övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Det är etanolet som får eu-mopeder att gå för snabbt.tyngre vikter i variaton eller i mitt fall ett 30-moped framdrev på 10kugg om man fick.
Så sant och vill man få riktigt bra acceleration i eu-mopeden laddar man med Rocket Propellant som man gör själv för att optimera kraft och brinntid för det aktionsområde som man vill täcka utan omladdning. :wink:

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Nåt gör etanolet med 2-takts motorn,men.vad ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Jag jag inte så bra koll tyvärr. Det man kan tänka sig vore bra är att köra på E85 om man har mycket hög kompression så att motorn inte spikar och definitivt om man kör överladdning (turbo m.m). Men om man kör med så hög etanolhalt som i E85 måste man bestycka upp för det. En annan faktor är att den vanliga 2-taktsoljan inte är lika blandbar med etanol som med bensin. Så man behöver köra med andra typer av olja som t.ex. ricinolja men det finns även andra produkter för det.

Kör man E5 eller E10 behöver man knappt tänka på sådant för skillnaden i bränslebehov är bara några procent jämfört med bensin medans den är ca 35% med E85.

Jag har nog skrivit om det förut någon gång men för mycket länge sedan när jag var 15 var vi några som provade att köra med 30 eller om det var 50% ren etanol i bensinen. Skillanden var mycket märkar. Det som hände var att motorn kunde varvas hur mycket som helst på lägre växlar utan att 4-takta. Så moppen blev snabbare på de lägre växlarna. Det kan ha berott på flera saker och jag är inte säker på varför. Men det vanliga är ju att en moppe som är inställd för att bara 4-takta någon gång ibland och i utförslut på högsta växeln 4-taktar på på fullvarv på lägre växlar där det går lättare. Så den inställning man gjorde som vanligt av det ställbara munstycket gjorde att den motorn gick bättre på lägre växlar i alla fall. Det kan ju ha varit så att motorn också gick lite för magert för det är när det går som bäst man är som närmast ett värmenyp :shock:

Sedan påverkas ju även hur fort bränslet brinner som i kombination med att man inte hade så mycket begrepp om sådant kan ha påverkat. Men det kan ju ha gjort att effekten ökade lite i mellanregistret för jag har för mig att etanol briner snabbare än bensin inom vad man skulle kunna kalla för normala bränsle/luft förhållanden. Vill man ha så effektiv förbränning som möjligt ska lambdavärdet ligga på ungefär 1. För hög effekt och för att få säkerthet mot spikning och överhettning ner mot 0,8.

Lambda 1 är förstås 1 för både bensin och för etanol. Men omsatt till bränsle/luft mängd så skiljer det. För bensin är lambda 1 ca 14 delar luft på 1 del bensin. Men för E85 är lambdavärde 1 ca 10 delar luft och 1 del etanol. Det är därför man kan se att det krävs mer bränsle med etanol än med bensin. Siffrorna är inte exakta utan bara på ett ungefär för att inte krångla till det.

Om man försöker tänka ett steg till när man tittar på kurvan nedan så ser man att med en finurlig och annorlunda bestyckning av förgasaren än för bensin på låg, mellan och toppregistret så kan man påverka brinntiden med etanol och använda det för att få ut så bra effekt som möjligt vid olika laster. Eller enklare uttryckt, E85 kurvan ser ut ungeför som man vill ha det på en bensindriven 2-taktare med hjälp av tändretardering men med E85 ser man ut att få den funktionen på köpet. Får klura lite på det för det kan vara en form av genombrott och öka intresset för E85 i 2T :)

Bra att du tog upp frågan Tord thumb_up
Bilagor
e85_burn.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Nu har jag tagit en kopp kaffe och en liten funderare. Jag tror att det blir så här om man kör med E85 och optimerar för det. Eftersom förbränningstiden snudd på halveras vid Lambda 0,9 så kommer tryckvågen i förbränningsrummet att bli intensivare än med bensin. Kombinerar man det med "rätt tändkurva" så kommer trycket på vevaxeln när den ger maximalt moment vid ca 15 grader ATDC att bli betydligt högre för E85 än för bensin, d.v.s. effekten ökar. Ju mer utslätad trycktoppen blir som t.ex. med bensin desto mer bränsle kastas bort på att det brinner både för tidigt och för sent och inte bara där det är optimalt. Värt att klura vidare på för att se vilka för och nackdelar det kan ge innan det går att produktifiera till något som alla behöver :wink:

En annan slutsats som dras är att man fortfarande behöver köra med retarderande tändning för att optimera effekten över RPM-området, fast man flyttar hela kurvan lite genom att vrida på plattan så att det blir optimalt för E85.

För de som inte har tid att vänta är det bara att tanka i E85 med lämplig olja för det och testa fram vilken bestyckning och förtändning som fungerar bäst. En gissning är att det kommer att bli en djäkla fin sprutt i motorn.

Smörjningen är förstås ett problem eftersom alkohol är avfettande och vanliga 2T oljor separerar med E85. En olja som heter Motul Micro 2T och används i små RC-motorer och i bränslet till Top Fuel kanske kan vara något. Den ska inte kleta fast överallt och är blandbar med alkohol.

Har även fått tips från en kille som kör ordentligt trimmad Zundapp och har gjort det i 10 år på E85 och vilken olja han använder utan problem med klet i motor och avgassystem. Så jag anser nu att smörjningen via bränslet är ett ickeproblem för att göra det enkelt för mig. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Men.vad händer i 2-takts motorn när det bara är 5% etanol i bensinen ? blir det nån skillnad mot ren bensin ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Jag vet att dt50r 2-takts motorn brukar kompensera en nedväxling med mera och högre rpm ?
Senast redigerad av marklundt den 30 jan 2017, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Men.mot en eu-moped scooter har jag inte en chans i aceleration så länge jag kör pluggat ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

marklundt skrev:Men.vad händer i 2-takts motorn när det bara är 5% etanol i bensinen ? blir det nån skillnad mot ren bensin ?
Du märker ingen skillnad men det blir ett litet effekttapp p.g.a. att etanolen innehåller mindre energi. Det är därför E5 får kallas bensin. Etanol höjer ju oktanvärdet men 95 oktan är fortfarande 95 oktan med E5 så det går inte att höja kompressionen mer med E5 än med 95-soppan som fanns tidigare.

Med enbart E85 erhålls inte heller någon stor effektökning jämfört med bensin om man inte samtidigt ökar cylindertrycket. Men när man läser om tester med t.ex. trimmade 4T besinmotorer så handlar det om effektökning på upp till ca 5% om man går över till E85 och anpassar tändning och bränslemängd för det. Hur det blir på 2T vet jag inte för det är en mycket mer komplicerad process men jag ska prova och se hur det känns på 125 motorn när den är i drift. Först måste den dock få gå en hel del på vanlig 98 för att se att det lirar och så att jag får en bra känsla för hur motorn är i styrka och sedan gå över på E85 och se om det ger en märkbar skillnad. Men om det ger 5% så märker man det förstås för det mostvarar ungefär att man drevar ner en kugg fram i dragkraft och tappar man samtidigt inte fart så är det en win-win situation.

Sedan finns et par möjliga positiva överraskningar som referens. Dels körningen med etanol i moppen för länge sedan men framförallt att bilen som jag har och ger 435 hp på hjulen med metanolinsprut ger 600 hp på hjulen med E85 i likadana bilar som andra har utan att något annat ändras än laddtrycket. Men där är man mer begränsad med en moppemotor genom att den inte har överladdning (t.ex.turbo m.m). Sedan finns ju en annan faktor att man vill ju inte bygga sönder en fin moppe bara för att testa olika saker.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Hade långt tidigare en yamaha dt50r av årsmodell 2004,den satte jag på lite slätare däck än original,den började göra 70-80km\h med 1,36hkr i motoreffekt med pluggen kvar på dom däcken på.1,36hkr= gamla tiders 5,5hkr trim i bromsbänk på 50c.c.m .Trot om du vill ?
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Dom har hämtat dt50r för det var nåt mer än tändstiftet
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Körde på e85 en hel sommar och använde bara delsyntetisk 2-taktsolja på dt50r 2004,s årsmodell ?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

När de var tvugna att hämta moppen till verkstad. Har din DT50R elstart och fungerade den normalt men att motorn inte ville tända?

Har moppen stått kallförvarad så att det finns risk för fysning när det var så satans kallt ett tag i januari?

Hoppas det löser sig smidigt och inte blir för dyrt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Dom hämtade dt50r i går,nä den har bara kickstart,det stämmer,tändstiftet ger ingen gnista
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

Det låter bra att det inte är någon gnista för då är det ett relativt enkelt fel och mycket bättre läge än om blocket hade frusit sönder.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Ingen fara,har glykol i kylarvattnet ner till minus -35 grader
Skriv svar