Sida 2 av 30

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 00:10
av sachsmaster
Ja hej Coolvette, inte visste jag du skulle skriva samma sak :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 00:20
av Micke S
Ja det är en 420 mm 4-backskiva.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 00:21
av sachsmaster
Micke S skrev:Ja en nyare Full Size svarv är så klart bättre, t.ex. en Köpings eller Torshällasvarv m.fl i bra skick. Då handlar det dock om betydligt mer pengar även om det inte är några astronomiska summor längre.
En gång hade jag en Modig BMS 190 metallsvarv. Svarven såg mycket bra ut och hade bra varvtalsområde m.m. men egentligen var det en skitsvarv för den var helt enkelt för vek och klen i bädd och förkläde för den gav efter när man tog för stora tag. Alltihopa helt enkelt fjädrade. Men för mindre och lättare arbeten gick det bra. Svarven hade gap också och jag minns jag fick upp ett motorcykelhjul där som jag kunde rikta fälgen på.

Bild

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 00:34
av Micke S
Ja det syns att det ser klent ut för att kunna klara tyngre jobb. Men för lättare hobbybruk är det säkert en jättefin svarv.

Jag känner igen bilen.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 00:48
av sachsmaster
Alfa? Jag hittade bilden på nätet bara för och visa hur svarven såg ut...

Vet du att svarven är från c:a 1915?

Jag tvivlar inte alls på det jag bara undrar om du säkert vet det.... :)

Förresten har jag instruktionsboken kvar, den kanske jag kan sälja dyrt till Pro-Data,
en traderaauktion med enkronas utrop och reservationspris så får man se hur högt dom budar då i sista sekunden 8)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 01:29
av Micke S
Nej jag har ingen riktig datering på svarven. 100 år är en uppskattning utifrån att bl.a. ha kikat i gamla Munktellkataloger. Den här typen av konstruktion var vanlig omkring förra sekelskiftet. I en katalog från ca 1930 fanns ett par liknande modeller med men de flesta var mer moderna med inbyggd motor och Nortonlåda. Så troligen efter 1900 blank och före 1930. Gissar man då på mitt emellan dessa årtal d.v.s. 1915 är man kanske inte helt fel ute.

Den andra jag har, Örnsvarven är tillverkad 1944 åt försvaret. Den ger ett betydligt modernare intryck på många sätt.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 01:47
av sachsmaster
Micke S skrev: Den andra jag har, Örnsvarven är tillverkad 1944 åt försvaret. Den ger ett betydligt modernare intryck på många sätt.
Javisst är det en Örn ser jag nu när tittat lite närmare. Jag har faktiskt en sådan fastän min är lite äldre och då remdriven liksom din andra svarv. Men mycket mellan din om min svarv är nog lika. Jag känner igen många detaljer. Min är sliten i spindellagren tyvärr och där är själv spindeln där lagerlägena är slitna, men det finns nog något tricks och få den i skaplig funktion ändå. Det är ju ändå bara lite småjobb som är aktuellt numera.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 03:26
av erlan
alla svarvar sviktar mer eller mindre.
svarvarna under första halvan av 1900talet behövde inte vara så stadiga,
för det fanns inte svarvstål som klarade så höga skärkrafter.
dom handslipade stålen blev vassare och hade skärvinklar som skar lättare.

och har man en stadig supportsvarv där man kan utnyttja moderna plattor så
får man städa hela verkstaden.

erlan

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 08:34
av JoNo
Häftigt projekt!
Kör du frekvensomriktare för å växla varvtalet? Jag kan inte se filmklippet på den förb*nn*de jobbdatorn...

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 15:35
av Micke S
JoNo skrev:Häftigt projekt!
Kör du frekvensomriktare för å växla varvtalet? Jag kan inte se filmklippet på den förb*nn*de jobbdatorn...
Ja varvtalet styrs av frekvensomriktaren.

I dag blev det en skarp test av Munktellarn. Den är mycket stabil och svarvar fint som sjutton. Uppdraget var att plana botten på en stor gammal stekpanna av gjutjärn som var mycket ojämn p.g.a. något knas i gjutningen. Underdelen var plan men inuti var det ett ca 4 cm brett 1 mm djupt dike varvet runt innanför kanten.


Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 17:18
av billykid
Funkar bra.... thumb_up .. thumb_up

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 17:27
av Micke S
Ja det fungerade långt över förväntan bra :D Nu får den gå och gosa till sig innan det blir kontroll av lagerspel och eventuell efterjustering.
Jag har alltid tyckt att Örnsvarven har varit bra men det märks ändå att den här ännu äldre svarven går i en högre division tack vare sin vikt och stabilitet. Ytan på stekpannan blev som en nyhonad cylinder.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 19 jan 2016, 17:46
av Micke S
sachsmaster skrev:
Micke S skrev: Den andra jag har, Örnsvarven är tillverkad 1944 åt försvaret. Den ger ett betydligt modernare intryck på många sätt.
Javisst är det en Örn ser jag nu när tittat lite närmare. Jag har faktiskt en sådan fastän min är lite äldre och då remdriven liksom din andra svarv. Men mycket mellan din om min svarv är nog lika. Jag känner igen många detaljer. Min är sliten i spindellagren tyvärr och där är själv spindeln där lagerlägena är slitna, men det finns nog något tricks och få den i skaplig funktion ändå. Det är ju ändå bara lite småjobb som är aktuellt numera.
Ja det går nog att ordna så att svarven blir mycket bättre och fullt användbar. Det finns lite olika varianter på hur man justerar glidlager. I vissa fall använder man shims mellan lagerhus och överfall. Andra gånger kan det vara så att man pressar ihop ett glidlager genom att de stora muttrarna är koniska, eller att det är gängorna på glidlagren som är koniska eller både och. På min Örnsvarv är det konjustering så den går att sätta åt hur hårt som helst. Om spindelaxeln är repig går det ju att förbättra det också utan större problem.

Ett bekymmer som är svårare att bli av med är om lagren är ovala, vilket det lätt blir genom att de gröps ur i belastningsriktningen. Då kan det t.ex. hjälpa att rotera dem ett kvarts varv om det går och ställa urgröpningen uppåt.

Allt detta är gissningar från min sida för det är inget jag har hållit på med annat än i begränsad omfattning på egna grejor.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 20 jan 2016, 15:11
av Micke S
Nu har svarven fått en försiktig påkladdning med färg i originalnyans och får vara klar. Det ser lite trevligare ut när det inte är skitigt eller stora ytor är hårt slitna även om det också kan ha stor charm. Det är som vanligt, alla gör som de vill och inget är direkt rätt eller fel. Hade det varit en riktigt gammal moped så tror jag dock inte att lacken hade rörts för hur det än är så förvinner en del av historien när man målar om något. Men det här är ett arbetsredskap i ett garage och inte något som står i sin rätta miljö eller på museum.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Postat: 20 jan 2016, 17:53
av billykid
Ser bra ut..... thumb_up

Lite färg lyser upp, sen rostar det ej där. Det rostar bra när man svarvat gjutjärn (så som gamla stekpannor...**L**). Sen blir lättare vid rengöring... :mrgreen: