Jag har en gräsklippare som beter sig konstigt
Oftast så startar den på första rycket
Tänk er sen att man klipper halva gräsmattan
men blir avbruten och blir tvungen att stänga
av gräsklipparen, ska jag då starta den igen så går det inte
, det kvittar hur mycket man rycker.
Låter man den stå över natten bara så startar den igen
Nästkommande dag
Förgasaren är rengjord, gnista finns, oljan är påfylld
Vad kan det vara för fel?
Klippo Gräsklippare problem
Re: Klippo Gräsklippare problem
Gnista finns skriver du men hur har du testat detta? Stiftet ute ute i det fria ger inget svar då compression i motorn saknas, luft isolerar så det krävs många gånger så hög tändspänning för att gnistan skall orka slå över i motorn. Tar du upp gnistgapet till minst 4mm så har du kompenserat för att du har stiftet utanför motorn och får du gnista då ligger inte felet på tändsystemet utan du får kolla ventilspelet i nästa steg. För litet ventilspel ger startproblem när motorn blir var och metallen expanderar. Lite mer om gnista:
•En ljusblå gnista är bäst. En gulorange gnista är lika med en svag tändning. Inte sant. Gnistans färg betyder praktiskt taget ingenting. Den varmaste gnistan är ultraviolett vilket vi inte kan se. En blå gnista är kall jämfört med en ultraviolett. Orange och gult kommer från natriumpartiklar i luften som joniserar i den höga energin från gnistgapet.>
•Ställ tändstiftet mot blocket och dra motorn för att på ett tillfredsställande sätt testa tändspolens utlopp. Inte sant. Tändspolen genererar bara en tillräcklig ström för att överbrygga stiftets mellanrum. Under kompression kräver stiftet dubbelt så mycket spänning för att aktiveras. Denna kontroll är inte ett exakt test av spolen och kan vara missvisande.
•En ljusblå gnista är bäst. En gulorange gnista är lika med en svag tändning. Inte sant. Gnistans färg betyder praktiskt taget ingenting. Den varmaste gnistan är ultraviolett vilket vi inte kan se. En blå gnista är kall jämfört med en ultraviolett. Orange och gult kommer från natriumpartiklar i luften som joniserar i den höga energin från gnistgapet.>
•Ställ tändstiftet mot blocket och dra motorn för att på ett tillfredsställande sätt testa tändspolens utlopp. Inte sant. Tändspolen genererar bara en tillräcklig ström för att överbrygga stiftets mellanrum. Under kompression kräver stiftet dubbelt så mycket spänning för att aktiveras. Denna kontroll är inte ett exakt test av spolen och kan vara missvisande.
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
Re: Klippo Gräsklippare problem
Du kan ju prova att justera tändspolen lite längre ifrån svänghjulet och se om det hjälper
Re: Klippo Gräsklippare problem
gissning 1: Ånglås
gissning 2: du drar upp gasreglaget till max, så choken går i. då blir den sur.
dagen efter har bensinen dunstat så den startar igen.
för den är väl vårservad med nytt stift, rengjort/nytt luftfilter. osv.
vissa b&s motorer är lite känsliga på luftfilter.
erlan
gissning 2: du drar upp gasreglaget till max, så choken går i. då blir den sur.
dagen efter har bensinen dunstat så den startar igen.
för den är väl vårservad med nytt stift, rengjort/nytt luftfilter. osv.
vissa b&s motorer är lite känsliga på luftfilter.
erlan
Re: Klippo Gräsklippare problem
Japp luftfiltret är helt nytt
gissning 1: Ånglås
gissning 2: du drar upp gasreglaget till max, så choken går i. då blir den sur.
dagen efter har bensinen dunstat så den startar igen.
Detta låter troligt
gissning 1: Ånglås
gissning 2: du drar upp gasreglaget till max, så choken går i. då blir den sur.
dagen efter har bensinen dunstat så den startar igen.
Detta låter troligt