Honda xl125s -81

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
MNilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 nov 2016, 07:29
Ort: Småland

Re: Honda xl125s -81

Inlägg av MNilsson »

Fick bli omzinkning av dom gamla ekrarna. Jo,det är samma fälgar på bilderna. Bilderna ljuger nog lite.
Är ganska mycket sår o skador kvar från crosslivet. Slipade ganska mycket men en del skador var för djupa.
Fick även svetsa en spricka men dom får duga. :)
/Magnus
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Honda xl125s -81

Inlägg av Micke S »

Mycket bra gjort thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MNilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 nov 2016, 07:29
Ort: Småland

Re: Honda xl125s -81

Inlägg av MNilsson »

Tackar! :D Kul med komplimanger. Själv är jag värdelös på det. :oops: Har väl inte blivit riktig varm i kläderna än. :wink:
När man studera bilder på trialhojar så har dom dom inget nerhäng under framaxeln på gaffelbenen. Det har såklart xl. ska väl vara lite mer crosshoj antar jag.
Bild
Efter lite funderande togs beslutet att kapa benen i nerkant.
Ingen återvändo efter kapningen.

Bild
Här en bild på fasningen innan svets.
Bild
Efter svets ser man behandlingen som finns på många japanska mc. Någon otroligt tunn klarlack som ska skydda mot oxid o dyl.
Borde ha slipat bort den innan svetsningen men hade för bråttom.
Bild
Här har jag slipat bort lacken och oxideringar.
Bild
sedan en omgång med lumptrissan.
Bild
Det syns fortfarande att det är svetsat. Det ska ju bli en trial/offroad och man får nog lägga ribban därefter.
Nu ska jag klura på vilken längd jag ska ha på fjädrar o innerröret.
/Magnus
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Honda xl125s -81

Inlägg av Micke S »

Fantastiskt fina jobb du gör. Det är roligt att se och ger inspiration.

Det där med lack på aluminium på Japanska hojar har jag också erfarit. Det syns bra här där jag lagade ett knäckt axelfäste på en FJ1100-gaffel.
Bilagor
DSC04447.JPG
DSC04448.JPG
DSC04450.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MNilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 nov 2016, 07:29
Ort: Småland

Re: Honda xl125s -81

Inlägg av MNilsson »

Det där var en riktigt snygg lagning! :D Bra jobbat som vanligt. Kul att se vad man göra med lite klurighet och uppfinningsrikedom. Envishet kan oxå vara en bra egenskap ibland. :wink:
Skriv svar