100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Ingen risk, jag har en bekant som är optiker och har gett mig en laddning omslutande skydd med olika styrka. :D Sedan har jag en Svensktillverkad varm overall som är snudd på skottsäker. Den har fått mycket stryk genom åren vid svetsning och plåtarbeten men inte tagit någon skada.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:Ingen risk, jag har en bekant som är optiker och har gett mig en laddning omslutande skydd med olika styrka. :D Sedan har jag en Svensktillverkad varm overall som är snudd på skottsäker. Den har fått mycket stryk genom åren vid svetsning och plåtarbeten men inte tagit någon skada.
thumb_up
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

OK men var försiktig. Själv ogillar jag sånt där numera, gnor hellre lite för hand och det får bli som det blir.. :)

Maskinnummer 788156 ~= 1935

Maskin nr 500000 tillverkades 1930 och den ser du här:

http://www.gemzell.se/blogg/wp-content/ ... 020004.jpg

Det var en mindre likströmsgenerator, shuntkopplad, och sådana såldes till främst landsbygden innan det blev elektrifierat.
Man köpte generator + en reglage och mätartavla och använde sedan lämplig drivkälla, kunde var vindhjul, förbränningsmotor, liten vattenturbin eller liknande. Tillsammans med en ackumulator hade man sedan ett, ofta 24 Volt system, för belysning i ladugård, boningshus etc. För länge sedan hittade jag ett sånt system där dom hade satt blyackumulatorn i ett gammalt dass och sedan en enkel luftledning i träd och hemmagjorda stolpar :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Stort tack Sachsmaster thumb_up Mycket bra gjort och värdefullt för mig att ha fått en så utmärkt datering. Det stämmer också bra med din preliminära uppskattning att den är senare än 1930 genom att spindeln är hålborrad.

Så här kunde det se ut i fabriker m.m. år 1935

https://www.google.se/search?q=1930&rlz ... 35+factory
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Bra sökterm, den ska jag spinna vidare på thumb_up

Här är en sån belysningsanläggning från mellankrigstiden men av annat fabrikat :)

Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Det var en intressant anläggning. Har du grejorna liggande på förvaring eller är det en installation med saker och maskiner uppsatta?

Här kan man se lite närmare på svarvar i produktion omkring 1935. Det ser ut som att Bachosvarven är en kopia eller åminstone mycket lika en dåtida South Bend svarv fast min har lite fler spakar och rattar på förklädet. Det syns också att nu börjar svarvar med integrerad kilremsdrift komma i stället för flatrem.

Jag har fått tag på ett par tidsriktiga Drip Feed Oilers till en Myford 7 svarv som jag ska installera. Ingen svarv har havererat p.g.a. för mycket olja. För mycket fett möjligen för det har ju inget på en svarv att göra utom möjligen på utvändiga drev om man inte har något bättre. Jag kör med ett Shell smörjmedel i sprayflaska för utvändiga växlar och wires som funkar för djäkla bra och inte slungas loss från dreven.

https://www.google.se/search?q=1930&rlz ... ing&imgrc=_
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

En annan sak som styrker att motorn är tillverkad efter 1933 är att skylten inte längre har ett hakkorstecken som på den du visar från 1930 med S/N 500000 har.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:En annan sak som styrker att motorn är tillverkad efter 1933 är att skylten inte längre har ett hakkorstecken som på den du visar från 1930 med S/N 500000 har.
Stämmer bra de thumb_up

ASEA tog bort den loggan när Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei NSDAP kom till makten i Tyskland :lol:
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:Det var en intressant anläggning. Har du grejorna liggande på förvaring eller är det en installation med saker och maskiner uppsatta?
Förvaring. Tanken är att det ska bli nåt kul med dom grejerna + en veteranmotor Solo H4, flatrem och allt monterat på en gammal cykelkärra 8)

Bilden är scannad ur en gammal verktygskatalog. Min generator är heller ingen ASEA, det är en Sivers & Häger, samma som min bänkslip men garanterat ett företag som ASEA senare köpte upp.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Det låter roligt, då har du kul saker att se fram mot och kan gå omkring och mysa när det är klart och hitta på nya skojigheter !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Det jag ser är att det är en eftersläping som heter duga så den är i alla fall gjord innan det fanns formella krav på verkningsgrad.
Jag förstår precis hur du resonerar och jag håller med, men det blir ändå en förenkling som gör att förklaringen kapsejsar.

Ökad eftersläpning ökar värmeutvecklingen i rotorn som samtidigt överförs till statorn okej?

Du har säkert sett rotorer till asynkronmotorer som varit blåanlöpta på grund av överbelastning?

Men eftersläpning kan öka av olika orsaker. I dag görs mindre elmotorer i standardutförande som ska vara allround till det mesta och det är säkert såna motorer du sätter dit nu. Men för länge sedan konstruerades motorerna mer för användandet och då kunde det bli olika utföranden vilket bokstäverna i ASEA:a gamla typbeteckningar kan visa men inte alltid. Din motor är en motor ur den så kallade "MK-serien" men vad E står för kan jag inte riktigt säja. Dom flesta mindre motorer heter just E där dock inte precis alla.

Men åter till eftersläpningen. En motor till ex vis en fläkt kräver mindre startmoment än en motor till en kolvkompressor så därför gjordes motorerna olika invändigt och då avseende rotorns konstruktion. Jag tror att din motor är en sådan med högre startmoment och den konstruktionändringen gör att eftersläpningen ökar något. I praktiken flyttas då rotorströmmen längre in i rotorn så kortslutningseffekten vid start minskar, startströmmen minskar men startmomentet ökar. Det blir lite snarlikt start av släpringad motor med oljepådrag. I och med rotorströmmen flyttas längre från rotorns yta så kommer också induktionen minska vilket gör att eftersläpningen kommer att öka något men hur det blir med värmeutvecklingen låter jag vara osagt men den kan ju inte öka till orimlig nivå annars skulle man inte göra så.

Poängen är att för länge sedan var strömmen dyr och tillverkarna gjorde därför elmotorerna energieffektiva. Likaså var inte näten utbyggda och faskompensering var mindre vanlig så därför brukar de här gamla motorerna ha förhållandevis högt cos fi.

Efter kriget och 60-talet när kärnkraften kom blev strömmen billig och på 80-talet kunde man värma hus med elen så billigt var det och de gjorde att motortillverkarna fäste mindre vikt vid energiåtgång och gjorde motorerna lätta och prisbilliga istället. Det är först nu under senare tid tillverkarna har gjort elmotorerna mer energieffektiva när industrin jagar kostnader.

Med bakgrund av det här kanske du förstår att jag samlar och håller gamla elmotorer ganska högt och när det sedan går och få tag på till skrotpriser eller lägre än så så är det svårt och låta bli. Oftast blir det avståndet som gör det omöjligt. Den största motorn jag har heter MKA25 och det är den näst största dom tillverkade i MK-serien. MKA26 fanns också, inte större diameter men längre mittdel mellan gavlarna. Man kan sitta på motorn som man sitter på en bredryggad häst. Det var en Blocketannons för något tiotal år sedan. Motorn fanns i andra änden av Sverige men hade sån tur att mannen ifråga hade ett ärende åt det här hållet just då. En slant förstås men inte mer än skrotpris och en dag dök mannen upp med bil och personbilstrailer bakom. Vi lastade av och jag pyntade och saken var klar. Han gjorde det här för han tyckte det var bedrövligt att motorn skulle skrotas och gjorde då hellre en liten ansträngning att den skulle bevaras när han ändå skulle åka resan.

Tack, så här fin är det tänkt att min Solo H4 ska bli 8)

Bild
Bild från http://www.perlarssons.se/varamotorer/motorer-1.htm
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Jag är helt med på resonemanget.

På min gamla Örnsvarv med en stor 1.5 hp ASEA-motor från 1944 bytte jag till en helt ny Tjing Tjong 2.5 hp. Tanken var att få upp varvtalet genom att den nya var på 2800 rpm. Men hur ofta svarvar man med t.ex. över 1000 rpm på en gammal svarv :? Resultatet blev att svarven upplevdes betydligt klenare i många lägen än tidgare p.g.a. FIAT-hästarna i den nya lilla fjuttmotorn med liten rotor etc. Inte heller lät den lika fint som den nu 72 år gamla motorn. Så det var bara att byta tillbaka och ställa den nya på hyllan. En del saker behöver man lära sig den hådra vägen men det borde jag ju ha kunnat räkna ut på förhand. Är ingen starkströmskille...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Gamla motorer går lugnt och fint och har bra dragkraft men man måste har rätt sort. Inte så morrande heller som senare motorer kan vara.

Rätt sort måste man ha. Jag vet en kille (för länge sedan) som skaffade en gammal elmotor till sin kompressor i garaget där han lackade bilar. Originalmotorn till kompressorn hade brunnit för dom kört utan motorskydd.
När han fick dit den här gamla motorn orkade inte kompressorn igång på Y-läget utan bara stod och morrade. Då köpte han en ny motor och kompressorn startade direkt. Då blev han förbannad på den gamla motorn och välte den i en skrothög utanför. Bara skit dom gjorde förr i tiden och tunga som as också... :evil:

:lol:

Nu senare förstår jag det var fel sort och den gamla motorn hade säkert varit till nån cirkelsåg eller dylikt som startar utan motstånd och där man tar ut kraft först när motorn varvat upp. Det är också på de här motorerna man kan hitta de låga eftersläpningarna.
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: På min gamla Örnsvarv med en stor 1.5 hp ASEA-motor från 1944 bytte jag till en helt ny Tjing Tjong 2.5 hp. Tanken var att få upp varvtalet genom att den nya var på 2800 rpm. Men hur ofta svarvar man med t.ex. över 1000 rpm på en gammal svarv :? Resultatet blev att svarven upplevdes betydligt klenare i många lägen än tidgare p.g.a. FIAT-hästarna i den nya lilla fjuttmotorn med liten rotor etc. Inte heller lät den lika fint som den nu 72 år gamla motorn. Så det var bara att byta tillbaka och ställa den nya på hyllan. En del saker behöver man lära sig den hådra vägen men det borde jag ju ha kunnat räkna ut på förhand.
mmmm....
Här måste jag flika in nåt...

Inom den här elmotortekniken talar man om en faktor som kallas överbelastningsförmåga och det är en slags marginal till motorn tar skada om den överbelastas.
Här ligger äldre motorer i särklass och särskilt ASEA vill jag påstå. Motorerna är helt enkelt överdimensionerade och tål mer effekt än vad märkplåten visar. Vi pratar om gammal gedigen kvalité thumb_up
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Efter kriget presenterade ASEA MB-serien för asynkrona mindre motorer och det var en nykonstruktion med utvändig kylning och helkapslat utförande men produktionen av MK-seriens motorer fortsatte dock en bit in på 1950-talet. Samtidigt kom också en ny rotorkonstruktion där de isolerade kopparstavarna med pålödda kortslutningsringar i ändarna ersattes av en modern typ av ingjuten och oisolerad burlindning av aluminium och det är den typen som är allmänt gällande fortfarande. Kopparlindningen användes fortfarande på lite större modeller och används än idag på riktigt stora elmotorer. Här kan man lättare moderera startmomentet och höjt startmoment brukar som sagt ge ökad eftersläpning.

Bläddra till kompressorn så får du se den typiska motorn ur ASEA:s MB-serie men här gäller som sagt få rätt sorts motor för kompressorn ska fungera riktigt.
http://www.blocket.se/ostergotland/Mate ... ?ca=18&w=3

Ytterligare två MB motorer. I den större motorn är det troligt det är kopparlindning i rotorn, den mindre säkert alu
http://www.blocket.se/gavleborg/Elmotor ... ?ca=18&w=3
  • Bild
Skriv svar