Motorfråga mitt-i-veckan

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Motorfråga mitt-i-veckan

Inlägg av 56:an »

Bosch tändstift hade två gröna ringar på porslinet, fast från början var det bara en ring vilket man kan se på mycket gamla Boschstift.

Är det nån som kan förklara varför det var så? :wink:
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Motorfråga mitt-i-veckan

Inlägg av HSE »

Nja 1918 fanns två ringar, 1919-1920 en ring sedan inga ringar tills 1931 och sedan två 1934. Kolla : http://de.bosch-automotive.com/en/parts ... /history_1
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Motorfråga mitt-i-veckan

Inlägg av 56:an »

Klarar inte den sidan just nu, måste vänta nån dag till så jag får ny data, hela 65 geggabit :D
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Motorfråga mitt-i-veckan

Inlägg av Frolzon »

56:an skrev:Klarar inte den sidan just nu, måste vänta nån dag till så jag får ny data, hela 65 geggabit :D
Du kan ju tjuvtitta lite...
http://de.bosch-automotive.com/en/parts ... /history_1 :
Stift.jpg
Stift.jpg (70 KiB) Visad 2630 gånger
Men även AC har varit förtjusta i stift med gröna ränder: :)
AC.jpg
AC.jpg (44.79 KiB) Visad 2630 gånger
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Motorfråga mitt-i-veckan

Inlägg av 56:an »

Frolzon skrev:Du kan ju tjuvtitta lite...
Tack :D

Men om vi då håller oss till 1930-talet och senare som mina uppgifter kommer från så visar ringarna vad det är för material i isolatorn.
En ring betyder då Pyranit 1 som var det tidigare materialet och som senare ändrades till Pyranit 2 som förmodligen är en utveckling och förbättring.

Som källa hänvisar jag till "Elektriskt för lättviktaren" utgiven av ROBO, ett tunt vitt A4 häfte som jag köpte på Tradera för lite sedan :mrgreen:
Skriv svar