Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:det är ju ytterst sällan man behöver bättre precsion är 0,02 mm per 100mm.
borra cylindrar och tillverka axlar är väl det enda. men det ser ut på bilderna som dubbdockan är justerbar så det löser i så fall axlarna.
återstår cylindrarna.där har man ju 4 olika håll att köra på.
1 som dom flesta brukar svarva: medurs chuckrotation, och svarva från höger till vänster.
2. medurs chuckrotation och svarva från vänster till höger.
3. moturs chuckrotation, svarvstålets egg vänt bort från dig som svarvar. här har du fördelen att du ser vad du gör, och sliter på samma ytor som när du svarvar utvändigt. så om svarven är invägd så den svarvar rakt utvändigt så svarvar den som regel rakt även invändigt i detta läget.
4. du kan även i detta läge prova svarva från vänster till höger.
om inget av sätten ger exakt rakt resultat så kan man välja ett sätt som ger ett mindre hål mot slutet.
och då rigga upp en indikatorklocka graderad i 0,001 mm och med lagom avtånd knacka försiktigt på tvärveven 2-3 tusendelar i taget. kallas ofta för att lägga motkona.

erlan
Bra tips ! thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

erlan skrev:
billykid skrev:Kontroll svarat lite en gång angående konicentet, vet inta om jag har problem.
På ett ämnen runt ca. 20mm så på 100mm längd så konar det 0,02 huradelar... :roll:

Vid chucken är det mindre, om ämnet fjädrar borde det var omvänt, men vad vet
jag så gillar jag det inte....eller så tänker jag fel.. hate-wall.gif
läste fort och tänkte inte själv här.
om diametern blir mindre in mot chucken kan det mycket väl vara ämnet som fjädrar undan
när det fjädrar tar ju stålet mindre, och måttet blir större.
prova med lite grövre ämne, gärna automatstål (sis 1914 eller liknande) som är lättsvarvat.
finns väl risk att själva spindeln sviktar så det är mätbart på en sån svarv.

erlan
Ska kollas, tänkte fel.. hate-wall.gif .svarvad runt 20mm av okänt men ganska lätt svarvat material.
Det sviktar naturligt vis mera ju längre bort man kommer från själva chuken..... :D..Så ett gröver
lätt svarvat ämmen skall skaffas å prova med.... thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Det har stor betydelse och hur man riktar ståhållaren. Om man har möjlighet att svarva så att det inte blir ett vridande moment hela vägen från stålhållare via allt annat ner till förklädet så underlättar det. Det finns ju en massa övergångar som inte är stumma och då fjädrar hela uppsättningen.

OM man får ett tydligt spår när man vevar tillbaka längd eller tvärmatning är det ett säkert tecken på att det har fjädrat.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
tomaso
Forumsponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: umeå

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tomaso »

Hej Billy
Det finns en justerskruv för att ställa koniciteten. Den finns där du skruvar fast bädden i stativet bakom dubbdockan.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

tomaso skrev:Hej Billy
Det finns en justerskruv för att ställa koniciteten. Den finns där du skruvar fast bädden i stativet bakom dubbdockan.
Tjenare Tomas....då flera inlägg på att justera dubbdockan. Måste jag tilläga igen, har jag ej använt dubbdocka alls så den
har ingen funktion i detta sammanhang alls eller hur... :!:
tomaso
Forumsponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: umeå

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tomaso »

Jag menar inte att du ska justera dubbdockan. Kolla där du skruvar fast svarven i stativet, där finns en justerskruv, fyrkantig är den. Slå en signal, är dålig att skriva
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Aha... Förstår precis vad du menar, som och vattra in en golvsvarv. Bra input där :thumb:
  • Bild
tomaso
Forumsponsor
Inlägg: 16
Blev medlem: 06 nov 2011, 00:00
Ort: umeå

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av tomaso »

Ja just det sachsmaster. Om justeringen bottnar får man schimsa under någon fot till stativet
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

sachsmaster skrev:
billykid skrev: så nåt styrrelä drar +
Tackar igen för alla upplysningarna.... slider_thankyou.gif
Visst varsågod, jag är ingen elektriker men elintresserad :)

Nope, inte styrrelä.. Pratar vi gammal el så heter det kontaktor glöm aldrig det :lol:

Nu har jag inte sett vad som finns under krysskåpan men jag känner mig ganska säker på att där finns en kontaktor med bimetall för motorskyddet. Det funkar så att när du slår till huvudbrytaren så går en ström över en brytande kontakt och sen genom spolen till noll eller annan fas beroende på om spolen är lindad 220 eller 380 volt. Det som händer då är att kontaktorn drar, huvudströmmen slår till, och samtidigt växlar strömmen som drog kontaktorn över till en slutande kontakt som då ligger i serie med bimetallen. Överbelastas motorn nu eller en fas faller bort så värms bimetallen, kretsen bryts och kontaktorn släpper.
Nu kan du inte starta igen förrän du slagit huvudbrytaren till nolläget och startar om på nytt. Ibland kallar man det även för nollspänningsutlösning.
.
.
.
Så här ser Elen ut under... locken. Hade helt fel tänk först, det är ej ett motorskydd först utan en kontaktor som styr på och avslag!
Motorskyddet sitter i det jag trodde var huvudbrytaren.... slider_anon.gif
Bilagor
El under locken...
El under locken...
Påslaget...ON/OFF
Påslaget...ON/OFF
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Det undre reglaget (blå) kallas tryckknappar kort och gott. Här även med indikatorlampa.

Jo, jag ser att motorskyddet sitter i Cewe strömställaren, det är vanligt, men här är det påbyggt/ändrat senare för det finns ingen riktig logisk följd i installationen. Det hade varit mer logik med enbart Cewemotorskyddet som då även fungerat som huvudbrytare eller enbart kontaktorn med bimetall tillsammans med tryckknapparna som då även ger funktionen nollspänningsutlösning vilken den förvisso ger nu också.
  • Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

sachsmaster skrev:Det undre reglaget (blå) kallas tryckknappar kort och gott. Här även med indikatorlampa.

Jo, jag ser att motorskyddet sitter i Cewe strömställaren, det är vanligt, men här är det påbyggt/ändrat senare för det finns ingen riktig logisk följd i installationen. Det hade varit mer logik med enbart Cewemotorskyddet som då även fungerat som huvudbrytare eller enbart kontaktorn med bimetall tillsammans med tryckknapparna som då även ger funktionen nollspänningsutlösning vilken den förvisso ger nu också.
.
.
.
Jaaa.. tillägas måste att det även styr själva pumpen för kylvattnet också via kontaktorn om det nu har någon betydelse vet jag ej. Finns även en ON/OFF på slag för själva pumpen på framsidan av svarven, som också troligen innehåller ett motorskydd.. :wink:
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Ja, elektrikarglädje skulle jag nog vilja säja :)

En industrielektriker med för lite och göra som varit där kanske :mrgreen:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

billykid skrev:
sachsmaster skrev:. Finns även en ON/OFF på slag för själva pumpen på framsidan av svarven, som också troligen innehåller ett motorskydd.. :wink:
Jag trodde att det var en motorbrytare som satt framme till vänster. Det är bra om man har något där eller på annan lättåtkomlig plats så att det finns en chans att få stopp på chucken om man fastnar :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

nja.... det är nog inte bara motorbrytare, du får räkna med 2 hastigheter samt fram o. back också :)
Två hastigheter åt båda hållen förstås :D

Min är lite ällre så det är bara en hastighet åt varje håll.
  • Bild
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

sachsmaster skrev:nja.... det är nog inte bara motorbrytare, du får räkna med 2 hastigheter samt fram o. back också :)
Två hastigheter åt båda hållen förstås :D

Min är lite ällre så det är bara en hastighet åt varje håll.
.
.
.
Njaaa...nu partar vi om olika saker tror jag, ON/OFF = på/av...manövern till allt. Även till kylvattenpumpen och drivmotorn.. :?

Till start av svarvspindel/motorn har jag ett annat vred med 1 + 2 åt båda håll, åter kommer med mera bilder
så är det lättare att förstå....håller med att nån elektriker ha skapar glädje så att säja.... :lol:
Skriv svar