Blomqvist BS600 Svarv

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av erlan »

gissar att alla svarvintreserade på forumet kolla den här tråden.
så jag lägger dom här traderalänkarna här.

http://gamla.tradera.com/item/302429/22 ... svarvchuck

http://gamla.tradera.com/item/302429/22 ... ill-svarv-

vete 17 vad dom passar till, är nog inte till blomkvistare.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Chuck och backar packade så att du kan hämta dem på måndag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:Chuck och backar packade så att du kan hämta dem på måndag.
Super tack.. slider_thankyou.gif ...ringer dig i morron!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Tack Super tack för Chucken!

På jobb just nu, så snålt med fritid just nu. Så Svarven får vänta nu!
Blir nog borta på arbeten till och från till och med 17 September nu.. :wink:
Men tack för alla tipps jag fått..... slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Tack själv för de fina ultravassa HSS skären, stålhållaren och den intressanta och fullspäckade South Bend DVD'n slider_thankyou.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Liten update....fick jag till.... :wink:

Smörjde upp Chucken.....en ytterback gick tyngre. Putsade på gäng sida på den som kärvade, så ny löper alla lika lätt!

Svarvade till Chucknykel av en bult med 12:1 hållfastighet. Nästan klar då jag kom på en bättre ide. Fundra på vad jag
sett en fyrkant på 12mm. Själv klart.... hate-wall.gif.. 1/2" bara putsa lilte på var sida å vipps så är den 12 mm så jag
gjorde en till...nyckel som passar å är starkare tror jag... :idea:
Bilagor
Chuck.JPG
Chuck.JPG (140.23 KiB) Visad 5046 gånger
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv Kast på chuk

Inlägg av billykid »

Svarning spindeln/fäste för chuk till Blomqvist svarven. Kast på chuken, vid kontroll av spindelnfästet kast på 0,04 hundradelar(axielt) Och radielt kast
på 0,02.Så jag svetsade på material för att kunna svarv den så den centreade till 100%. Men materialt tog härdning vilket gjorde det svårt att svarva. :!:

Tack Mats S för stålhållare och skären(stor nosradie), jag hade inte klarat att svarva annars då det blev så hårt. Mina med liten nos radie var ej att tänka på.. :roll:


Svets.JPG
klart.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Hmmm...inget intresse här längre.... provar väl med några bilder till å en utdate. :!:

Först borrade jag 3st hål för original skruvhålen och svarvade baksidan klart. Sen borrade, nya större hål i spindeln och skruvat fast den.
Sen vände jag på distansen och gjorde passaning på distansen för svarvspindeln. Distansen med sug passning på spindeln... :D
Distans.jpg

Sen vända på distansen igen och kvar är att göra nu är svarva en ca. 3mm kant på ytterdiametern nu för en sug passaning mellan distansen och den större
chucken och borra 3st nya fäst hål för den större chucken.. :!:
Bilagor
svarva passaning för större chucken.jpg
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av zappafan »

thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Följer detta med intresse Billykid !

Själv håller jag på att renovera en 100 år gammal stor svarv. Den fabriksnya 7,5 hp motorn, som är blå från början, har nu fått samma kulör som svarven i övrigt.
Bilagor
DSC04661.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av sachsmaster »

Det blir svårt med växlarna. För länge sedan konstruerades kompletta drivenheter för och bygga om verkstadsmaskiner som varit drivna med remmar från central drivkälla.

Drivenheten innehöll elmotor sammanbyggd med växellåda, två växelspakar och remskiva att koppla till maskinen. Den här enheten monterades bakom svarven och sedan gick spakarna uppåt och över så de kunde enkelt manövreras av svarvaren.
Jag har en sån enhet i gott skick och är du intresserad så vet du väl hur man gör? :D
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av erlan »

en klassiker i det sammanhanget är växellåda från ford anglia.
vet inte exakt vilken anglia, men gissar på "fyra ståplatser"
numera löser man väl det med en frkvensomriktare.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:Det blir svårt med växlarna. För länge sedan konstruerades kompletta drivenheter för och bygga om verkstadsmaskiner som varit drivna med remmar från central drivkälla.

Drivenheten innehöll elmotor sammanbyggd med växellåda, två växelspakar och remskiva att koppla till maskinen. Den här enheten monterades bakom svarven och sedan gick spakarna uppåt och över så de kunde enkelt manövreras av svarvaren.
Jag har en sån enhet i gott skick och är du intresserad så vet du väl hur man gör? :D
Motorn drivs av en frekvensomformare som ger steglös inställning av varvtalet.

https://www.youtube.com/watch?v=hNJGO6oXlaw

https://www.youtube.com/watch?v=AYbwt3Ex0CU
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av billykid »

Hallo på er alla!

Det var en rejäl elmotor du fixar...Micke.... :mrgreen:

Massa intresanta inlägg om svarv, väellådor drivning mm ..... Erland, Sachsmaster...Zappa... thumb_up


Min fråga....om man får någon kraft på låga varvtal med en frekvensomformare som ger steglös inställning av varvtalet.
Då jag funderat lite på steglöst varv tal på svarven.... :?:

Sen nu sitter den där, The Big Dick.... måste säja att den är nog i störta laget för denna svarv typ: Blomqvist, prov svarvat
lite grann verkar funka otroligt bra....Tanks Micke för chucken.. slider_thankyou.gif

Spacern hade lite tur där då jag började svarva utan att ha nått att mäta med annat än tumstock då jag köpte svarvämnet.
Yttardiameter på passaning trodde jag skulle vara ca.176mm. Det visade sig att den passningen var 179mm ...hoppsan, när jag
mätte med digitaltskjutmått, lite tur att det fanns svarvmån kvar
Spacer.jpg
The Big Dick... :lol:
Chuck.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Blomqvist BS600 Svarv

Inlägg av Micke S »

Frekvensomvandlare till 3-fas asynkronmotorer reglerar normalt både frekvens och spänning. Det gör att vridmomentet kan hållas konstant ända tills motorn nästan står helt still. Så man upplever motorn som mycket stark även på låga varvtal.

En annan faktor som spelar in är förstås vilken typ av motor man har. Är det en gammal lågvarvig (t.ex. 1450 rpm) och stor motor så blir den björnstark hela vägen ner till 0 rpm. Men om det är en liten billig Jula/Kinamotor som bara är hälften så stor och ändå ger dubbelt så hög effekt....(Fiathästar) så blir den inte alls lika stark på låga varvtal. Sådana motorer fungerar bäst på sitt normala varvtal som ofta är 2800 rpm.

På bilden nedan ser man att vridmomentet är konstant ända upp till motorns normala arbetsvarvtal. Men ökar man frekvensen ytterligare (till mer än 50 Hz) så att motorn går snabbare än normalt så minskas vridmomentet för att motorn inte ska överbelastas.
Bilagor
VFD.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar