Kawa triple projekt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Ett nytt projekt dras igång och den här gången är det en Kawasaki H1 Mac III 1970. Hojen är i mycket fint skick rent optiskt och motorn har bara körts någon kilometer efter motorrenovering och är inte inkörd (gjutjärnsfoder). Men det finns en del saker att göra för att säkerställa driftsäkerhet och stabilitet som kan men inte behöver vara en svag punkt på de här hojarna.

Saker som finns på att-göra-listan.
- Se över tändning och bränsleinställning. De här motorerna är förstås känsliga som alltid för 2T med höga effektutag. Det är inget extremt effektuttag dock med 60 hp på 500 cc. Bara 20 hp per cylinder på 170 cc. Betydligt mindre alltså än jag har i någon av Zundapparna.
- Se över sving och styrlagringar så att de är sjyssta
- Kolla upp att fjädring fram och bak är okey.
- Etc.

Jag fick med en del extra godis så i ett senare steg kommer den, som alla mina 2T, att få en cylinderportning och reedkonvertering. Men det blir inte förrän nästa vinter även om operationen kommer att förberedas innan och att ha grejor klara för det.

Om någon undrar vad en sådan här kostar så är det mindre än två fina Zundapp och många har ju en eller ett par sådana ;-) Det går alltid att hitta kloka argument för köp av roliga leksaker :P
Bilagor
Kawa 500.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av JoNo »

Snygg maskin!
Måste vara gött ljud med trippel...

thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Ja de låter fint :)

https://www.youtube.com/watch?v=ynWx8AGbN0o" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Hasse »

:thumb:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av HSE »

Ser ju väldigt fin ut. Inte mycket jobb på den :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Ja det är skönt. Det kan nog ta både ett och två år att rotrenovera en sådan här om det är ett risigt objekt. Väger man sedan i alla kostnader som lack, nya delar till motor och chassi, omkromning m.m. så blir det också dyrare än att köpa färdigt. Det som intresserar mig mest är ju att förbättra maskinella och chassimässiga prestanda och rena maskinjobb har jag inte heller något emot eller sådant som man lär sig något nytt av. Att det inte blir så bra att lacka annat än småsaker själv med spray i ett garage har jag lärt mig den hårda vägen. :shock: Så när jag såg den här blev det nästan en chock att se en glasklar yta över pearl-lacken. Säljaren sa att det är nio år sedan den lackades och det är inte länge sedan den rullade runt kvarteret för första gången enligt honom.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av T M »

:twisted:
^:)^ https://www.youtube.com/watch?v=8mjQ1i5V7qA" onclick="window.open(this.href);return false; ^:)^

Underbar! Grannpöjjka hade en 750, körde mest på bakhjulet med den!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Det stämmer bra ! Om hojen upplevdes vara sexig som i låten i början på 70-talet så kanske man var det själv också på den tiden med insydd skjorta utsvängda jeans och ett fånigt flin. Men det är ju många decennier sedan, eller snarare ett halv sekel :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av T M »

:twisted:
Den här killen har lite av min attityd.............jagade upp granntanten på väg till jobbet, fullgasväxling 1 meter från sovrumsfönstret
Hade en "lätt" justerad Saab 64 med 66 motor på den tiden.................

https://www.youtube.com/watch?v=bZOTN_HEhPw" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av zappafan »

En kompis som har mycket gamla "grejor", minns jag var förbi gissningsvis i slutet på 80:talet, då var han & brorsan ute å finkörde (brorsan på en "ny" hoj..) med senaste investeringen thumb_up ,känner jag honom rätt så betalade han inget överpris & han har kvar den än idag....
Bild
minns inte vad det var för årsmodell 1970?, är det rätt lack? :hmm:
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Vet inte om det är rätt lack men har inte sett någon helsvart -70 och bakänden ser ut att vara nyare.

Edit, en sökning visar att det fanns en färg 1969 och början på -70 som heter Peacock Grey. Det kanske är en sådan?
https://www.youtube.com/watch?v=O_E8PaUl0a4" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Kawah2
Inlägg: 107
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Kawah2 »

69orna var vita med blå rand,första 70orna gråa med svart rand men var kanske inte så populär för senare 70 är alla röda.71orna är blåa och med annan tank.
Grattis till köpet mistick_yes.gif Patrik
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S »

Hojen hemma på plats på lyftbordet och kommer att få lite uppgraderingar maskinellt och chassimässigt.
Bilagor
DSC06554.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av zappafan »

Kromade fälgbanor.... thumb_up
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar