklasHögberg »

De går lite sakta. lite renovering av bromsar om kvällarna när tid finnes. sen kapat ur lite rost. de ser värre ut än det är kan ja meddela. skall inom kort komma igång o svetsa.

Bild
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av HSE »

NiklasHögberg skrev:
Kawah2 skrev:En 3 cylindrig Saab eller Dkw finns på önskelistan åkså :mrgreen:
hur hätigt som helst. motorljudet e så mysigt i dem!!
Jag hade en nästan ny DKW F12 en gång. Skitbil, dålig värme, tändspolar som gav upp hela tiden (fanns ju tr stycken så den blev tvåcylindrig då och då) generator som gav upp ofta (ihopkopplad med kylfläkten) vevaxeln skar på många (dock inte på min) kolvar som skar, min skar och då upptäckte jag att det redan satt överdimension i den så förmodligen hade den skurit redan för första ägaren och han hade borrat den och sålt den när den var reparerad. Skurna motorer drabbade också SAAB tvåtaktare på den tiden. Finns orsak till att de blev tvungna att sätta i Fords V4 motor redan innan avgasreglerna började nalkas...
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Re: Saab 95B Deluxe trubbnos

Inlägg av NiklasHögberg »

HSE skrev:
NiklasHögberg skrev:
Kawah2 skrev:En 3 cylindrig Saab eller Dkw finns på önskelistan åkså :mrgreen:
hur hätigt som helst. motorljudet e så mysigt i dem!!
Jag hade en nästan ny DKW F12 en gång. Skitbil, dålig värme, tändspolar som gav upp hela tiden (fanns ju tr stycken så den blev tvåcylindrig då och då) generator som gav upp ofta (ihopkopplad med kylfläkten) vevaxeln skar på många (dock inte på min) kolvar som skar, min skar och då upptäckte jag att det redan satt överdimension i den så förmodligen hade den skurit redan för första ägaren och han hade borrat den och sålt den när den var reparerad. Skurna motorer drabbade också SAAB tvåtaktare på den tiden. Finns orsak till att de blev tvungna att sätta i Fords V4 motor redan innan avgasreglerna började nalkas...
ja visst skar dem men de folk gjorde fel många gånger var att motorbromsa dessa som skall ha frihjulet aktiverat hela tiden för att bland annat undvika en sån sak. hur som helst så har ja stoppat i en slammerfri kry maskin i denna bil o det skall bli spännande när man kan ta ut den på vägen o fara till bilprovningen.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Skriv svar