Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

billykid skrev: så nåt styrrelä drar +
Tackar igen för alla upplysningarna.... slider_thankyou.gif
Visst varsågod, jag är ingen elektriker men elintresserad :)

Nope, inte styrrelä.. Pratar vi gammal el så heter det kontaktor glöm aldrig det :lol:

Nu har jag inte sett vad som finns under krysskåpan men jag känner mig ganska säker på att där finns en kontaktor med bimetall för motorskyddet. Det funkar så att när du slår till huvudbrytaren så går en ström över en brytande kontakt och sen genom spolen till noll eller annan fas beroende på om spolen är lindad 220 eller 380 volt. Det som händer då är att kontaktorn drar, huvudströmmen slår till, och samtidigt växlar strömmen som drog kontaktorn över till en slutande kontakt som då ligger i serie med bimetallen. Överbelastas motorn nu eller en fas faller bort så värms bimetallen, kretsen bryts och kontaktorn släpper.
Nu kan du inte starta igen förrän du slagit huvudbrytaren till nolläget och startar om på nytt. Ibland kallar man det även för nollspänningsutlösning.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Petrolhead skrev:Vi kör lite motorer på jobbet med frekvensstyrning dock är både motorer och omformare av enklare/billigare modeler och vi kan inte köra ned till noll Hz då de tappar vridmoment och börjar få svårt att hålla jämnt rpm.
Dessutom blir motorerna varma då fläkten snurrar för sakta för att kyla motorn under ca 10hz/250rpm -lite att tänka på kanske

//JOhan
Ja det går inte att köra ända ner till 0 Hz. Här kör jag med ca 90 rpm. Det fungerar bra och svarven går jämnt trots att belastningen pendlar mellan 0 och 100% beroende på den kupiga ytan. https://www.youtube.com/watch?v=3IRZTc-Dp3w

Jag har ungefär 1:1 i utväxling mellan drivtrumman på motorn och i svarven. Så motorn går med ungefär 90/1450 rpm = 6 procent av nominellt varvtal. Det ger frekvensen 50*0.06= 3 Hz. Men det går utan vidare att sänka det till mindre hälften om man vill utan att motorn börjar svikta. Belastningen i detta fall med liten avverkning är låg så motorn drar inte mycket ström och kommer inte att överhetta. Skulle man behöva köra tung belastning med ett så lågt varvtal är det lämpligt att sätta en dit en extern fläkt som får se till att det är ett bra luftflöde. Men så extrema belastningar blir nog bara om man gör en grov gänga och det tar inte så lång stund. Jag antar att en anledning att det går att köra så sakta utan att motorn börjar bli klen och gå ryckigt är att den är överdimensionerad med stor egenmassa och att lasten är lätt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

billykid skrev:Hej!

Tack för alla upplysningar om steglösreglering av el strömmen till Elmotorn. Men med min lilla motor (0,55kW)
2 steg på strömbrytaren 1420 + 2840 Rpm/min. Så tror jag ej vill satsa på nått sådan just nu iaf.
El_Motor.jpg
Nåt och tänka på när man kopplar in såna tvåvarvsmotorer är att det finns ett par olika system.
Varvtalen styrs av lindningen i statorn och det finns system med två separerade lindningar och annat ett system som kallas Dahlanderkoppling

Tryck på länken här så får du se dom olika kopplingarna i dosan.

Efter en titt i Bauknechts katalog så kunde jag se att din motor bör vara Dahlanderkopplad men även det andra systemet förekommer och då för motorer med andra poltal.

Din motor kallas för N-typen och det betyder att den är mantelkyld fastän den har dubbla mantlar och är alltså slät på utsidan annars är ju mantelkylda motorer flänsade liksom en mopedcylinder. Det här systemet använder man för motorn ska bli mera skyddad mot smutsangrepp som kan äventyra kylningen.
  • Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Tack för bra upplysning Sachsmaster... slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:
Petrolhead skrev:Vi kör lite motorer på jobbet med frekvensstyrning dock är både motorer och omformare av enklare/billigare modeler och vi kan inte köra ned till noll Hz då de tappar vridmoment och börjar få svårt att hålla jämnt rpm.
Dessutom blir motorerna varma då fläkten snurrar för sakta för att kyla motorn under ca 10hz/250rpm -lite att tänka på kanske

//JOhan
Ja det går inte att köra ända ner till 0 Hz. Här kör jag med ca 90 rpm. Det fungerar bra och svarven går jämnt trots att belastningen pendlar mellan 0 och 100% beroende på den kupiga ytan. https://www.youtube.com/watch?v=3IRZTc-Dp3w

Jag har ungefär 1:1 i utväxling mellan drivtrumman på motorn och i svarven. Så motorn går med ungefär 90/1450 rpm = 6 procent av nominellt varvtal. Det ger frekvensen 50*0.06= 3 Hz. Men det går utan vidare att sänka det till mindre hälften om man vill utan att motorn börjar svikta. Belastningen i detta fall med liten avverkning är låg så motorn drar inte mycket ström och kommer inte att överhetta. Skulle man behöva köra tung belastning med ett så lågt varvtal är det lämpligt att sätta en dit en extern fläkt som får se till att det är ett bra luftflöde. Men så extrema belastningar blir nog bara om man gör en grov gänga och det tar inte så lång stund. Jag antar att en anledning att det går att köra så sakta utan att motorn börjar bli klen och gå ryckigt är att den är överdimensionerad med stor egenmassa och att lasten är lätt.
extrema belastningar blir nog bara om man gör en grov gänga....
Men miss jag ej fel, om det ej gäller gängsnitt. Så vid grova gängor + trappets gänga så ta man om dom i flera skär....då går det ej så tungt!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Det låter bra !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Kontroll svarat lite en gång angående konicentet, vet inta om jag har problem.
På ett ämnen runt ca. 20mm så på 100mm längd så konar det 0,02 huradelar... :roll:

Vid chucken är det mindre, om ämnet fjädrar borde det var omvänt, men vad vet
jag så gillar jag det inte....eller så tänker jag fel.. hate-wall.gif
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Är ämnet nära chucken så är det förmodligen bädden som är något sliten. Gör ett liknande försök nån decimeter eller mer från chucken och se om resultatet blir likadant. Svarvar man längre ämnen med dubbdockan som mothåll kan man ofta justera koniciteten på den men förmodligen inte på en sån liten svarv som Blomqvist.
Kan säja att jag har en BS600 själv :D
  • Bild
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tompas11 »

Dubbdockan går att justera i sidled med två skruvar och i höjdled kan man justera med hjälp av shims.

sachsmaster - dags att du visar en bild på din BS600 så att vi tror dig. :wink:
Den har väl stått oanvänd åtskilliga år vid det här laget, kanske dags att lägga ut den på säljes... :roll:
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

sachsmaster skrev:Är ämnet nära chucken så är det förmodligen bädden som är något sliten. Gör ett liknande försök nån decimeter eller mer från chucken och se om resultatet blir likadant. Svarvar man längre ämnen med dubbdockan som mothåll kan man ofta justera koniciteten på den men förmodligen inte på en sån liten svarv som Blomqvist.
Kan säja att jag har en BS600 själv :D
Ett lätt prov gjordes utan dubbdocka...svårt att tänka mig att bädden är sliten. Då den verkar ej varit så använd :)
Ska testa mer...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av erlan »

det är ju ytterst sällan man behöver bättre precsion är 0,02 mm per 100mm.
borra cylindrar och tillverka axlar är väl det enda. men det ser ut på bilderna som dubbdockan är justerbar så det löser i så fall axlarna.
återstår cylindrarna.där har man ju 4 olika håll att köra på.
1 som dom flesta brukar svarva: medurs chuckrotation, och svarva från höger till vänster.
2. medurs chuckrotation och svarva från vänster till höger.
3. moturs chuckrotation, svarvstålets egg vänt bort från dig som svarvar. här har du fördelen att du ser vad du gör, och sliter på samma ytor som när du svarvar utvändigt. så om svarven är invägd så den svarvar rakt utvändigt så svarvar den som regel rakt även invändigt i detta läget.
4. du kan även i detta läge prova svarva från vänster till höger.
om inget av sätten ger exakt rakt resultat så kan man välja ett sätt som ger ett mindre hål mot slutet.
och då rigga upp en indikatorklocka graderad i 0,001 mm och med lagom avtånd knacka försiktigt på tvärveven 2-3 tusendelar i taget. kallas ofta för att lägga motkona.

erlan
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

tompas11 skrev:sachsmaster - dags att du visar en bild på din BS600 så att vi tror dig. :wink:
Den har väl stått oanvänd åtskilliga år vid det här laget, kanske dags att lägga ut den på säljes... :roll:
Gör tjugo nya inlägg i Politik i Sverigetråden så kanske.... :lol:
men bra grejer säljer man väl inte så gärna va..? :wink:
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

erlan,

Det var ett bra inlägg thumb_up
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av erlan »

billykid skrev:Kontroll svarat lite en gång angående konicentet, vet inta om jag har problem.
På ett ämnen runt ca. 20mm så på 100mm längd så konar det 0,02 huradelar... :roll:

Vid chucken är det mindre, om ämnet fjädrar borde det var omvänt, men vad vet
jag så gillar jag det inte....eller så tänker jag fel.. hate-wall.gif
läste fort och tänkte inte själv här.
om diametern blir mindre in mot chucken kan det mycket väl vara ämnet som fjädrar undan
när det fjädrar tar ju stålet mindre, och måttet blir större.
prova med lite grövre ämne, gärna automatstål (sis 1914 eller liknande) som är lättsvarvat.
finns väl risk att själva spindeln sviktar så det är mätbart på en sån svarv.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av erlan »

sachsmaster skrev:erlan,

Det var ett bra inlägg thumb_up
svarva kan jag nog, men har svårare att sätta bokstäver på mitt kunnande.

erlan
Skriv svar