övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: övrigt

Inlägg av TolvNollNio »

HSE skrev: Lite tveksam är jag förstås till politiker som säger ofenligt att Stockholmare är smartare än lantisar. Men det är väl för att jag är Göteborgare :D
Övertygad Göteborgare är smartare än 08:or :wink: Dessutom har dom i Gbg-trakten en helskön dialekt 8)
Hur malmöbor är vete f-n. Förstår knappt vad dom säger.. staff_shutup9ou.gif
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

blyfot skrev:
När det gäller vad vi ska få diskutera så skapar man också allvarliga motsättningar och konflikter om man råkar nämna att man med en Puch råkat daskat en Sachs eller Zundapp rejält i rumpan...
Det är bara roligt om någon får så bra fart på en Puch även om det tillhör ovanligheter :) Det är väldigt lätt att få 100+ fart med en Sachs eller Zundapp och kräver mer kunskaper och arbete med en Puch. Är fortfarande sugen på att få tag på och göra iordning en Puch Dakota så det kommer säkert framöver.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: övrigt

Inlägg av HSE »

Håller med, när min då blivande svåger P höll på med att trimma Zundapp försökte jag slå honom med en trimmad Puch. Fick ge upp och gå över till Zundapp. Lättare att få ut de sista hästarna från en sådan...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: övrigt

Inlägg av HSE »

Intressant läsning: http://www.expressen.se/kvallsposten/in ... klarar-av/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Ja det var intressant och alarmerande läsning av hur illa det fungerar på många orter inklusive glesbygd. Det är ofattbart att regeringen inte ser till att det blir ordning med allt som behöver göras. Folk måste kunna få känna sig trygga där de bor och på andra platser. Det är inga bekymmer som politiker som har livvakter och körs med eskort behöver tänka på men en verklighet för många som har valt dem.

Ja nu känns det som man vill spy en massa galla igen på politiker för även om det säkert sker en del bra saker så överskuggas det av mycket negativt som samhället har förlorat kontrollen över. Budskapen som Lövén m.fl. framförde under valet - vi ska se till etc. etc. saknade verklighetsförankring. Vi som har varit med ett tag vet ju att det är så det fungerar och kan lika gärna lägga det helt åt sidan och se till att ta vara på det som är bra i livet. Det finns massor att glädja sig åt i smått och stort om man är skapligt frisk och har intressen och inte känner att man ska vara på ett visst sätt för att det ska passa andra.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: övrigt

Inlägg av Hynboholm »

Blir det någon mopedtur idag, marklundt?
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: övrigt

Inlägg av Baronen »

Jag tycker marklund ska få fortsätta ordbajsa. Håller han sin monolog i en enda tråd så är det väl inte värre än att man kan låta bli att läsa den? Kränkt är ett ord som missbrukas lika ofta som rasism och rasist idag..
Hursomhelst ska väl Yamahaåkare också få finnas? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Har kört 8mil i dag. Har ni mopedcod ? Jag har kört 5 olika moped märken och 9 mopeder och provkört ännu fler
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

På prem bensin släpper ju dt50r ut max 22,5gram på 100km för övrigt har jag slutat trimma sedan sommaren 1992 då jag åkte fast för just mopedtrimning.reggade mopeder behöver ju inte trimmas,nu är miljön i fokus istället
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

En förklaring till att dt50r går 3km/h långsammare där jag tankar kan vara att dom började späda ut bensinen ännu mera redan för 3år sedan . 57 blev 54km/h med e10,s införande.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: övrigt

Inlägg av JanneL »

Baronen skrev:Jag tycker marklund ska få fortsätta ordbajsa. Håller han sin monolog i en enda tråd så är det väl inte värre än att man kan låta bli att läsa den? Kränkt är ett ord som missbrukas lika ofta som rasism och rasist idag..
Hursomhelst ska väl Yamahaåkare också få finnas? :)
:clapping: :clapping: :clapping:
Detsamma gäller alla trådar man känner att man inte klarar av att läsa utan att må dåligt.'
Strunta i dom bara istället för att ropa att dom ska tas bort för att man inte tycker om dom
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

För på outspädd bensin skulle dt50r ha gjort 60km/h i topphastighet i pluggat skick
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det skulle ha blivit 51km/h om jag inte höjt trottel nålen ett steg .nu gör dt50r 54km/h istället
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev: Det är bara roligt om någon får så bra fart på en Puch även om det tillhör ovanligheter :) Det är väldigt lätt att få 100+ fart med en Sachs eller Zundapp och kräver mer kunskaper och arbete med en Puch.
HSE skrev:Håller med, när min då blivande svåger P höll på med att trimma Zundapp försökte jag slå honom med en trimmad Puch. Fick ge upp och gå över till Zundapp. Lättare att få ut de sista hästarna från en sådan...
Jag började fundera lite filosofiskt över detta.
Min första tanke är att undra vad man har för mål med sitt bygge.
Mina egna byggen är mycket anspråkslösa, jag vill bygga, förbättra och fixa, yttersta prestanda i sig är inte en måttstock.
Att köra en runda, trivas med moppen och tycka att den uppför sig trevligt är vad jag vill uppnå.
Om sub 100 km/h är detsamma som ett misslyckande kan man ju lika gärna köpa en MC direkt.

Mitt val av utgångsämne är baserat på nostalgi och känsla.
Jag trivdes med växellådan på Puch- och Sachsmotorerna, de japanska mopparna hade ännu bättre precision men den sladdriga växellådan på Zündapp kunde jag aldrig lära mig att tycka om, därför har dom inte funnits i bilden nu heller.

Om man lyckas klämma ut 95 km/h ett år medan andra passerar 100 är man kass då?
Filar vidare under vintern och passerar 100 nästa sommar bara för att finna att dom andra klarar 105, är man fortfarande kass?

Livet är en tävling, från skolan, genom hela yrkeslivet upp till "andra halvlek" men jag är inte med på att alltid vara värst måste vara ett mål, vara snabbast, ha flest grejor, finast hem och så vidare.
För mig är det OK att känna att man gjort ett bra jobb som man kan vara stolt över även om man inte hamnar i tidningen.

Jag vill inte starta en debatt men jag började fundera lite på vad som är viktigt med ett bygge.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Det som är roligast är att få tänka till och sedan förhoppningsvis få uppleva ett bra resultat, d.v.s. att moppen fungerar bra, känns pigg och går fint på alla växlar. Den absoluta toppfarten spelar inte så stor roll för mig längre för då kan man som du skriver köpa något annat fordon i.s.f. att piska skiten ur en gammal moppemotor som i grunden är en klen konstruktion.

Jag brukar ha 100 km/h som mål men det är nog bara en dum fixering på tresiffrigt. Det finns ändå många som är snabbare och det struntar jag totalt i och en moppe kan vara precis lika kul även om den går mycket saktare för man kör knappt fortare än 50-55 km/h när man inte rejsar och det är bara en liten klick som håller på med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar