Fast lite mer jobb än att byta tändstift blev det...
I vintras, det måste ha varit i Januari flyttade hustrun BMWn lite som jag hade parkerat så att hon hennes sladd för motorvärmare inte räckte. När jag skulle använda bilen sedan gick den inte att starta. Startmotorn snurrade bra men varje gång jag gasade så dog den och intervallen för hur länge den gick blev kortare tills den inte tände alls. Det var dock bra kräm i batteriet som jag upplevde det så jag misstänkte att det hade frusit i ett bränslefilter. Det var de dagarna när det var -25 grader så jag tänkte att det får väl tina av sig själv. Bilen behövs ju inte som tidigare och vi har ju fler.
När jag läste på lite ser jag att ett vanligt fel på de här motorerna är att det fryser i en ventil till vevhusventilationen. Det gör att det dras in olja i insuget och kan bli mycket kostsamt. Den har ju skötts med oljebyten hela tiden men jag trodde att - nu har det ändå hänt och det är när det är smällkallt som det inträffar och BMW verkstäderna får in många bilar med detta fel.
När det blev lite varmare ute skruvade jag loss ventilkåpan och ser mycket riktigt att två tändstsiftsbrunnar är fyllda med olja
Så jag köpte ut en ny packningsssats som monterades i förrgår. Men jag inser att det är inte den gamla packningen som har sprängts utan att den helt enkelt har börjat läcka lite där det sitter minst antal skrivar på kåpan som håller ner den. Tändstiften byts förstås samtidigt med tanke på miltal och hur de såg ut...
Nytt startförsök och nu har bilen stått mycket länge, 3 månader. Det gör att det är noll volt i det dyra AMG-batteriet på 80 Ah som jag köpte för ett par tre år sedan. På med laddare och mot förmodan tar det laddning. AMG batterier har den egenskapen att de tål mycket stryk, används t.ex. i start-stopp-bilar, och de kan inte frysa sönder vilket ett vanligt batteri troligen hade gjort. Men 3 månader utan laddning har gjort att larm och även en kamera som jag hade glömt att stänga av hade dränerat batteriet.
Nåväl, den fick ladda ett dygn med en liten Ctek laddare. Nytt startförsök men samma symptom som i vintras. Den tänder till men dör så fort man petar på gasen
Jag lossade hatten på ventilen till Fuel Railen och mätte soppatrycket med en vanlig däcktryckmätare. Den visade 3,5 bar och det kom bensin.... Nu börjar man verkligen undra vad som har hänt...Att det kommer gnista kollade jag redan innan. Soppa kommer och gnista finns. Vid det här laget börjar startmotorn gå lite saktare efter allt vevande. Så jag kopplar in startkablar och provar igen. Nu tål den lite mer gas och efter ett antal startförsök hoppar den igång och låter hur fint som helst. Vad ända in i he-te...
Vid det här laget har hjärnan fått in som mycket information att bilden klarnar. När batteriet har tappat för mycket kapacitet på dessa motorer snurrar fortfafrande startmotorn bra men när den tänder och man gasar till drar den mer ström så att det inte räcker till tändsystemet. Det är ju inte så vanligt att det kan bli så men det som händer på de här. Så när hustrun flyttade bilen UA i vintras och den inte gick sedan hade kapaciteten i det kalla vädret gjort att den gick ner under ett kritiskt värde. Den utlösande faktorn var att jag inte längre använde bilen till jobbet och knappt alls.
Så det var aldrig något riktigt fel men nu har den fått nya packningar som behövdes genom att de hade börjat läcka och nya fina tändstift. Ja alltid lär man sig något nytt
En annan sak som jag lärde mig var att om en bil står ute i flera månader med snö omkring så kommer alla hjul att sitta fast sedan. Så en stor del av gårdagen gick åt att demontera alla bromsar och göra en översyn på dem. Även handbromsen satt fast och de trummorna är nästan omöjliga att få bort om man inte skruvar tillbaka backarna så det var ingen ide att ens försöka. Jag gjorde då det man inte vill göra på en broms, sprutade in 5-56 genom bulthålen i trummorna. Det fungerade så när jag släppte ner bilen bak small det till i båda trummorna när backarna släppte
Det märkliga är att smörjan inte alls verkar ha någon negativ inverkan på handbromsen. Den håller bilen fint och känns distinkt.
Ytterligare en sak...Slå inte på torkarna på en bil som har stått oanvänd utomhus i flera månader. Det som hände var att en lång remsa på båda bladen slets loss
Så jag vågade inte röra elhissarna innan jag hade spolat rutorna och med vatten och tryckt på dem från in- och utsidan. Risken är annars att något bryts sönder i mekanismen.
Den viktigaste lärdomen är dock att inte låta en bil stå utomhus så länge på vintern utan att den används någon gång per vecka eller så.
Nu bär det snart iväg för att köpa nya torkarblad och köra bilen genom en tvättanläggning