Köpa fyrhjuling?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
AkvaristenUppsala
Inlägg: 98
Blev medlem: 01 maj 2011, 23:00

Köpa fyrhjuling?

Inlägg av AkvaristenUppsala »

Hej,

Köpte en liten fyrhjuling till sönerna att ha i sommarstugan. En kul pryl och nu vill jag ha en egen men är inte sugen att lägga ner för mycket då det är oklart om jag kommer ha tid att köra den.

Har blivit erbjuden att köpa en 20 cc för 2000 kr. den har trasiga bromsar(tydligen hydralbromsar. 4 vxl fram+back. funkar tydligen bra. Kedjetransmission, 2-takt, oklart vilket märke. troligen inte "reggad" på något sätt men inte stulen i alla fall.

Tänkte ha den att busköra lite och kanske dra en liten vagn med flytvästar, utombordare mm.

Nu till mina frågor:

Enligt min kollega är 200 cc väl lite, den är blir svag säger han. Men det går väl att dreva om den?

Är det svårt att repa hydralbromsar? Går det sätta dit andra bromsOK eller skivor?

Kan man typbesikta/regga ett dylikt fordon som traktor på samma sätt som man gör med en A-traktor?

Jag har svarv, fräs & svets + och mekarkompetens på "medelnivå". Skulle ni köpt den?
kör novolette 1954,
( I lager: Crescent E-type -73 )
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Köpa fyrhjuling?

Inlägg av erlan »

kolla om det finns reservdelar innan du köper den.
det brukar bl.a. gå åt bakaxlar på dom billigare kina-4hjulingarna.
bromsar är inte så svårt att smida dit nått annat.
hemslöjdade okfästen sitter på många rallybilar t.ex.
200cc räcker nog till det du ska ha den till. gissar att den är bara tvåhjulsdriven?
så då är det ju inget du kommer att plåga i kärr och lera?
regga den kan du nog glömma.
då blir det nog billigare att köpa en gatreggad kines direkt.

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Köpa fyrhjuling?

Inlägg av Neifelheim »

erlan skrev:kolla om det finns reservdelar innan du köper den.
det brukar bl.a. gå åt bakaxlar på dom billigare kina-4hjulingarna.
bromsar är inte så svårt att smida dit nått annat.
hemslöjdade okfästen sitter på många rallybilar t.ex.
200cc räcker nog till det du ska ha den till. gissar att den är bara tvåhjulsdriven?
så då är det ju inget du kommer att plåga i kärr och lera?
regga den kan du nog glömma.
då blir det nog billigare att köpa en gatreggad kines direkt.

erlan
Jag måste invända lite. på atv-forumet (sverige), har en kille byggt om en maskin han plogar blötsnö med. dock är den skitful, men funkar bra.

delar är det sisådär med, men har du mekkunskap går de få ihop en stabil hoj o tuffa runt på. på med kedjor, och så drevar du tills du blir nöjd. dock är den ingen höjdare i djupare lera.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Köpa fyrhjuling?

Inlägg av Baronen »

Dom har ganska bra ork. Det är skapliga honda kopior. Kolla på motorn och så kollar du på en 70 tals honda. Jag och brorsan har pysslat en heldel med kineser och vi har inte kört ras på någon motor. Jag har sprängt en bakaxelklump på en 150cc där backen är inbyggd i bakaxeln. Dåligt gjutjärn. Det du ska se över är svetsarna på ramen. På vissa "fabrikat", eller vad man ska kalla det, är det ruggigt dåligt svetsat. På vissa är det bättre. Beror väl kanske på hur hårt dom piskade upp kinespojkarna den dagen.. Men hursomhelst, överlag fullt fungerande. Man får ju ha överseende med den svajande kvaliteten då man istället inte behövde magpumpa plånboken till gallan. 2000kr är i mina öron ett bra pris och jag tror du kommer bli nöjd. Ang. Bromsarna. Det mesta finns att köpa för struntsummor. Och ibland räcker det att fylla på olja lite då och då.. :D
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar