Sida 25 av 30

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 20:36
av Micke S
billykid skrev:
Micke S skrev:
billykid skrev: Panik utbröt...då jag måste ha luft NU till billyften och verktyg, skulle laga en bil till helgen. Så han fick åka förbi Olle i sjön å köpa en ColTech 2 cyl. 2230W Fri luft 221 l/m. Visst funkar den med för 1999 kr men är lite tveksam till effekten på denna då den är svagare än Alba kompressorn 1cyl. (140 M/l vid 6 bar med 1,5Hp)... :?
På vilket sätt är den nya svagare menar du om Cothech är på 3 hp och den gamla var på 1,5 hp?
.
.
Njaa...men 1,5 hp är ej riktigt sant då jag brände den motorn körde utan motorskydd, så nu 2 hp. Coltech ger ej så mycket mer luftmängd som den borde
mot gamla Alba med 2 hp motor vid 9bar. ColTech känns att den liksom ej orkar det den ska...vid 9 bar.. :?
Ja den nya är bara gjord för max 8 bar och har kanske svårt att komma upp i 9 medans den gamla du hade var märkt 10 bar. Man tjänar på att ha en kompressor som flödar bra istället för att köra med högre tryck än normala 6-8 bar. Tryckluftsvertyg är ju specade för 6-8 bar och ska helst inte gå med t.ex. 10 Bar. Dels håller de mycket sämre och dels så sackar maskinerna om det är en kompressor som inte klarar att flöda 10 Bar med den förbrukning som ett verktyg har.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 20:36
av Hasse
Baronen skrev:Kan jag dreva upp min kompressor?

Går den för sakta?

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 20:38
av Micke S
Baronen skrev:Kan jag dreva upp min kompressor?
Ja lite går att dreva om det finns överkapacitet i motorn och det inte uppstår obalans. Men det går t.ex. inte att fördubbla flödet enbart med drevning,

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 22:02
av Baronen
Micke S skrev:
Baronen skrev:Kan jag dreva upp min kompressor?
Ja lite går att dreva om det finns överkapacitet i motorn och det inte uppstår obalans. Men det går t.ex. inte att fördubbla flödet enbart med drevning,


Jag har en annan ASEA motor liggande som är större. Jag tänkte att med högre varv kommer högre flöde. Men sen finns det ju annat som bromsar. Backventilerna i toppen, "portarna" och ledningarna. Att öka systemtrycket ger ju en större volym luft som kan regleras med en regulator ner till 6-8bar. Men 10 bar i en gammal tank känns nog lite läskigt även om den klarade 15bar vid trycktestet när den var ny.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 22 mar 2016, 22:38
av Micke S
Ja man ska nog undvika att öka belastningen på en gammal trycktank. Om en så gammal tank användes i industrin hade den nog fått körförbud för länge sedan. Eller så gäller bara besiktningskrav över en viss storlek på tank, jag är osäker. Min gamla BIAB rostade hål i botten på tanken så den har fått en annan och troligen mycket fräshare tank nu av Tompas11 som tog över den.

Men en kraftigare motor öppnas möjlgheten att dreva om den och öka kapaciteten lite. Men drevar man om en originalmotor som är dimensionerad på gränsen blir det som att försöka öka farten på en moppe m.h.a. drevning trots att farten begränsades av motoreffekten. Det som händer då är att den går saktare med en mer långbent utväxling.

Så jag tror att om man behöver komma upp i kapacitet är det så pass marginellt med drevning att det i praktiken inte löser behovet. Jag hade en Atlas kompressor i bra skick men som hade lite för dålig kapacitet (1,5 hp). Så jag testade att öka varvtalet m.h.a. en lös frekvensare som jag har. Det var inga problem att öka varvtalet den vägen men redan vid en måttlig ökning började kompressorn skutta omkring på golvet så det fungerade inte ens som en temporär lösning när den stora hade börjat läcka. Så jag köpte en ny genom att jag inte lyckades få tag på en ny eller begagnad tank i bra skick för rimliga pengar. Det handlade om 3-4000 kr och det kändes för riskfyllt att lägga med ett gammalt kompressorhus som grund.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 07:32
av Baronen
Ja, det bästa är att leta vidare efter något större. Gör lite ont att förstöra den också så den får stå i mopedverkstan. :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 10:38
av Micke S
Ja du hittar säkert något som passar.

Så här såg den gamla fina Atlasen ut som jag köpte av Fatchance, mest för att det var en vacker gammal maskin med HD-stuk :P . Den hade för dålig kapacitet för mina behov, vilket jag visste redan från böjan så det var en samlargrej för min del. När jag sedan skulle frigöra utrymme i garaget och göra mig av med allt som inte behövdes försökte jag ge bort den men fick inget napp. Så jag satte ut den på Blocket för en 5-hundring och då vaknade folk till. En kille från Fjugesta kom och hämtade den och var jätteglad att han fick köpa den. Han hade som hobby att göra iordning gamla kompressorer och visade bilder på flera stycken som han hade varav en del var riktigt intressanta. Jag ska kolla om jag har telefonnumret kvar så PMar jag det till dig och du kan höra om han har något som passar. Men jag tror inte att jag sparade det och du kanske vet ändå vem det är.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 11:22
av Baronen
Nej, jag vet inte namnet på personen men jag har hört talas om nån som håller på :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 15:57
av Baronen
112 l/min :) 80l tank, 7bar, 4,57min.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 17:10
av Micke S
Kanske inte det tyngre artilleriet men säkert mycket användbar genom att den har en stor tank.

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 18:32
av Baronen
Den duger åt den roterande filen och att pumpa hjul. MAO perfekt till mopedgaraget :)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 23 mar 2016, 23:28
av billykid
Baronen skrev:Den duger åt den roterande filen och att pumpa hjul. MAO perfekt till mopedgaraget :)
Den borde klar: mutter dragare lätt, + lackning, + hackspett, + spärrdrager mm...klar mycket vid kort drift.
Ska ni skruva hjul mm sånt som kan sitta fast köp en maskin 1/2" mutterknack för runt 1000kr, kör med
tryck 9 bar min drar loss vid 6 bar 1040 Nm ca.104 kpm och drar åt 8400 Nm.

Sitter det fast låter kompresson jobba upp max tryck = det lossar oftas eller går av.

Man får vara snabb/försiktig på avtryckaren när man dra åt....annars går det åt skogen.. :mrgreen:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 24 mar 2016, 08:29
av Baronen
Jodå, knack har jag. :)
Men brukar använda kompressorn jag har i servicebussen. Och det duger även denna till såklart men jag har två byggnader som jag skruvar i så jag behöver en kompressor i varje byggnad ;)

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 24 mar 2016, 22:12
av billykid
Baronen skrev:Jodå, knack har jag. :)
Men brukar använda kompressorn jag har i servicebussen. Och det duger även denna till såklart men jag har två byggnader som jag skruvar i så jag behöver en kompressor i varje byggnad ;)
.
.
Biltemas knack är skitt mfl, runt 1000kr får man en bra 1/2" knack å den drar ca.1000Nm. Däck killen som jag är kompis med har dyrare saker som drar över 2000Nm 1/2".
(1000Nm ca. som att jag står på en förlängare på 1m min vikt ++100kg).... :shock:

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Postat: 15 jun 2016, 21:33
av Ricky
image.jpeg
Idag anlände min "nya" leksak :)

Trångt blir det...
Allt verkar fungera maskinellt
Tvärslid, toppslid och snabbfäste isärtaget och rengjort. Spel justerat men frågetecken kvarstår.
Maskinfötter tillverkas just nu.

Visst morr uppstår efter några minuters körning när motorn driver spindeln, tyst motorgång annars. Blir till att forska i det.

Fullt användbar efter nolla och jord bygeln hittades. Kommer succesivt renoveras / fräschas upp :)