Överyn av HD-gaffel
Postat: 22 jul 2016, 18:59
Gaffeln servad och har fått nya fjädrar. Det visade sig att fjädrarna som satt i är alldeles för långa så de är bytta förut för att göra gaffeln styvare än original som är Cadillac-mjuka. Resultat har varit att fjädringen fram inte alls har jobbat som den ska. Gaffeln har varit helt utsträckt i vila och knappt rört sig när jag har satt mig på hojen. Det har gjort att hojen inte har hanterat ojämnheter på vägen som den ska så att både komfort och väghållning blir lidande.
De nya progressiva fjädrarna är modellanpassade och hänget kan finjusteras efter behov med distanser.
Gaffeln har nog aldrig blivit rengjord och oljan såg ut som svart kaffe.
När allt var rengjort och ihopmonterat mätte jag upp hänget i vila och hänget med mig på. Värdena hamnade inom det intervall som det ska vara enligt Öhlins och det är samma praxis som gäller för i princip alla gathojar. Om den hade blivit lite för hård så att värdena inte hade hamnat inom toleransen hade det bara varit att minska förspänningen genom att svarva bort några millimeter på distanserna eller lägga dit shims om gaffeln hade varit för mjuk. Men fjädern måste ha ungefär rätt styrka från början för att man ska få både Free Sag och Ride Height inom rätt intervall.
Det sista man kollar är sedan att det finns lite marginal så att gaffeln inte bottnar vid maximal inbromsning. Det enkaste är att använda ett buntband för samtliga mätingar och även för bromsprovet.
De nya progressiva fjädrarna är modellanpassade och hänget kan finjusteras efter behov med distanser.
Gaffeln har nog aldrig blivit rengjord och oljan såg ut som svart kaffe.
När allt var rengjort och ihopmonterat mätte jag upp hänget i vila och hänget med mig på. Värdena hamnade inom det intervall som det ska vara enligt Öhlins och det är samma praxis som gäller för i princip alla gathojar. Om den hade blivit lite för hård så att värdena inte hade hamnat inom toleransen hade det bara varit att minska förspänningen genom att svarva bort några millimeter på distanserna eller lägga dit shims om gaffeln hade varit för mjuk. Men fjädern måste ha ungefär rätt styrka från början för att man ska få både Free Sag och Ride Height inom rätt intervall.
Det sista man kollar är sedan att det finns lite marginal så att gaffeln inte bottnar vid maximal inbromsning. Det enkaste är att använda ett buntband för samtliga mätingar och även för bromsprovet.