övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Har lyckats undvika att krocka även tack vare att jag inte litar på medtrafikanterna i trafiken .varit tvungen att tvärbromsa när bilar svängt vänster framför mej t.ex
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Rieju mrt 50 pro släpper ut 2,5kg koldioxid cirka på 350 km cirka jämfört med EU moped bil eller EU moped scooter är det mycket lite på 6,3liter bensin och då drar den 018 liter på 10km vid 45km/h ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Vid kedje drift har en noll slir under körning i trafiken .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

slider_anon.gif är inte vikt körklar lite högre än tjänstevikt i så fall väger EU moped riejun inte 99kg utan 106,5 kg i vikt ? Hur brant är Solbacken i Skellefteå för riejun gör 50 km/h uppför den på högsta växeln numera i pluggat skick och hur mycket HP och vrid krävs för att riejun ska göra 50km/h med 229,5 kg ~230kg med bagage blir det 244,5kg~245kg på uppför den i trafiken på överväxeln ? cocos_acc.gif
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Vägarna i Skellefteå är lite av varje .spåriga ,isiga ,ojämna och lite puckelpist i vinter . misstänker att jag har lyckats få något som liknar fri effekt trotts pluggning i motorn .detta utan ketsup effekt i motorn ? EU mopeden uppträder som det vore mer cubik än original så vad har hänt ? Kan verkningsgraden ha ökat ? Jag har inte 9 HP i motorn utan bara 2,8 HP . motor rpm har ökat med 22% i motorn och registret ser ju ut som en julgransfot eller en backe . 2,8hp+ -
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

När rpm ökar så måste ju även HP öka eller ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Riejun drar cirka 040-050 liter på 10 km vid 55km/h .kan man räkna ut motoreffekten via förbrukningen vid full gas eller ? Vid 45km/h drar den 032 liter på 10 km eller en mil och ger 2,8hp .har ingen bromsbänk . verkningsgraden är cirka 12-13% och 2-taktsoljan spreyas in .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Går EU moped bilen göras i kol 60 ,en plast som är stark som stål.men. lätt ? Verkningsgraden på riejun tycks vara +10% eller 13,2% på prem bensin ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev: 04 mar 2020, 14:34 När rpm ökar så måste ju även HP öka eller ?
Inte med nödvändighet ett måste men i alla fall troligt beroende på vad det beror på.

Om vi antar att motorn är bestyckad från fabrik för klara minus 15 grader med torr luft och lågt luftryck utan att nypa. Så är den kraftigt överbestyckad och ger inte full effekt vid t.ex. plus 25 grader. Då inträffar att motorn ger mer och mer effekt ju mer temperaturen minskar om de andra variablerna inte går åt fel håll ur effektsynpunkt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det kan även bero på att motorn går lättare än normalt och då räcker ju 2,8hp till 55km/h ? Ful-el finns det gott om globalt sett .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Då bör riejun dra 032 liter vid 55km/h på 10km eller per mil .montera mindre huvudmunstycke = motorskärning ? Den röda motortemplampan brukar blinka när jag kör i trafiken .kan tyvärr inte ha 75:s huvudmunstycke i motorn för då står jag med skuren motor nånstans .men. Ser fram emot mer utspädd bensin istället typ 20% utspädd bensin istället . tål den 10% så tål den säkert 20% även .men. För 4-taktare blir det problem då med 20% utspädd bensin i trafiken typ 95et 20 .klass 4 bränsle .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det blir bara att köra lite längre på choken bara tills motorn är varm bara
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Myndigheterna säger det beror på lägre friktion p.g av tunnare 2-taktsolja ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Riejun går inte få igång vid minus -15 grader ens så snålställd är den
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Oljan injiceras in i motorn
Skriv svar