100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:Det köpet ångrar du inte, eller hur? 8)
Nej det ångrar jag inte och det är ett bra köp som drar igång nu som nytt projekt. Den här ska bli bra funktionellt och estetiskt tilltalande. :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Funderat på drivningen?

Något jag rekommenderar är ändlösa remmar utan skarv. Ett skarvdon snäppar alltid när det träffar en skiva och det gör inte så mycket på lågt varv men är varvtalet högre kan det bli irriterande. Ett bra sätt är limmade skarvar och då slipar man ändarna spetsiga och sedan limmar mot varandra med lämpligt lim och då blir remmen ändlös. Remmar töjer sig mer eller mindre och luftens fuktighet påverkar så det måste man också ta hänsyn till vid skarvningen.

En tidtypisk motor tycker jag heller inte är fel, nu har jag inte sett motorn på den här svarven närmare men den kanske är ungefär i samtid med svarven?
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:
sachsmaster skrev:Det köpet ångrar du inte, eller hur? 8)
Nej det ångrar jag inte och det är ett bra köp som drar igång nu som nytt projekt. Den här ska bli bra funktionellt och estetiskt tilltalande. :D
Förstår... det är kanonaffär med allt du fick till den. Bara en sån ledbar arbetslampa kan kosta 400-500 kr på Tradera...
Det är inte utan att jag blir sugen och få till min Örn. Blomkvist i alla ära men här kan man köra lite större grejer men det är ändå en liten och behändig svarv.

Jag funderar lite på hur jag ska göra med spindeln, vill inte lägga ut massa pengar så det får bli nån budgetåtgärd men inte så enkelt när bronslagren är ingjutna i stativ och lageröverfall. Lättare om det varit lösa halvor. Fila på halvornas anliggningytor kan vara en enkel men fungerande fuskåtgärd. Får nog bli nåt sånt ändå...

Svarva ned spindeln och lager men mindre mått går inte heller för då kommer trappstegsskivan glappa på spindeln.
På min svarv hade dom i slutepoken satt dit en sprillans ny SCA chuck och det är ju inte så dåligt.

Den här svarven var grymt ingrodd med smuts och fasttorkad gammal gängolja så man behövde stämjärn för och få den ren men jag lånade en stor karuselltvätt på en verkstad körde alla delar i den och sedan spolade med hetvattenhögtryckstvätt med kulmunstycke. All smuts försvann men även färg och spackel så gjutgodset blev skrovligt. Därför måste jag slipa lite och måla för och få den snygg igen. Du har det betydligt lättare, jag ser det klart och tydligt :wink:
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av erlan »

det går att bygga upp spindeln med termisk flamsprutning igen.
tillsatsmaterialet finns med olika hårdhet, en del måste slipas, en del går att svarva.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Ja drivningen blir med en modern ändlös tunn (1 mm) rem av samma typ som jag har på Munktellarn. Elmotorn till Bachosvarven är en bullig gammal ASEA 4 hp motor (utan kylflänsar förstås) som säkert är original. Man får ta i även om man är två som lyfter den :shock:

Originaldrivningen bygger väldigt mycket bakåt så jag monterar en motor ovanför drivtrummorna på något liknande sätt som på Munktellarn och så har jag en liten smidig frekvensomvandlare som inte är större än ett mjölkpaket som kommer att användas. Mororn blir en inte fullt lika stor och tung ny 3-fasmotor som jag har, har för mig att den är på 3 hp, möjligen 2.5 hp. Alla originaldelar som inte kommer att användas, motorställning och sådant får flytta till Friggeboden :D

https://www.youtube.com/watch?v=Mutg4-qxa1A

Här kopplar jag om från full fram till full back som går fint genom att det går att ställa tider för det. Så här långa tider behöver man inte ha, det gjorde jag bara för att göra det tydligt. https://www.youtube.com/watch?v=t2BrLxdJNEo

Det låter som en intressant utmaning att renovera Örnsvarven som du har. Axeln går förstås att fräscha upp med metallsprutning och sedan slipa den. Gör man det till lagom mått kanske det finns möjlighet att renovera glidlagren sedan också om du kan riggar upp ett ursvarvningshuvud eller helt enkelt gör ett eget arborrningsverktyg av snabbstål som du montera i änden på en kraftig motor. Då kan du få låna en VFD av mig för det kanske inte är lämpligt att arborra med 1450 rpm. Det är bara lite lösa funderingar från min sida och inget som jag har gjort, Det som är största hindret är nog att få lagerytorna på spindeln metallsprutade till en låg kostnad. Om det vore en begränsad lite skada så skulle det förstås bara vara att fylla med MIG men att MIGa en så stor yta som hela lagerytan på axeln är kanske svårt utan att axeln slår sig ? Det skulle man kanske kuna göra i en svarv som får snurra sakta...Sedan måste spindeln upp i en hyfsad svarv där lagerytorna slipas. Det är säkert inte svårt.

Drt kanske går att hyfsa till lagren i din svarv med ett cylinderhoningsverktyg efter att först ha minskat diametern genom att fräsa ner halvorna? Då kanske det räcker med att putsa av axeln så att du inte behöver lägga på material på den.
Bilagor
s-l1600.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Elmotorn till Bachosvarven är en bullig gammal ASEA 4 hp motor (utan kylflänsar förstås) som säkert är original. Man får ta i även om man är två som lyfter den :shock:
Lite nyfiken.... Vad heter motorn mer än ASEA? :)
Brukar vara några versala bokstäver + någon eller ett par nuffror....
Är det en motor borde det börja med M

Att motorn är tung vet jag redan, också det av erfarenhet. Men tunga elmotorer är bäst om man nu inte behöver flytta dom hela tiden. Men det kan vi återkomma till....

När du säjer att motorn inte har kylflänsar så förstår jag precis vad det är. Man brukar då säja att motorn har invändig kylning och den finns då i två utföranden. Öppen eller sluten.
Hur är då den här motorn, är den öppen eller sluten?
Är den öppen finns det öppningar "gälar" eller galler i främre och bakre motorgavel men är den sluten så finns inga öppningar alls och för då att kompensera det kylningsbortfallet så gjordes de här motorerna extra kraftiga inuti och dom blev då väldigt tunga för sin storlek men samtidigt mer lämpade för dammiga eller explosiva miljöer.

Får se hur det blir med svarven. Att det är komplicerat förstår jag ju... Men vill inte lägga ut massa pengar för jag vet av erfarenhet att kostnaden sällan understiger värdeökningen på sånt här jox. Så ett budgetarbete är nog redan bestämt :D
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Intressant om motorer. Jag kollar och tar en bild på heffaklumpen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Jaha... och hur går det? :!!

:wink:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Det går fint ! I dag är det paus med tvätt av overall och annat som luktar som om jag hade jobbat 4-skift på ett gjuteri :shock: Kläderna har ju krupit omkring med mig inuti och renoverat Munktellarn och annat tok.

Här är bilder på motorn till Bachosvarven i osminkat utförande. Det jag ser är att det är en eftersläping som heter duga så den är i alla fall gjord innan det fanns formella krav på verkningsgrad. Det innebär förstås inte att den är dålig, för som med mycket annat är saker som är förbjudna de som ofta gör jobbet bäst om man inte tar hänsyn till miljökrav.

Snarlika finns här http://www.sawmillcreek.org/showthread. ... -go-for-it och här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=176122.0

Kan du datera motorn? :D
Bilagor
DSC04725.JPG
DSC04724.JPG
DSC04723.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Kan du datera motorn? :D
Ja, +- något år, har en graf och följa :)

Dra inte för stora slutsatser av verkningsgrad med tanke på den ganska stora eftersläpningen för här är det flera faktorer som har betydelse och eftersläpningen vågar jag påstå är en mindre del av den. Det finns även gamla ASEA motorer som har ovanligt liten eftersläpning, det har med rotorns konstruktion att göra. En intressant detalj är att det kan skilja något på kW och ström på likadana motorer vilket visar att varje motor blev individuellt testad och märkt med de data som provaren kom fram till, jämför senare masstillverkningar där kanske en eller några motorer utprovades och sen fick alla motorer samma märkning.

Bilderna är bra, precis som jag önskade :)

Tillverkningsnumret är svårt och tyda men jag uppfattar det som sjusiffrigt nåt i stil med 78xx156

ASEA hade löpnummer i tillverkningen precis som bilar, mopeder och cyklar men man delade in i olika kategorier. Roterande maskiner började på löpnummer 1 och sedan framåt. Det spelade då ingen roll om det var en mindre motor eller en jättelik generator till något av Norrlandskraftverken alla fick sitt löpnummer i samma serie.

Nu ska jag göra havregröt men äppelkräm i men efter det ska jag bläddra lite i böcker, återkommer... :research:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

Här är hela numret, 788156 8)
Bilagor
788156.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Kanon :thumb:
  • Bild
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Jäkligt spännande läsning Saxmästarn! Du besitter ett stort kunnande i gammal maskinhistoria. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Micke S »

sachsmaster skrev:
Micke S skrev: En intressant detalj är att det kan skilja något på kW och ström på likadana motorer vilket visar att varje motor blev individuellt testad och märkt med de data som provaren kom fram till, jämför senare masstillverkningar där kanske en eller några motorer utprovades och sen fick alla motorer samma märkning.
Intressant för elmotorn jag länkade till har samma typnummer men är mycket klenare specad. Det var ju inte mer än rätt att man fick sportmodellen. När svarven var så fuktansvärt dyr och man blev påtvingad en massa stålhållare och skär och en ful gammal lampa :lol: Det var även med en Sandvikhållare med ett keramisk vändskär. Det ska sparas tills när något som är riktigt härdat ska svarvas. En grej som jag särskilt uppskattar är att det var med fyra nya 30 mm tjocka Sandvik Cormant svarvstål med pålödda skär. Plus pinnfräsar, kuggfräsar m.m. you name it :shock:

Jag har i dag laddat upp med roterande stålborstar och ett knippe andningsskydd med ventiler. Jag valde att köpa Tyska roterande stålborstar på Momentum för att slippa bli perforerad av Biltemagrejor. Men det är ju ändå jätteviktigt att man har ordentliga skydd för att slippa se som efter ett anfall av ilskna indianer.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:
sachsmaster skrev:
Micke S skrev: En intressant detalj är att det kan skilja något på kW och ström på likadana motorer vilket visar att varje motor blev individuellt testad och märkt med de data som provaren kom fram till, jämför senare masstillverkningar där kanske en eller några motorer utprovades och sen fick alla motorer samma märkning.
Intressant för elmotorn jag länkade till har samma typnummer men är mycket klenare specad. Det var ju inte mer än rätt att man fick sportmodellen. När svarven var så fuktansvärt dyr och man blev påtvingad en massa stålhållare och skär och en ful gammal lampa :lol: Det var även med en Sandvikhållare med ett keramisk vändskär. Det ska sparas tills när något som är riktigt härdat ska svarvas. En grej som jag särskilt uppskattar är att det var med fyra nya 30 mm tjocka Sandvik Cormant svarvstål med pålödda skär. Plus pinnfräsar, kuggfräsar m.m. you name it :shock:

Jag har i dag laddat upp med roterande stålborstar och ett knippe andningsskydd med ventiler. Jag valde att köpa Tyska roterande stålborstar på Momentum för att slippa bli perforerad av Biltemagrejor. Men det är ju ändå jätteviktigt att man har ordentliga skydd för att slippa se som efter ett anfall av ilskna indianer.
Glöm för allt i världen inte skyddsglasögon! :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar