Micke S skrev:
Det är bara roligt om någon får så bra fart på en Puch även om det tillhör ovanligheter
Det är väldigt lätt att få 100+ fart med en Sachs eller Zundapp och kräver mer kunskaper och arbete med en Puch.
HSE skrev:Håller med, när min då blivande svåger P höll på med att trimma Zundapp försökte jag slå honom med en trimmad Puch. Fick ge upp och gå över till Zundapp. Lättare att få ut de sista hästarna från en sådan...
Jag började fundera lite filosofiskt över detta.
Min första tanke är att undra vad man har för mål med sitt bygge.
Mina egna byggen är mycket anspråkslösa, jag vill bygga, förbättra och fixa, yttersta prestanda i sig är inte en måttstock.
Att köra en runda, trivas med moppen och tycka att den uppför sig trevligt är vad jag vill uppnå.
Om sub 100 km/h är detsamma som ett misslyckande kan man ju lika gärna köpa en MC direkt.
Mitt val av utgångsämne är baserat på nostalgi och känsla.
Jag trivdes med växellådan på Puch- och Sachsmotorerna, de japanska mopparna hade ännu bättre precision men den sladdriga växellådan på Zündapp kunde jag aldrig lära mig att tycka om, därför har dom inte funnits i bilden nu heller.
Om man lyckas klämma ut 95 km/h ett år medan andra passerar 100 är man kass då?
Filar vidare under vintern och passerar 100 nästa sommar bara för att finna att dom andra klarar 105, är man fortfarande kass?
Livet är en tävling, från skolan, genom hela yrkeslivet upp till "andra halvlek" men jag är inte med på att alltid vara värst måste vara ett mål, vara snabbast, ha flest grejor, finast hem och så vidare.
För mig är det OK att känna att man gjort ett bra jobb som man kan vara stolt över även om man inte hamnar i tidningen.
Jag vill inte starta en debatt men jag började fundera lite på vad som är viktigt med ett bygge.