Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

En sånn motor bygger på induktion från statorlindning till rotorlindning så det är väldigt svårt och tro att det vridande momentet kan upprätthållas när frekvensen minskas till närmare 0 herz :hmm:
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

erlan skrev:en klassiker i det sammanhanget är växellåda från ford anglia.
vet inte exakt vilken anglia, men gissar på "fyra ståplatser"
numera löser man väl det med en frkvensomriktare.

erlan
Jodå.. En sån finns också men man kunde ta i princip vilken bilväxellåda som helst. Grejen med anglia var väl att det var en liten kompakt växellåda, lätt och få tag på men man fick kapa bort kopplingshuset som var gjutet tillsammans med själv växellådan.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:En sånn motor bygger på induktion från statorlindning till rotorlindning så det är väldigt svårt och tro att det vridande momentet kan upprätthållas när frekvensen minskas till närmare 0 herz :hmm:
Ja vid 0 Hz så står motorn förstås stilla. Mer än bara stilla faktiskt för med 0 Hz (= DC) på statorlindningen så bromsas rotorn.

Jag gjorde några tester förut och minns att den svarven är väldigt stark ner till några tiotals varv per minut och jag har aldrig upplevt att svarven inte orkar med höga belastningar vid låga varvtal. Har man en mekanisk växellåda så ökar förstås det vridande momentet efter utväxlingen med samma förhållande som utväxlingen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Men i så fall får man nog försöka hålla koll på att inte eftersläpningen inte blir för stor då det är risk att motorn annars kan brännas.

Generellt är det så att en induktions- eller växelströmsmotor snarare riskeras att brännas av underspänning än av överspänning och därför hade äldre startapparater ett underspänningskydd (reläfunktion) som löste ut om nätspänningen sjönk under ett visst värde.


Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Det är därför man sänker både spänning och frekvens när motorvarvtalet minskas med en VFD (Variable Frequency Drive). Så att varken eftersläpning eller ström skenar bortom kontroll.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

jaha, sänker både spänning och frekvens och håller kontroll på ström och eftersläpning...
men varifrån kommer momentet då? från himmelen? :roll:
ja har inte sett dom där filmerna än... kanske dax för det nu? slider_anon.gif
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Jodå, snurrar gör det både fort och sakta. Men vad är det som väsnas?

+ fin droppsmörjare, dom brukar kosta några hundralappar på tradera :)
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Jag har sett filmerna och motorn låter inte alls som man är van vid. Ser ut som det går och bromsa också och det ju bra på en svarv. Dock måste det ju finnas reglage som är lätta och snabba att manövrera. Tror jag behåller min drivenhet. Det är industrihistoria och inte så lätthittade idag :)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Ja det finns ju ingen anledning att byta när du redan har en lösning och original är alltid trevligt.

Till svarven som är i filmen finns en mängd olika manöverdon för att kunna slå till och från motorn. Det sitter en liten vippströmbrytare på VFDn och det finns en återfjädrande fotpedal som jag brukar använda när båda händerna är upptagna och svarven måste kunna startas och stoppas (vid byte av chuck). Eller om det är ett farligt moment där man måste kunna slå ifrån svarven snabbt, så är det bara att lätta på foten. Sedan sitter det vanliga manöverdonet kvar, det framtill på svarven som bryter på 3-fas sidan. Det går även att starta och stoppa motorn från touchpanelen på VFDn. Sist men inte minst finns det en 3-fas huvudbrytare före VFDn. Jag har inget separat motorskydd genom att faserna övervakas i VFDn så att den kopplar den ner om en fas faller eller det blir andra typer av fel som t.ex. att motorn låser sig eller skulle dra mer än maximalt tillåten ström.

Det finns flera fördelar med att ha en VFD utöver att kunna ställa varvtalet steglöst på ett enkelt sätt. Det är att motorn kan startas och stoppas på ett kontrollerat sätt. Man kan ställa in hur lång tid det tar från start till motorn är uppe i fullvarv och hur snabbt den ska bromsa ner. Mjukstarten gör att man skonar drev och annat. Om jag t.ex. skulle glömma chucknyckeln i så har det ingen påverkan alls. När motorn startas och chucken passerar kl 20 så faller chucknyckeln ner mellan prismorna utan att nudda dem.

Eftersom det finns så många olika möjligheter att manövera svarven så krävs samma utbildning som Formel 1 förare måste gå igenom när det införs nya funktioner på bilarna slider_anon.gif

Har du resten av tillhörande utrustning också ? :P
Bilagor
Elcentral.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Hej!

Tack för alla upplysningar om steglösreglering av el strömmen till Elmotorn. Men med min lilla motor (0,55kW)
2 steg på strömbrytaren 1420 + 2840 Rpm/min. Så tror jag ej vill satsa på nått sådan just nu iaf.
El_Motor.jpg

Utan Överväxeln kommer jag bara med Direkt till bara 255 Rpm/min. Måste fixas ett trasig kugghjul kommer då
kan jag komma ner till 52 Rpm/min....enligt bild...Då blir det en bra nerväxling och den blir grymt mycket starkare
på låg varvtal. Hela register att växla med blir då...52 - 2400 Rpm/min
Bilagor
Varvtal.JPG
Varvtal.JPG (82.38 KiB) Visad 4585 gånger
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Bauknecht två-varvsmotor två och fyrpolig. Var rädd om den för dom är sällsynta. Jag har nån enhästare sådan som suttit på en gängmaskin för rörgängor. Nöj dig inte med fram-backomkastare och varvtalsomkastare. Du måste ha ett rätt inställt motorskydd också :idea:
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Har du resten av tillhörande utrustning också ? :P
Jaha, du har också varit på Ramnäs bruk och tittat dej omkring? :P

Ja, vad är det då på den väggen eller marmorplattan?

Längst till vänster ser det ut och ha varit en Voltmätare, kanske ville man ha koll på nätspänningen?

Till höger om den vill jag nog ha det till ett motorskydd där termokontakterna är i lådan under, möjligen oljeisolerade.

Nästa till höger är jag osäker men vill ha det till inkommande nätledning och huvudbrytare.

T.v. under ser ut som en slags "mjukstart" för släpringad trefasmotor men är osäker på det.

T.h. under då är det klassiska pådraget för elmotorer. Mycket bra grej där man samtidig ökande startmomentet och minskade startströmmen. Maskinerna kunde smygas igång liksom du gör med din elektroniklåda. Här bör man dock vara vaksman för det kan vara PCB-olja i lådan :cold:
  • Bild
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Petrolhead »

Vi kör lite motorer på jobbet med frekvensstyrning dock är både motorer och omformare av enklare/billigare modeler och vi kan inte köra ned till noll Hz då de tappar vridmoment och börjar få svårt att hålla jämnt rpm.
Dessutom blir motorerna varma då fläkten snurrar för sakta för att kyla motorn under ca 10hz/250rpm -lite att tänka på kanske

//JOhan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

sachsmaster skrev:Bauknecht två-varvsmotor två och fyrpolig. Var rädd om den för dom är sällsynta. Jag har nån enhästare sådan som suttit på en gängmaskin för rörgängor. Nöj dig inte med fram-backomkastare och varvtalsomkastare. Du måste ha ett rätt inställt motorskydd också :idea:
Ska kolla motorskyddet då detta ej är gjort, tyvärr ej tänkt på detta. Lär ändå göra om elsystement, då allt ej går över huvudbrytaren.
Motorskyddet sitter före huvudbrytaren så nåt styrrelä drar + lampan till vatten pumpen lyser fast man slår av huvudbrytaren...Motorskydd
markerat med rötkryss..Synd att jag inte tänket på detta då jag var där bak å kopplade..:cry:
el_bak.JPG


Tackar igen för alla upplysningarna.... slider_thankyou.gif
Skriv svar