100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:för hur det än är så förvinner en del av historien när man målar om något
Håller inte riktigt med där, min farbror och jag har haft långa diskussioner om det.
När du målar om något så kommer det också att tillhöra historien så småningom, :wink:
vem har sagt att historien ska stanna just nu? :roll:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Den här killen :shock:
Bilagor
knut.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Översyn av den gamla 3-backschucken och centrering av den på fästplattan.

Bilagor
DSC04705.JPG
DSC04706.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Ett fynd för den som vill komma billigt undan och få en grundläggande svarvfunktion.

http://www.blocket.se/vastmanland/Metal ... 7.htm?aw=1
Bilagor
Bacho Svarv.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av tompas11 »

Ja det var verkligen ett mycket bra pris.
Såg på en av bilderna att det även ingick fyra kugghjulsfräsar.
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av erlan »

fast årsmodell 57 tror vi nog inte på.
den är nog snarare jämngammal med munktellaren.
på en verkstad i fagersta står det en liknande bachosvarv som prydnad på kontoret.
på -80talet så fanns det ingen kvar på bacho som ens kom ihåg att dom tillverkat svarvar.

erlan
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

tompas11 skrev:Ja det var verkligen ett mycket bra pris.
Såg på en av bilderna att det även ingick fyra kugghjulsfräsar.
heeej.... :)
Varför slutade du och skriva i Politik i Sverigetråden? :(

Jag läste där och såg du skrivit flera inlägg. Tyckte det var nåt bibliskt över det hela, liksom en profet som förutsåg att något skulle hända...

Saknar.... :cry:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

erlan skrev:fast årsmodell 57 tror vi nog inte på.
den är nog snarare jämngammal med munktellaren.
på en verkstad i fagersta står det en liknande bachosvarv som prydnad på kontoret.
på -80talet så fanns det ingen kvar på bacho som ens kom ihåg att dom tillverkat svarvar.

erlan
Ja den kan nog t.o.m. vara från slutet av 1800 talet. Jag ringde säljaren och hörde efter lite. Det finns lite grejor som jag kan tänkas behöva och jag får köpa separat så jag åker dit i kväll och kikar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:Ett fynd för den som vill komma billigt undan och få en grundläggande svarvfunktion.

http://www.blocket.se/vastmanland/Metal ... 7.htm?aw=1
Jaaa, den annonsen lockade måste jag säja :)

Inte minst alla tillbehör och en sprillans SKF MK4 kullagerdubb brukar ju princip inte vara gratis...

Å så var det ett Eclipse magnetstativ för indikatorklocka men ett sånt har jag redan :D

Svårt och säja ålder men jag uppskattar den svarven till 1930-tal bl.a. därför den har genomborrat hål i spindeln vilket dom ännu äldre inte brukade ha men undantag fanns givetvis. Sen är det också kåpa över kugghjulen vilket också talar för att svarven inte är urgammal.

Lösningen på drivningen köper jag direkt men det är jag det förutom möjligen att det stora hjulet skulle bytas till ett något mindre för att få upp varvtalet så det någorlunda kan stämma till hårdmetallskär.

Sen är det ju en Bahco också och det är ju roligt bara i sig 8)
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
erlan skrev:fast årsmodell 57 tror vi nog inte på.
den är nog snarare jämngammal med munktellaren.
på en verkstad i fagersta står det en liknande bachosvarv som prydnad på kontoret.
på -80talet så fanns det ingen kvar på bacho som ens kom ihåg att dom tillverkat svarvar.

erlan
Ja den kan nog t.o.m. vara från slutet av 1800 talet. Jag ringde säljaren och hörde efter lite. Det finns lite grejor som jag kan tänkas behöva och jag får köpa separat så jag åker dit i kväll och kikar.
Kan du kolla om det är värt att åka och hämta den för min del? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Baronen skrev: Kan du kolla om det är värt att åka och hämta den för min del? :)
Ser inte ditt inlägg förrän nu kl 22:14.

Jag åkte dit klockan 18 för att ta en titt och köpa vissa saker som SKF live center, magnetfoten med indikatorklocka, maskinistlampan, stålhållare och skär och lite annat smått och gott. Det sprack förstås, för jag köpte hela rasket inkl. svarven när jag insåg vad det var. Vad jag kunde se är den i mycket fint skick och har bra funktioner. Den är smidigare än den ser ut på bilden genom att den inte är djup. Men den såg ut att ha ca 120 cm i dubbavstånd och 200-250 mm dubbhöjd och har automatmatning och gängfunktion inkl. drev för det. Genomgången i spindeln är 1". Det är en mycket intressant svarv genom att det är en otroligt vacker Svensktillverkad Bacho som knappt någon nu levande ens vet att de har tillverkat svarvar. Prismorna såg fina ut och det gick inte att känna något glapp i spindeln. Enligt säljarens numer avlidna far, som jobbade på Köpings mekaniska verkstad, ska den vara i gott skick - utan glapp i spindeln. Jag inte brydde mig om att mäta något, enbart att titta och det ser bra ut. Det är antagligen bara att tvätta av den och smörja på lite och börja producera spån :D

Genom att den har ett smäckert underrede är den inte så förskräckligt tung. Jag gissar på 3-400 hundra kilo bara.

Grejorna på lyftbordet är sådant som jag tog med hem i bilen i kväll.

Om du PMar ditt telefonnumer så slår jag en signal på lördag när jag har den hemma och har funderat på om den ska bli kvar här eller om jag bara behåller det jag var ute efter och säljer svarven. Det kanske inte är helt nödvändigt att ha tre stora svarvar men det finns ju folk som har 30 st mopeder och inte mår dåligt för det och jag är säkert likadan på mitt sätt med maskinsamlarnoja så man vet aldrig :P
Bilagor
20160121_183713.jpg
20160121_183546.jpg
DSC04711.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev: ..Svårt och säja ålder men jag uppskattar den svarven till 1930-tal bl.a. därför den har genomborrat hål i spindeln vilket dom ännu äldre inte brukade ha men undantag fanns givetvis. Sen är det också kåpa över kugghjulen vilket också talar för att svarven inte är urgammal...
Tack för intressant och bra info thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av billykid »

Micke S skrev:Ett fynd för den som vill komma billigt undan och få en grundläggande svarvfunktion.

http://www.blocket.se/vastmanland/Metal ... 7.htm?aw=1
.
.
.

Hadde det varit inom bra åk avstånd på max ca. 20 T&R....åkt genast. Och kollat med släppvagnen kopplad.. slider_victory.gif

Bra centrering på gamla 3-backschucken och centrering av den på fästplattan knappt en 100:a del, det är bra enligt min mening... slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

billykid skrev:
Bra centrering på gamla 3-backschucken och centrering av den på fästplattan knappt en 100:a del, det är bra enligt min mening... slider_score.gif
Ja det får man vara nöjd med. Även om det så vore en hel 10-dels mm så är det normalt inga problem. Ett ämne blir ju runt när det svarvas så kastet försvinner. Men om man då tar loss och sätter tillbaka samma bit så behöver den placeras likadant i chucken. Är sedan inte greppet rakt och stabilt i chucken går det inte att spänna upp så exakt ändå. Men den här chucken på Munktellarn greppar väldigt bra så det är inget problem med det.

Nu ska det röjas lite skräp närmast dörrarna i garaget så att det finns plats för lilla Bachon i morgon :D Det här ska bli jätteintressant att se vad den klarar när den är iordninggjord ! Jag gissar att det är betydligt mer än man skulle kunna tro för något som ser ut som en stor gammal symaskin från 1800-talet. Den är fri från rost så rattar och spakar är blanka och fina :) Förmodligen en mycket kapabel och bra garagesvarv genom att den inte bygger mycket om motorn sätts rakt ovanför.

Jag fortsätter rapporteringen i den här tråden så att det inte smetas ut svarvtrådar i hela forumet. Många som håller på med gamla moppar och andra fordon är ju intresserade av gamla maskiner också.
Bilagor
2006718630.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Kan bara säja grattis till ett mycket bra köp, och hade det varit närheten hade jag tagit mig dit fortare än kvickt :wink:

Jag hade försökt låta svarven vara som den är utan för stora ombyggnader men att den bygger så kraftigt bakåt är förstås inte bra. Min lösning skulle nog vara att jag satt trappstegskivan på väggen uppåt taket och sedan motorn längre ner. Det stora hjulet även bytt mot ett mindre.

Sen skulle jag inte vara främmande för och måla om den, men då skulle jag välja en svart färg, dock ej högblank lack utan en halvmatt sådan + att bokstäverna på foten skulle målas med guldfärg. Jag tror det skulle bli väldigt snyggt och såna maskiner var ofta svarta på den tiden men då nån enkel färg som inte var blank.
  • Bild
Skriv svar