Kawa triple projekt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 28 mar 2018, 18:39

Tomgången blir bra utan svänghjul genom att det är tre cylindrar med 120 graders delning som hjälper varandra att dra runt. Veven är också relativt tung genom att den har 6 vevskinkor.

Det är rätt som du säger Billykid att normalt måste man kolla tändningen individuellt på varje cylinder. Åtminstone om man har ett brytarsystem. Men här räcker det med att se till att få rätt tändföljd (1,3,2) och sedan kolla på 1an och vrida hela plattan vid behov. De tre givarna sitter ju med exakt 120 graders delning.

Men det var krångligare när de hade brytarsystem som det var i början. Senare kom de med CDI, som t.ex. på den här 70an. Men de boxarna har oftast gett upp med tiden och hade ingen tändkurva som är avgörande för att få att bra register och hög driftsäkerhet.

Ja och så var det den mindre trevliga delen, vad ett sådant här tändsystem kostar. Jag gav 469 EUR inkl. frakt vid köp från HPI i Belgien. Man får räkna hem det genom att tänka på att ett HPI för moppar kostar 2500 kr :? Eller att det knappt inte ens går att få en skabbig moppe att renovera för de pengarna,
Bilagor
IMG_4990.12115552_std.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3222
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av billykid » 28 mar 2018, 18:58

Hmm jag smakar de gött så koster de gött....**L**.. :) Måste vara ganska bra fördelning med 120 grader på veven, hadde jag tänk lite så finns det inte nåt annat bra allt. på 3 cyllar..(120+120+120 = 360gr).

HD maskiner är ej optimala på nåt sätt.... :shock:

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 28 mar 2018, 20:06

Det hörs att det inte finns mycket till effekt på låg och mellan men de låter bra när pipan går in.
https://www.youtube.com/watch?v=rxfVRMziftU" onclick="window.open(this.href);return false;

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Kawah2
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Kawah2 » 30 mar 2018, 06:28

Kawa var tidiga med cdi-tändning som standard.69 kom det på 500 3pip och 350 A7 men i vissa länder såldes dom med brytartändning,här i Sverige gick det att få vilket som.Alla 500 72 hade brytartändning däremot 750 3pip 72-75 har cdi med separat box och givare för varje cylinder typ HPI. Även 500an 73 :)

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 30 mar 2018, 10:02

Kawah2 skrev:Kawa var tidiga med cdi-tändning som standard.69 kom det på 500 3pip och 350 A7 men i vissa länder såldes dom med brytartändning,här i Sverige gick det att få vilket som.Alla 500 72 hade brytartändning däremot 750 3pip 72-75 har cdi med separat box och givare för varje cylinder typ HPI. Även 500an 73 :)
Hej och tack för bra info ! Ja jag har läst att många använder originaltändningar med separata givare och ett par tändboxar. Så har man de grejorna och de är friska är det säkert en bra lösning. Men när jag kollade på nätet såg jag att en sådan uppsättning skulle bli mycket dyr även begagnad, med de risker det innebär, så jag skippade det och har nu fått en bra tändkurva för 2T som ger en rapp motor med minimerad risk för spikning och överhettning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 01 apr 2018, 09:02

Hojpremiär den 31/3 :) Motorn gick magert så den behöver mer bränsle. Dessutom läcker det soppa från 1ans förgasare.
Bilagor
20180331_153041.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 01 apr 2018, 13:27

Arbete i förgasarträsket pågår.
Bilagor
20180401_131044.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

HSE
Inlägg: 4641
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av HSE » 01 apr 2018, 16:51

Åtminstone inga SU förgasare, de kan driva en till vansinne med kärvande flottörer och munstycken som måste centreras :wink:

Användarvisningsbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5176
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av zappafan » 01 apr 2018, 19:30

HSE skrev:Åtminstone inga SU förgasare, de kan driva en till vansinne med kärvande flottörer och munstycken som måste centreras :wink:
:no_no: :Stop_: biggrin
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 01 apr 2018, 19:44

Nu har jag gjort en första justering av SU:na så att jag slipper köra på choke hela tiden :)

https://www.youtube.com/watch?v=t01D15RRevk" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 04 apr 2018, 07:33

Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.

Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
Bilagor
29665427_648996385492271_6595087341237481314_o.jpg
29983656_648996092158967_8575664125497532240_o.jpg
29871610_648996068825636_7344141546115970494_o.jpg
29749942_648996225492287_4793502641446342896_o.jpg
29744877_648996115492298_5216443575632208662_o.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1522
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av T M » 04 apr 2018, 13:17

Micke S skrev:Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.

Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
:twisted:
Läckert! När vi ändå är igång med smetiga brallor...........
Bild

Hur funkar det med 2 T och insprutning?
Finns ju en del 4 t hojar som har det borde gå att konvertera + A M elektronik?

Eller $$$$$$$$$$
https://www.rbracing-rsr.com/efimotorcycle.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Kawah2
Inlägg: 106
Blev medlem: 01 okt 2014, 06:24
Ort: Skånes Fagerhult

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Kawah2 » 04 apr 2018, 17:34

Gott cylindrarna kan komma till nytta,har legat på hyllan i 20 år :D

Användarvisningsbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5095
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Micke S » 04 apr 2018, 20:56

Kawah2 skrev:Gott cylindrarna kan komma till nytta,har legat på hyllan i 20 år :D
Tack för dem, det är kanonfina cylindrar !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018

Användarvisningsbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1516
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Kawa triple projekt

Inlägg av Coolvette » 04 apr 2018, 20:58

Micke S skrev:Jag kom över en uppsättning portade och reedkonverterade cylindrar från en medlem här på RS som kommer att installeras efter den här säsongen. Det är fina cylindrar med 7 mm foder i.s.f. 4 mm som det är original. Jag gissar att ombyggnaden är gjord av Ebos Racing för det ser mycket seriöst och bra ut. Avgasportarna är bryggade för att kunna bredda dem, transferportarna modifierade och det har tagits upp en kanal i cylinderväggen mot insuget.

Cylindrarna håller standardborr 60.00 mm och kommer att honas och få nya kolvar.
Ser spännande ut, följer tråden och utvecklingen med intresse... :D

Skriv svar