Ovanliga motorfel på bilar.

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av Coolvette »

Men då passar jag på att gratta dig ,Micke S!

Jag är ju inte så aktiv i mopedhobbyn men intresset finns fortfarande, följer era uppdateringar dagligen.

På ämnet "Ovanliga motorfel på bilar" kan jag återge en story en äldre bekant berättade för många år sedan:

Detta utspelade sig under mitten på sjuttiotalet.
Bekanten köpte en mitten-sextio Opel Kapitän med den vanliga raksexan.
Motorn gick aldrig riktigt bra, lite ojämnt på tomgång men inget direkt missljud.

Han bytte tändstift, olja och försökte justera tändning och förgasare så gott han kunde men inget hjälpte att få rovan att spinna som en raksexa kan göra.

Ett par veckor efter tändstiftsbytet kollade han kompressionen och fann ett av stiften som såg ut att vara som nytt, de övriga hade lite sot som de borde. Samma cylinder saknade komp helt så det var bara att ta loss toppen och kolla vad som hänt.
Till sin stora förvåning fann han bara ett repigt cylinderlopp utan kolv... 8)

Över vevtappen satt en rundbockad plåtbit och en slangklämma, givetvis för att inte pumpa ut all olja direkt och sabba resterande lager.
Inget att lipa över, han körde till skroten och köpte en annan motor för några hundringar men det ä en kul story.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Den historien påminner om när min far på femtiotalets början på väg i norra Sverige fick en trasig kolv på en fyrcylindrig Citroen. Han hade verktygslådan med sig så han rev också ur vevstaken med den trasiga kolven och pluggade oljekanalen och körde vidare med tre cylindrar. Vägkantsreparation :lol: Men bilarna var lättare att jobba med på den tiden.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av erlan »

en kompis ford galaxie visade tecken på blåst topplockspackning.
så inför hans semestertripp till norge så löft vi topparna.
vi sa ganska många fula ord när vi upptäckte ett misslyckat försök att svetsa en spricka i en cylindervägg :!: :!:

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ovanliga motorfel på bilar.

Inlägg av HSE »

Hade en arbetskamrat som skulle montera motorvärmare på en SAAB V4. Han tog borrmaskinen för att borra hål i frostbrickan, inte så man skall göra men det var vad han gjorde i alla fall. Han klämde fast borrmaskinen mellan innerskärmen och motorn och startade den, innan han fått stopp på den hade han borrat igenom cylinderväggen också :? Blev motorbyte på den bilen :wink:
Skriv svar