Sida 63 av 397

Re: övrigt

Postat: 06 feb 2017, 14:07
av -Hanss-
Hur lång sträcka kör du varje dag?

Re: övrigt

Postat: 06 feb 2017, 16:16
av marklundt
-Hanss- skrev:Hur lång sträcka kör du varje dag?
Just nu 0 för dt50r står på verkstad och väntar på en del i förgasaren

Re: övrigt

Postat: 06 feb 2017, 16:31
av marklundt
marklundt skrev:
-Hanss- skrev:Hur lång sträcka kör du varje dag?
Just nu 0 för dt50r står på verkstad och väntar på en del i förgasaren
Ta och dela 45.000km med 5 år så får du veta ?

Re: övrigt

Postat: 06 feb 2017, 17:26
av Hasse
marklundt skrev: Ta och dela 45.000km med 5 år så får du veta ?

900 mil om året i genomsnitt. Det var inte dåligt :thumb:

Re: övrigt

Postat: 07 feb 2017, 12:23
av marklundt
Om jag i teorin skulle ta bort pluggen på dt50r så ökar bara vridet lite.mer händer inte p.g av att kröken är bara 29 m.m och på dt50mx är kröken 27m.m original = 2m.m skillnad ?

Re: övrigt

Postat: 07 feb 2017, 12:38
av Micke S
Inte är väl pluggen 29 mm i innerdiameter? Det brukar vara pluggen som är flaskhals/strypning. Det jag menar är att om pluggen t.ex. är 25 mm så är det den som sätter nivån.

Re: övrigt

Postat: 07 feb 2017, 15:41
av marklundt
Micke S skrev:Inte är väl pluggen 29 mm i innerdiameter? Det brukar vara pluggen som är flaskhals/strypning. Det jag menar är att om pluggen t.ex. är 25 mm så är det den som sätter nivån.
Hålet i avgaspluggen bör vara 16m.m cirka ?

Re: övrigt

Postat: 07 feb 2017, 18:03
av Micke S
Då är jag med thumb_up

Re: övrigt

Postat: 08 feb 2017, 14:08
av marklundt
Hämtade ut dt50r i dag den 8 februari och det är minus - 8 grader med köldeffekten bör det bli minus - 14 graders kyla i 45km/h ,dt50r har nu rullat 45.250km,toppar 54km\h vid 7.600rpm på 6:an och går lika mjukt som en 30-moped både vid 45km\h och 54km\h,nu är det ju vinter och då går dom flesta motorfordon lite sämre i trafiken,det är ju fortfarande bara februari och värmen börjar ju komma först på allvar i mars månad här uppe i västerbottenslän (ac) måste ju köra ut lite sot ur 2-takts motorn i vår om det går ? Var och tankade 1,46 liter bensin i eftermiddag på okq8 på erikslid,tala om lätt körd dt50r på is utan metall dubb,inga överraskningar alls och inga syndrom,bero på om jag kan köra ut sotkakorna ur motorn ?

Re: övrigt

Postat: 08 feb 2017, 21:09
av marklundt
Hur många % brinner etanol snabbare än bensin ? Brinner etanol 20% snabbare än bensin ? Är det syret som gör att etanolet brinner snabbare ? Vad är det som gör att etanol har 104 i oktantal ? Vad har 95e5 för flampunkt jämnfört med ren bensin som brinner med 400 graders hetta ? Dt50r ska ha 98oktan .men.jag kör på 95oktan för att dt50r går hårdare,snabbare,renare och billigare på 95e5 i trafiken ? Arbetstempen i motorn brukar vara normalt 40 grader eller 400 grader i flampunkt i motorn under körning i trafiken när dt50r går som bäst i trafiken .kylvattnet kokar vid 95 grader och motortempen är graderad upp till 80 grader på dt50r sedan tänds en röd lampa på instrumenteringen?

Re: övrigt

Postat: 08 feb 2017, 21:29
av marklundt
Har en gång i tiden lyckats köra utan kylvätska 2-3mil utan att motorn skar eller nöp ihop med hål i kylaren i trafiken till verkstaden genom att köra försiktigt på lämpliga växlar och fingertopps gasa och hålla koll på motortempen och templampan.då gällde det att undvika stanna i onödan och köra never stopp och att ej belasta motorn i onödan samt att få motorn att gå så lätt som möjligt och inte låta motorn gå på tomgång. Körde från klutmarksdammet till yamaha center med tom kylare p.g av hål på kylare och knallröd kylarlampa.då gick motorn snålt ?

Re: övrigt

Postat: 09 feb 2017, 05:22
av blyfot
marklundt skrev:Har en gång i tiden lyckats köra utan kylvätska 2-3mil utan att motorn skar eller nöp ihop med hål i kylaren i trafiken till verkstaden genom att köra försiktigt på lämpliga växlar och fingertopps gasa och hålla koll på motortempen och templampan.då gällde det att undvika stanna i onödan och köra never stopp och att ej belasta motorn i onödan samt att få motorn att gå så lätt som möjligt och inte låta motorn gå på tomgång. Körde från klutmarksdammet till yamaha center med tom kylare p.g av hål på kylare och knallröd kylarlampa.då gick motorn snålt ?
Om du skulle byta moped någon gång, skulle du fortfarande vilja ha en yamaha eller skulle du hellre prova ett annat märke?

Re: övrigt

Postat: 09 feb 2017, 06:44
av marklundt
Har prövat andra moped märken.men.det var 30-mopeder.nu kör jag klass 1 eu-mopeder

Re: övrigt

Postat: 09 feb 2017, 06:52
av marklundt
marklundt skrev:Har prövat andra moped märken.men.det var 30-mopeder.nu kör jag klass 1 eu-mopeder
Honda mt5sport,suzuki ts50x,puch m50racing,suzuki k50z,mustang cross 50 special

Re: övrigt

Postat: 09 feb 2017, 12:39
av marklundt
Går det snabbare än 45km\h så lättar jag på gasen