Sida 2 av 2

Re: Honda xl125s -81

Postat: 02 dec 2016, 22:05
av MNilsson
Fick bli omzinkning av dom gamla ekrarna. Jo,det är samma fälgar på bilderna. Bilderna ljuger nog lite.
Är ganska mycket sår o skador kvar från crosslivet. Slipade ganska mycket men en del skador var för djupa.
Fick även svetsa en spricka men dom får duga. :)
/Magnus

Re: Honda xl125s -81

Postat: 03 dec 2016, 00:04
av Micke S
Mycket bra gjort thumb_up

Re: Honda xl125s -81

Postat: 10 dec 2016, 19:59
av MNilsson
Tackar! :D Kul med komplimanger. Själv är jag värdelös på det. :oops: Har väl inte blivit riktig varm i kläderna än. :wink:
När man studera bilder på trialhojar så har dom dom inget nerhäng under framaxeln på gaffelbenen. Det har såklart xl. ska väl vara lite mer crosshoj antar jag.
Bild
Efter lite funderande togs beslutet att kapa benen i nerkant.
Ingen återvändo efter kapningen.

Bild
Här en bild på fasningen innan svets.
Bild
Efter svets ser man behandlingen som finns på många japanska mc. Någon otroligt tunn klarlack som ska skydda mot oxid o dyl.
Borde ha slipat bort den innan svetsningen men hade för bråttom.
Bild
Här har jag slipat bort lacken och oxideringar.
Bild
sedan en omgång med lumptrissan.
Bild
Det syns fortfarande att det är svetsat. Det ska ju bli en trial/offroad och man får nog lägga ribban därefter.
Nu ska jag klura på vilken längd jag ska ha på fjädrar o innerröret.
/Magnus

Re: Honda xl125s -81

Postat: 10 dec 2016, 20:21
av Micke S
Fantastiskt fina jobb du gör. Det är roligt att se och ger inspiration.

Det där med lack på aluminium på Japanska hojar har jag också erfarit. Det syns bra här där jag lagade ett knäckt axelfäste på en FJ1100-gaffel.

Re: Honda xl125s -81

Postat: 11 dec 2016, 11:01
av MNilsson
Det där var en riktigt snygg lagning! :D Bra jobbat som vanligt. Kul att se vad man göra med lite klurighet och uppfinningsrikedom. Envishet kan oxå vara en bra egenskap ibland. :wink: