Kawa triple projekt
Re: Kawa triple projekt
Tomgången blir bra utan svänghjul genom att det är tre cylindrar med 120 graders delning som hjälper varandra att dra runt. Veven är också relativt tung genom att den har 6 vevskinkor.
Det är rätt som du säger Billykid att normalt måste man kolla tändningen individuellt på varje cylinder. Åtminstone om man har ett brytarsystem. Men här räcker det med att se till att få rätt tändföljd (1,3,2) och sedan kolla på 1an och vrida hela plattan vid behov. De tre givarna sitter ju med exakt 120 graders delning.
Men det var krångligare när de hade brytarsystem som det var i början. Senare kom de med CDI, som t.ex. på den här 70an. Men de boxarna har oftast gett upp med tiden och hade ingen tändkurva som är avgörande för att få att bra register och hög driftsäkerhet.
Ja och så var det den mindre trevliga delen, vad ett sådant här tändsystem kostar. Jag gav 469 EUR inkl. frakt vid köp från HPI i Belgien. Man får räkna hem det genom att tänka på att ett HPI för moppar kostar 2500 kr Eller att det knappt inte ens går att få en skabbig moppe att renovera för de pengarna,
Det är rätt som du säger Billykid att normalt måste man kolla tändningen individuellt på varje cylinder. Åtminstone om man har ett brytarsystem. Men här räcker det med att se till att få rätt tändföljd (1,3,2) och sedan kolla på 1an och vrida hela plattan vid behov. De tre givarna sitter ju med exakt 120 graders delning.
Men det var krångligare när de hade brytarsystem som det var i början. Senare kom de med CDI, som t.ex. på den här 70an. Men de boxarna har oftast gett upp med tiden och hade ingen tändkurva som är avgörande för att få att bra register och hög driftsäkerhet.
Ja och så var det den mindre trevliga delen, vad ett sådant här tändsystem kostar. Jag gav 469 EUR inkl. frakt vid köp från HPI i Belgien. Man får räkna hem det genom att tänka på att ett HPI för moppar kostar 2500 kr Eller att det knappt inte ens går att få en skabbig moppe att renovera för de pengarna,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Hmm jag smakar de gött så koster de gött....**L**.. Måste vara ganska bra fördelning med 120 grader på veven, hadde jag tänk lite så finns det inte nåt annat bra allt. på 3 cyllar..(120+120+120 = 360gr).
HD maskiner är ej optimala på nåt sätt....
HD maskiner är ej optimala på nåt sätt....
Re: Kawa triple projekt
Det hörs att det inte finns mycket till effekt på låg och mellan men de låter bra när pipan går in.
https://www.youtube.com/watch?v=rxfVRMziftU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=rxfVRMziftU" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Kawa var tidiga med cdi-tändning som standard.69 kom det på 500 3pip och 350 A7 men i vissa länder såldes dom med brytartändning,här i Sverige gick det att få vilket som.Alla 500 72 hade brytartändning däremot 750 3pip 72-75 har cdi med separat box och givare för varje cylinder typ HPI. Även 500an 73
Re: Kawa triple projekt
Hej och tack för bra info ! Ja jag har läst att många använder originaltändningar med separata givare och ett par tändboxar. Så har man de grejorna och de är friska är det säkert en bra lösning. Men när jag kollade på nätet såg jag att en sådan uppsättning skulle bli mycket dyr även begagnad, med de risker det innebär, så jag skippade det och har nu fått en bra tändkurva för 2T som ger en rapp motor med minimerad risk för spikning och överhettning.Kawah2 skrev:Kawa var tidiga med cdi-tändning som standard.69 kom det på 500 3pip och 350 A7 men i vissa länder såldes dom med brytartändning,här i Sverige gick det att få vilket som.Alla 500 72 hade brytartändning däremot 750 3pip 72-75 har cdi med separat box och givare för varje cylinder typ HPI. Även 500an 73
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Hojpremiär den 31/3 Motorn gick magert så den behöver mer bränsle. Dessutom läcker det soppa från 1ans förgasare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Arbete i förgasarträsket pågår.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Åtminstone inga SU förgasare, de kan driva en till vansinne med kärvande flottörer och munstycken som måste centreras
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5188
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: Kawa triple projekt
HSE skrev:Åtminstone inga SU förgasare, de kan driva en till vansinne med kärvande flottörer och munstycken som måste centreras
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Re: Kawa triple projekt
Nu har jag gjort en första justering av SU:na så att jag slipper köra på choke hela tiden
https://www.youtube.com/watch?v=t01D15RRevk" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=t01D15RRevk" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.
Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Micke S skrev:Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.
Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
Läckert! När vi ändå är igång med smetiga brallor...........
Hur funkar det med 2 T och insprutning?
Finns ju en del 4 t hojar som har det borde gå att konvertera + A M elektronik?
Eller $$$$$$$$$$
https://www.rbracing-rsr.com/efimotorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kawa triple projekt
Gott cylindrarna kan komma till nytta,har legat på hyllan i 20 år
Re: Kawa triple projekt
Tack för dem, det är kanonfina cylindrar !Kawah2 skrev:Gott cylindrarna kan komma till nytta,har legat på hyllan i 20 år
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Kawa triple projekt
Ser spännande ut, följer tråden och utvecklingen med intresse...Micke S skrev:Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.
Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.