100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Inlägg av Micke S »

Ett projekt som jag har hållit på med några veckor och nu börjar bli färdigt. Den skitfula brickan för säkerhetslåsning av trumman ska bytas ut och så ska det kladdas på lite färg på svarven.

Bilagor
Lathe ready.jpg
DSC04670.JPG
Senast redigerad av Micke S den 25 jan 2016, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Vad härligt att en 100 år gammal kvalitetsprodukt blivit moderniserad och fullt användbar igen! :) Snyggt jobbat Micke!
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Om du håller koll på Blocket så dyker det säkert upp något som passar dig. Den här typen av maskin som är gammal, stor och tung får man för skrotvärdet, eller kanske t.o.m. gratis om man hämtar dem. Det man bör se upp med är förstås att det finns så mycket tillbehör med som möjligt,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:Om du håller koll på Blocket så dyker det säkert upp något som passar dig. Den här typen av maskin som är gammal, stor och tung får man för skrotvärdet, eller kanske t.o.m. gratis om man hämtar dem. Det man bör se upp med är förstås att det finns så mycket tillbehör med som möjligt,
Okej, tack för tipset! Platsen är ju inga bekymmer! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Sura »

Ja det trodde man inte när vi hämtade svarven att det skulle bli så här bra.
Den såg lite lessen ut när den stog skitig och allmänt skabbig i den gamla smedjan....
Det har varit kul att få vara med på det här projektet !
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Ja fy f-n vilka grejor man släpar hem :oops: Det hade inte gått utan din och Percys hjälp och allt annat som du har hjälpt till med att ordna fram. thumb_up

Men nu börjar det likna något i alla fall. I dag har jag justerat in spel på lager och drev och fixat till längdmatningen som var opålitlig. Det har i princip räckt med att göra rent, smörja upp och ha låtit den gå lugnt och fint. Prismorna har fått en duvning med oljebryne så nu löper allt lätt.

Här är en bild på hur fint och rymligt den bodde förut. Det som gjorde det intressant att rädda svarven undan skrotning är att den inte har använts i produktion eller stått i någon raggarverkstad för allmänt bruk och misshandel av folk som vill leka. Skicket på den är jättebra. Den är i klart bättre skick än min nya svarv som är försedd med digitaler och är tillverkad 1944 :)
Bilagor
DSC03163.JPG
99999.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Nu är chucken som normalt kommer att sitta på Munktellsvarven på plats.

Bilagor
DSC04682.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av billykid »

Whoaaoa....... slider_score.gif

Nice jobbat Micke.....vad väger en så där pjäs tro.. :?:
Dubbhöjden borde nog räka till det mesta.... thumb_up
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Hej

Nu är det mycket lättare och förstå svarven när jag ser den från ursprungsmiljön. Uppskattar att du inte målat om den utan låtit den gamla färgen vara kvar, bara gjort den ren.

Minst halva känslan är transmissionen men som nu är borta eller måste vara borta rättare sagt. Det kallades för axelledningar och satt nästan uteslutande i taket. Det var alltid två remmar för en järnsvarv och den ena var korsad (den som är avhoppad) vilket gjorde att man kunde köra åt båda hållen. Manöverreglaget ser man komma ner vid fönstret. Nollskivan var mitten på spaken och sen de olika riktningarna när man förde spaken sidledes. Fyra hastigheter när man växlade på remmen men även gängskärningshastighet via mellanaxel på svarven.

Jag var med om och demontera en liknande miljö för några år sedan och den verkstan hade varit vattendriven via vattenfall och turbin men blev senare elektrifierad och därför har jag den där drivenheten. Tråkigt att de få bevarade såna miljöer rivs ut men det blir tyvärr så när lokalerna ska användas till annat.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Jag vet inte vad chucken väger men jag skulle inte våga försöka lyfta den på plats och försöka skruva dit den ensam för hand. Jag gissar på 75 kg men vet inte. En större person klarar det säkert lätt. Jag använde verkstadskranen och hängde chucken mitt för spindelgängan. Sedan satte jag igång svarven på en mycket lågt varvtal och lät chucken skruva in sig själv. Här hade det varit bra med en fotpedal att manövrera svarven med om det hade gått fel... Det är bäst att skaffa en sådan till den här svarven också.

Jag har överhuvudtaget svårt att bedöma hur tunga lite större saker är genom att jag inte har jobbat med sådant. Men jag skulle tro att en Storebro GK195 går i lätt flugvikt jämfört med den här klumpen :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev: råkigt att de få bevarade såna miljöer rivs ut men det blir tyvärr så när lokalerna ska användas till annat.
Instämmer till fullo !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Nja, tror jag väl inte riktigt... Det är mera växellåda på lite nyare svarvar och motorn är inbyggd också. Sen måste även dom var kraftigt byggda om dom ska orka ta några rediga tag :D

Munktells må vara bra men Köping är utan konkurrens kungen bland gamla svarvar 8)

Dom var så bra där så dom till och med dugde till å göra Volvos växellådor :lol:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Ja en nyare Full Size svarv är så klart bättre, t.ex. en Köpings eller Torshällasvarv m.fl i bra skick. Då handlar det dock om betydligt mer pengar även om det inte är några astronomiska summor längre.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Jag vet inte vad chucken väger men jag skulle inte våga försöka lyfta den på plats och försöka skruva dit den ensam för hand. Jag gissar på 75 kg men vet inte. En större person klarar det säkert lätt. Jag använde verkstadskranen och hängde chucken mitt för spindelgängan. Sedan satte jag igång svarven på en mycket lågt varvtal och lät chucken skruva in sig själv.

Ska man vara lite petig är det där ingen chuck, det är en backskiva, enligt min verkstadsutbildning.
Skillnaden mellan chuck och backskiva är att en chuck har synkroniserade backar medan en backskiva har individuellt spännbara backar.

Benämningen beror inte på antalet backar, det finns både chuckar och backskivor med tre eller fyra backar.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Din svarv är helt okej, du kommer få mycket glädje av den thumb_up

Det där med grönare gräs kan man strunta i tycker jag, det som finns duger som regel gott :)

Men det är väl ändå en backskiva du har satt dit nu och inte en chuck? :roll:
  • Bild
Skriv svar