Sida 24 av 30

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 21 mar 2016, 18:25
av Micke S
Bra att veta !

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 21 mar 2016, 21:01
av Baronen
Jag gjorde rent filtret förut. Stålfilter som du sa. Dock i bra skick! Så det åkte på igen, inoljat. Kompressorn är oskruvad och har en brukare innan mig -56 till -93. Idag var första gången sen 1993 som den vart igång. Den går mycket tyst och lugnt. Nästan behagligt att sitta och lyssna på :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 21 mar 2016, 21:33
av billykid
Ett tipps och en regel som en gammal gubbe sa åt mig på 1980 talet. Minut literna blir motor 1Hp = 100 liter luft.
5,5Hp = 550 liter luft.

Så om nån på stor att deras kompressor med 1Hp motor ger 300 liter luft så = Båg!

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 00:53
av Micke S
Ja det stämmer bra som riktvärde. Min gamla BIAB gav 450 minutliter och hade en 4 hp motor. Den nya har en 5,5 hp motor och ska ge 495 minutliter. Det gäller hur mycket flöde kompressorn lämnar vid 6 Bar, d.v.s. den klarar att leverera konstant.

Men sedan tillkommer en annan faktor att ju större tank man har desto längre kan en kompressor leverera ett större flöde under tiden trycket ligger över 6 bar om det är det trycket som man har som tillslagsnivå för motorn. Det flödet är mycket högre och bestäms av arean på slangen och kopplingar och vad som sitter i änden på slangen. Det innebär att man t.ex. i nödfall kan driva mycket luftkrävande maskiner i någon halv minut även om motorn bara är på 1 hp om tanken är skapligt stor 100 liter eller mer. Då går det bra att ändå köra stora mutterdragare och slagverktyg m.m. som inte går kontinuerligt.

Det absolut sämsta fallet är kompressorer som har en lite motor och en liten tank. Då går det ibland inte ens att montera nya slanglösa hojdäck genom att flödet är slut innan däcket har krypit upp på fälgkanten och börjar täta.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 09:24
av Baronen
Om jag räknar att tanken, som är på 80 liter, innehåller 80 liter luft vid 0 bar. Vid 1 bar innehåller tanken 160 liter luft och vid 7 bar, där tryckvakten löser ut, innehåller tanken 560 liter luft. Om jag då tar tid på hur lång tid det tar för kompressorn att pumpa från 0 till 7 bar och delar minuterna med 560, får jag då ut minutlitrerna eller tänker jag helt galet? Jag borde få ett snitt iallafall då det går lättare att pumpa i början och tyngre på slutet.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 11:49
av Micke S
Ja det är nog inte fel att räkna så för att få en ungefärlig uppfattning. Jag skulle ha tänkt likadant men samtidigt blir man osäker på hur väl det kan stämma genom att luften blir varm i cylindrar och det är lågt mottryck i början för att sedan bli mer och mer mottryck i tanken och andra fenomen som gaslagar som man inte är insatt i. Man skulle kunna tro att det beräknade flödet för 6 bar blir för stort genom att trycket är lägre tills man kommer upp i mer än 6 Bar. Samtidigt så har ju kompressorn levererat det den har så helt fel bör det inte bli :)

Så jag gjorde en test från tom tank tills den var uppe i 8 Bar :P Min kompressor uppges till 495 minutliter och har en 180 l tank. Det som var överraskande var att tryckökningen är näst intill linjär. Det tog inte längre tid att öka trycket från 7-8 Bar än det gjorde från 2-3 Bar, det kändes nästan som den spurtade lite på slutet :?
20160322_111810.jpg
Men resultatet blev i alla fall att det tog prick 3 minuter. Tanken innheåller 180*8= 1440 liter luft när den är fylld till 8 Bar. Eftersom det tog tre minuter är det bara att dela värdet med 3 som blir 480 minutliter. Det skiljer bara 3 % mot tillverkarens uppgift så Baronen får en guldstjärna för detta :P
Screenshot_2016-03-22-11-17-44.png

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 12:11
av Baronen
Då är jag inte så dum som jag tror ;)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 12:15
av tompas11
Intressant! Även jag var ju tvingen att testa hur lång tid som åtgick för att fylla tanken på 120 liter från 0 bar till 8 bar. 2 min och 11 sek.
Eftersom jag är lite "old school" även här så använde jag mig av ett analogt tidtagarur utan batterier. :)
tid.jpg

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 12:34
av Micke S
Intressant, det ger 436 minutliter vilket stämmer kanonbra med angivet värde 450 minutliter för det kompressorblocket. Dessutom samma differans som för mig -3% :shock:

8*120/2,2=436.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 14:51
av Micke S
Baronen skrev:Då är jag inte så dum som jag tror ;)
Baronens ekvation borde hädanefter ingå i alla formelsamlingar :D

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 17:39
av Baronen
Vad bra att det teorin stämde så bra mot praktiken! Då ska jag ta tiden på BIABn :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 18:06
av billykid
Intressanta uträkningar, men man på teortiska = Genomlupen cyl. vol och Fri avgående luft vid 6 bar. Så jag förut sätter att uträkn. är på Fri avgående luft.

Gamla kompressorer brukar fungera bra...näst intill outslitliga.....har man en jätte stor tank är bra, får man ej ha något luft läckage = nack del då den får jobb
otroligt mycket... en mindre tank är bra om man gör snabba jobb som ej kräver massa luft. Har alltid max tyck som går att ha på kompressorn 9,0 bar nu. Annars
pyser övertrycks ventilen pyser vid höger tryck. Blir en jäkla fart på alla maskiner vid 10 bars tyck, men billiga saker håller inte så länge då....**ler**.. 8)

Gamla trokänaren inköpt på FFV Överskott i BLGE den 1984 Alba Typ 112 med 1cyl./1,5Hp började spotta ut oljan 2012 efter 28 års trogen tjänst. Efter forskning
på delar så fick jag reda på att dessa kompressorhus satt bland annat på kate/grävmaskiner till bromsen på dessa och skall vara outslitliga så han undrade hur
jag lyckades kör slut/sönder den..(med en 2Hp på bilden) :!:
Kompressor_liten.JPG
Panik utbröt...då jag måste ha luft NU till billyften och verktyg, skulle laga en bil till helgen. Så han fick åka förbi Olle i sjön å köpa en ColTech 2 cyl. 2230W Fri luft 221 l/m. Visst funkar den med för 1999 kr men är lite tveksam till effekten på denna då den är svagare än Alba kompressorn 1cyl. (140 M/l vid 6 bar med 1,5Hp)... :?

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 19:22
av Micke S
billykid skrev: Panik utbröt...då jag måste ha luft NU till billyften och verktyg, skulle laga en bil till helgen. Så han fick åka förbi Olle i sjön å köpa en ColTech 2 cyl. 2230W Fri luft 221 l/m. Visst funkar den med för 1999 kr men är lite tveksam till effekten på denna då den är svagare än Alba kompressorn 1cyl. (140 M/l vid 6 bar med 1,5Hp)... :?
På vilket sätt är den nya svagare menar du om Cothech är på 3 hp och den gamla var på 1,5 hp?

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 19:33
av billykid
Micke S skrev:
billykid skrev: Panik utbröt...då jag måste ha luft NU till billyften och verktyg, skulle laga en bil till helgen. Så han fick åka förbi Olle i sjön å köpa en ColTech 2 cyl. 2230W Fri luft 221 l/m. Visst funkar den med för 1999 kr men är lite tveksam till effekten på denna då den är svagare än Alba kompressorn 1cyl. (140 M/l vid 6 bar med 1,5Hp)... :?
På vilket sätt är den nya svagare menar du om Cothech är på 3 hp och den gamla var på 1,5 hp?
.
.
Njaa...men 1,5 hp är ej riktigt sant då jag brände den motorn körde utan motorskydd, så nu 2 hp. Coltech ger ej så mycket mer luftmängd som den borde
mot gamla Alba med 2 hp motor vid 9bar. ColTech känns att den liksom ej orkar det den ska...vid 9 bar.. :?

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 20:27
av Baronen
Kan jag dreva upp min kompressor?