Kör ju med lättmetall cyl med nicasil lopp och reedventill insug direkt ner i vevhus och vätske kylning och am-6 växellåda (morini motor). Har prövat frivarva motorn och fått på det viset fått reda på var varvstoppet sitter på motorn och varvstoppet stoppar vid 10.000rpm vilket ger exakt 77km/h med tanke på utväxlingen
Sedan har jag satt mej ner med mini räknare och räknat ut toppfarten i opluggat skick samt motorstyrkan och det visade på 7,5hkr och 77km/h vid 10.000rpm på 6:an.
marklundt skrev:Sedan har jag satt mej ner med mini räknare och räknat ut toppfarten i opluggat skick samt motorstyrkan och det visade på 7,5hkr och 77km/h vid 10.000rpm på 6:an.
Var rädd om den miniräknaren du.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
I princip har du rätt, vill bara rätta en liten felräkning. Om den enligt dig gör 77 km/h vid 10000 rpm behöver den varva 10000*117/77= 15200 rpm för att göra 117 km/h. Vid 14000 rpm gör den bara 108 km/h. Det kan kanske räcka om man vill ta höjd för att klara en 90-gradare med vallar av svartis i slutet på en nedförsbacke
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018