Sida 1 av 1

FN M13 450 SV. 1952

Postat: 01 sep 2017, 09:34
av GhR08
Så det är kanske dags att lägga upp lite bilder på den "nya" motorcykeln.
Delade en bild i "Ditt senaste inköp" tråden men tycker att den förtjänar en egen tråd.
Så.
Köpte den av min frus gudfar efter att han att den i 15 år men bara haft den ståendes i en lada.
Den startade nät jag köpte den och gick att köra, knappt.
Framåt kom man men inte i bekvämt. Ryckigt och ojämn gång på motorn.
Så, mot bättre vetande (med hjälp av en argentinare) togs cylindern av.
Där fanns tre problem.
Topplockspackningen va slut.
En av kolvringarna va sönder. (Jävla tur fyrtaktare inte har kanaler!)
Avgasventilsätet va helt slut.
20170707_165208.jpg
20170816_143041.jpg
20170822_175436.jpg
20170820_134455.jpg

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 01 sep 2017, 11:01
av GhR08
Nya sätet.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 01 sep 2017, 12:46
av TolvNollNio
Löst säte ipressat? Håller säkert bättre än gjutjärnet, som antagligen varat ett bra tag det med.
Ser ut som sätet och ventil är slipat med flera vinklar = bättre flöde.
Du har trimmat :mrgreen:

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 01 sep 2017, 16:56
av GhR08
TolvNollNio skrev:Du har trimmat :mrgreen:
Haha! Ja jo det kan vi kalla det.
Får säker ut 9hk med dessa modifikationer.

Allt började med att jag honade cylindern hos nigell.com och efter lite överläggning kom vi fram till att det här va nödvändigt.
Nu va det iaf inget fel när han tryck testade den men ventilen låg i längst ute i kanten på sätet och skulle med största sannolikhet gå sönder förr eller senare.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 01 sep 2017, 20:09
av GhR08
Så nu är ventilerna på plats.
Har även skurit till en cylinderfotspackning och gjort rent allt i väntan på att reservdelarna ska komma.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 19 sep 2017, 18:58
av GhR08
På väg framåt!
Efter att med mindre framgång försökt få på kolvringar så köpte jag tillslut ett verktyg.
Så 2 steg bak och två steg framåt!

Nu har även den sista delen jag behöver kommit. Topplockspackningen!!

Ska bara vänta på hjälp att justera ventilerna så blir det några sista svängar innan vintern.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 02 okt 2017, 12:42
av GhR08
Framåt går den!
Om än lite ryckigt innan jag lärt mig växlarna.
Förvisso sitter växeln på samma sida som Rexen jag körde innan (Höger), men den gång med 1an ned och resten upp.
Så det här blivit en del fel växlingar de senaste dagarna.
Tror mig även ha hittat en av orsakerna till det oregelbundna framljuset.
Dels satte jag i det största 6v batteriet som finns på Biltema, så nu lyser det tillräckligt för att se även i mörker.
Sen uppstod en liten brand som snabbt avstyrdes och kablarna fick sig en koll.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 05 jan 2018, 13:23
av GhR08
Tänkte att det va på tiden att lägga upp lite fler bilder.
Bla nya fjäder gummit från Polen.
Och en bild på ägarskylten som sitter på.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 30 jan 2018, 07:16
av GhR08
Inför nästa säsong kändes ett broms byte som nästa steg.
Men som precis allt annat leder en sak till en annan...
Lagrerna va slut och gummi dämparna till drevet visade sig också vara helt uttorkade..
Alla delar beställda och en ny väntan infinner sig..
Fick dom också lite panik när jag "hittade" en lös axel i bakhjulet, men det ska tydligen vara så.

Re: FN M13 450 SV. 1952

Postat: 22 jun 2018, 17:31
av GhR08
Tiden går...
Det gör motorcykeln också!

Är väl egentligen bara två saker kvar att "fixa".
En ny bakfälg eller få den gamla riktad då den är sen.
Och sen putsa hela.