Ventil..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

dom där bultarna ska inte efterdras. dom drar man till ett lågt moment i ett eller flera steg.
sedan drar man ett exakt antal grader till. vanligen 90grader. då drar man ut bulten som en fjäder,
vilket i teorin ska hålla press på toppackningen bättre.
i praktiken? jag har sett problemmotorer där det inte verkar göra någon skillnad för hållbarheten.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Aha bra att veta att ej ska efter dra bultarna. Kunde jag alldrig tro, låter super tokigt om dessa skulle behövas efter dras. Då det inne bär att att man alltid skulle demontera yttre över toppen inkl. kamaxlar, kamrem, spännaren, plastskydd, multimrem & spännaren för muliti.R mm...för att komma åt bultskallarna till toppen en gång till varje gång toppen De/Mo vilket ej låter normalt eller hur!... :lol: :lol: :lol:


Har jag lite flyt som kommer toppen att vara åter monterad i kväll....peppar....peppar...peppar... 8)
Senast redigerad av billykid den 25 jan 2020, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

sådana bultar känns igen på den onormalt långa gängan. hittar man sådana gängor så är det
bultar som ska dras med vinkelmätare som komplement till momentnyckel.
i alla fall har det sett ut så när jag träffat på sådana åtdragningsinstruktioner.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

På S-V70...97 - 00 Motor B2454T är det 1:a) 40 Nm___2:a) 60 Nm___3:e) 130 grader... :!:

Med in oljade gängor & bult under skalle/topp, 130 grader allt på en jämn sväng utan stopp....
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

90 grader brukar jag dra med synvinkeln, men 130 skulle jag inte dra utan vinkelmätare.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Toppen upp mätt...ALLT ser super bra...VOLVO tolerans är skevhet: Max längd = 0,5... Max tvär 0,3 mm
Topp. Skevhet V70.T -98 WFP528.jpg
. Kan ej se eller hitta nåt mät bart fel på motorplanet......
Motor Topp.Upp. Ej snett_skeft.jpg
.
Tror detta är helt onödigt att göra(byta ventiltätn. 24.000mil), men jag skulle alldrig förlåta mig själv...om blårök kommer sen. :!:
När jag ändå håller på å mekar, slipa lite med karborunpasta på ventilerna, men det är 20 st ventiler, det gör jag ej på en kvart.... staff_shutup9ou.gif

PS old matlådor är bra, men dessa är hårdsmälta....allt är uppmärkt till 100%. Behövs kanske inte med lyftarna....men det är så jag gör... 8)
Om nån fundrar, så är dessa fyllda med motorolja......för att Hydrallyftarna ej ska behöva jobba så hårt vid första starten.
.
Alldrig över 2000V/Rpm vid första starten..varmkörning lungt å fint. PS smörja Kamalarna före Mont. kan av bra... :mrgreen:
hård_matlåda.001.jpg
Over.Topp_..smorja001.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Va ett tag sen jag UpDate sida här. Nära provstart nu...måste fixa kylaren först, läckage övre slanganslutning. Går ej att provstarta utan kylare
för att oljekylningen sitter i kylaren till Turbon. Slangar är helt öppna och hänger löst då...alla motorolja skulle genast var på golvet...:(

Här lite bilder iaf.... 8)
Bilagor
Rensa gängorna
Rensa gängorna
Draget med 130.grader
Draget med 130.grader
Kamrem_Mark å Multirem
Kamrem_Mark å Multirem
Motor_Insug
Motor_Insug
Motor
Motor
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Vill ej köpa så många flera nya saker till bilen, snart över 9000kr totalt(obesikt.) utan att provkört motorn ännu.

Några bilder på svarvkonst mm.....En kylar anslutning var av...... :cry:

Nu kan jag iaf provköra motorn...funkar motorn bra köper jag en ny kylare... :wink:
.
Slanganslutnig av....
av....JPG
.
Svarvning & lite svetsning av rostfritstål...& tätande O-ring
adapt._kylare.JPG
.
Adaptern monterad...
mont._klart.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Om nån har kollat tråden, så fått ihop motorn och provkört. JAG har gjort nåt fel/super/bommat/klanta mig, jag fick vatten i oljan efter 5 min körning med motorn..... hate-wall.gif hate-wall.gif hate-wall.gif hate-wall.gif
.
.
Gör om gör rätt..... 8)
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Ventil..

Inlägg av musköchrister »

innan du river motorn,provtryck oljekylet som sitter i kylaren så det inte är läck där.har haft en som var spräckt för länge sen.kommer inte ihåg om det vart vatten i oljan el olja i vattnet eller både och.tog lång tid innan vi hittade felet
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

Vatten i oljan verkar lite oväntat problem.
provtryck från alla håll allt du kan innan du river nåt.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Har kunnat köpt att ett över tyck eller läckage upp stått under längre tids körning av motorn, inte så snabbt som det blev nu... :? :? :?

Ska demontera toppen igen...nu vet jag hur man gör så går det mycket snabbt, då jag även har jobbat Proffisonelt på Volvo i 7 år.. 8)

Om nån har tipps om en köpa Beg. Motor från Bildemontering.se såna företag är det bra / eller dåligt... :?: :?:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Hittat en Beg. motor V70

Inlägg av billykid »

Ska demontera toppen igen...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

De Mont V70 motor

Inlägg av billykid »

Ej nåt mer mek. original på motor....V70-B5254T. Hittade en motor som jag köpt UTAN nån Garanti som hellst.. :?:
Blir motor byte på en V70.... mistick_yes.gif
baksid_1.jpg
Kompressionen verkar oki enligt mig...lite svag på Cyl.Nr_3.
Kompression V70..T motorn 2020-10-28

Cyl. 1 = 13,5 kg

Cyl. 2 = 13,0 kg

Cyl. 3 = 12,5 kg

Cyl. 4 = 13,0 kg

Cyl. 3 = 13,5 kg


.

Så nu blir det byte motor på V70....Ej motor på med tvärställd motor. Koppling har jag bytt på dito..M.f.l.. 8)
.
Flera säger/går ej.... det kan du inte göra...mm, Då har ni trimmat mitt EGO att prova. KAN=70% - då tar för långt tid.
Miss öden 30%.
.
Idag gjort en upptäckt som många kan vinna tid på vid kylar byten....++++. V70 jag De-Mo 20 min.....(old proffi mek.ej död).



Ursäkta mig ej moppe ref...TACK för RAKETSPORT = bästa forumet slider_score.gif . Skapat anv. på VOLVO form...nja.. :?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ventil..

Inlägg av HSE »

Saknar den gamla tiden när det var gott om luft i motor rummen, byta/lyfta ur motor var lätt för en en hemma skruvade. Förstår inte varför de måste packa motor rummen idag så det knappt går att sticka ned en hand mellan motorn och torpeden. Och även om man får ned handen ser man inte vad man gör med den.
Skriv svar