Överyn av HD-gaffel

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Överyn av HD-gaffel

Inlägg av Micke S »

Gaffeln servad och har fått nya fjädrar. Det visade sig att fjädrarna som satt i är alldeles för långa så de är bytta förut för att göra gaffeln styvare än original som är Cadillac-mjuka. Resultat har varit att fjädringen fram inte alls har jobbat som den ska. Gaffeln har varit helt utsträckt i vila och knappt rört sig när jag har satt mig på hojen. Det har gjort att hojen inte har hanterat ojämnheter på vägen som den ska så att både komfort och väghållning blir lidande.

De nya progressiva fjädrarna är modellanpassade och hänget kan finjusteras efter behov med distanser.

Gaffeln har nog aldrig blivit rengjord och oljan såg ut som svart kaffe.

När allt var rengjort och ihopmonterat mätte jag upp hänget i vila och hänget med mig på. Värdena hamnade inom det intervall som det ska vara enligt Öhlins och det är samma praxis som gäller för i princip alla gathojar. Om den hade blivit lite för hård så att värdena inte hade hamnat inom toleransen hade det bara varit att minska förspänningen genom att svarva bort några millimeter på distanserna eller lägga dit shims om gaffeln hade varit för mjuk. Men fjädern måste ha ungefär rätt styrka från början för att man ska få både Free Sag och Ride Height inom rätt intervall.

Det sista man kollar är sedan att det finns lite marginal så att gaffeln inte bottnar vid maximal inbromsning. Det enkaste är att använda ett buntband för samtliga mätingar och även för bromsprovet.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av HSE »

För hårda fjädrar förstör hela åkupplevelsen så grattis till att fixat framfjädringen :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av Micke S »

Ja om inte fjädringen jobbar blir det som att rida på en ilsken bock :shock: Det är ju viktigt också att gaffeln går ihop när man bromsar så att det blir marktryck på framhjulet så att det går att bromsa hårt utan att det låser.

Även bakdämparna som är alldeles för hårda byts ut mot justerbara dämpare och hojen får en 320 mm skiva fram i.s.f. 290 och ett 4-kolvsok istället för 2 kolvar på ena sidan som det är nu. Bromsgrejorna är beställda av ISR Brakes i Tumba och bakdämparna av VRM-Roffe. Jag tror att original bakdämparna är dimensionerade för två amerkanare med rejäla kalaskulor plus packning. Men man ska inte ha för stora förhoppningar om att hojen kommer att bli riktigt bra chassimässigt. Den är trots att konstruerad utan att ha sådana prestanda i åtanke. Men om den blir som en typisk 80-tals touringhoj räcker det bra till det den används för.

Därefter är det bara en grej kvar som stör, att hojen är alldeles för bullrig. Det är ju okey att en glidare låter en del men nu är det rena "tokskallenivån". Tyvärr tappar man väldigt mycket effekt med originaldämpare som jag också har så jag får studera vad som finns som är bättre och ger bra effekt utan att väsnas för mycket. Egentligen vet jag ju redan svaret, att en dämpare med lågt motstånd och låg ljudnivå blir stor som sjutton...
Bilagor
YSS RZ 362 -320.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av Baronen »

Om du vill åka utan för mycket buller och oväsen så har du nog valt fel hoj Micke ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av Micke S »

Ja det är nog bara att lägga drömmen om lagom ljudnivå på hyllan. Men jag gillar hojen och den blir kvar. Lusten att köra vansinnigt fort på två hjul verkar som tur är ha vuxit bort.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av erlan »

hjälper det inte att dra avgasrören i kryss, som man gör när man vill ha tyst V8.
så varje avgaspuls går genom båda ljuddämparna?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Överyn av HD-gaffel

Inlägg av Micke S »

Bra tips Erlan som är värt att prova !

Jag fick med hela originalsystemet inklusive den första delen på det där rören är förbunda med varandra. Nu är det raka rör hela vägen men de är delade på samma ställe som originalsystemet och har samma diameter. Det gjorde att dämparna från originalsystemet passade direkt när jag testade dem. Det var antagligen därför den blev så extremt trött med originaldämpare. För att båda dämparna behöver vara kopplade till båda cylindrarna för att ge tillräckligt flöde.

Inspekterade vad som kom med utöver original ljuddämpare och en paj startmotor som nu är renoverad.
Bilagor
DSC05521.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar