Ventil..

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Ventil..

Inlägg av billykid »

Backventil eller vad till V70 2,5 T....det står VOLVO 00194-031 på den..

Har googlat och sökt...hittar ingen infos på den...eller vad man kan köpa den, måste sitta & finnas på många bilar.
Bilagor
Venti...jpg
Nr...00194-031.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

sitter ventilen ansluten till vevhuset eller ventilkåpan?
i så fall är det var jänkarna kallar för PCV Positive Crancase Valve.
eller sitter den till bromssaervot? i så fall är det en typ av ren backventil.

jag vill minnas Hansen Racing och/eller Norlands Custom har haft både och, av universaltyp.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ventil..

Inlägg av HSE »

Ser ut som en backventil för bromsservots vakuum , i så fall duger som sagt vilken backventil som helst.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Tack för alla tipps Erland + HSE..:!:

Ej till bromsservo, se bild.
Bilagor
G-Rulle_Ventil_Slang.Turbo_El.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

Om jag ser rätt på bilden så sitter den andra ändan på slangen på tomgångsmotorn.
i så fall borde ventilen vara ansluten till luftrenaren.
i så fall: är det kanske bara ett enkelt filter, typ sil.
tillverkarna verkar inte lita på bilmekanikerna, utan gör mycket för att skydda motorerna mot klantighet.

vad är problemet med den du har, eftersom du söker en ny?

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Åter igen i gång med V70 2,5T. Ventilen är backventilen är sprucken & dålig back funktion..
Pil..Riktn..jpg
Men helt rätt erlan, den går från tomgångsmotorn. Och till insuget. Men ej någon sil för det finns en pil riktning på den. Ansluten till insugningsröret det är markerat med masktejp av mig, titta noga på bilden jag visar erlan... :wink:

Skall byta topplockspackning på bilen ifråga motorn är en B5254T, googlade lite på detta då fick jag se att man skulle spraya tunnt med kopparspray på topplockspackning båda sidor och helst på Volvos ??

Någon som hört nåt om detta....? Hör att i vissa fall skulle vara bra med vanlig grön/gul såpa också..??
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

då är ju frågan vilken kopparspray dom menar.
för använde man ju nästan alltid ett kopparfärgat packningsklister, speciellt avsett för topplockspackningar.
men utvecklingen av topplockspackningar har ju varit enorm sen dess.
såpa eller smörja topplockspackningen har jag inte hört talas om.
är det något trick som dykt upp när helaluminium motorer blev vanliga?

Är dom där motorerna på något sätt ökända för att blåsa topplockspackningar?
till "problemmotorer brukar MLS Multi Layer Steel toppackningar vara ett bra val av packning.
men dom är ju dyra. till gamla järnmotorer är FelPro blåa teflonbaserade toppackningar min favorit.

Riktningspilar sitter det ju ofta på slangmonterade filter med. så det är ingen indikation på att det är en backventil. det blir ju lite dumt om någon råkar vända ett filter bak och fram. och blåser vidare all smuts i filtret. men säger du att det är en backventil så tror jag dig. ett besök på en skrot och
hämta en till att skära upp och obducera är en variant.

du har väl skruvat så mycket, så dig behöver jag väl inte tipsa om att även kolla blocket så det är plant?

Erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Vet ej vilken kopparspray dom använder trodde det var vanlig.. :? Länk till Tuben filmen som jag titta på: https://www.youtube.com/watch?v=68434cPXxmU

Vet ej om Volvo S-V70I 1997 - 2000 alltså ej V70N. Är ökända för att blåsa topplockspackningar? Har iaf. 3 st kända fall själv... Om nån vet detta så tacksam för upplysningar.. :wink:

Super tack för upplysningarna erlan, ska Googla mera på till "problemmotorer brukar MLS Multi Layer Steel toppackningar..... slider_thankyou.gif

Kommit så här långt....Demont: Allt utom själv toppen, va trångt som satan att få loss avgas+grenröret på bak sidan av motorn. Jag är ej längre så smidig som tidigare, utan mera som stort kassaskåp... :cry: ..Toppen ska bort nu idag om jag så ska spränga bort den...grrr
Bilagor
insug_Demont.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ventil..

Inlägg av HSE »

När man läser vad han skriver om varför han använder koppar sprej är det lite luddigt." Hello, its a matter of preference, i don't use it on every job to be honest mostly when i see some surface imperfections it gives me a little more confidence, there is a ton of mixed reviews out there. however i cant say it ever gave me a problem if anything im sure it has helped. i used it on all types of head and flange gaskets, not saying its the correct thing to do just my experience " Verkar mest som han kör efter mottot :det känns bra att göra det och kan inte skada...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

Han säger ju kopper gasket spray. så det är nog nåt sånt här han använder:

https://www.summitracing.com/parts/vht-sp21a/overview/

en rätt okänd produkt i sverige. men dom motorer jag använt det på har blivit täta.
eftersom moderna toppackningar som regel har klister från fabriken så har det som regel
varit på gamla raggarbilar med tunn plåtpackning. eller helt plåtklädda prestandapackningar.

har du träffat på 3 st sådana blåsta toppackningar så kan det vara ett problem.
såvida det inte varit uppskruvat turbotryck på dom........
spikningar kan knäcka den tuffaste toppackning, och knacksensorn måste ha en spikning först,
innan den kan reagera.

jag tror inte kopparsmörja blir nåt bra.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Hallo Boys....Super tack, jätte bra att att få Infos!

Håller och tveksamt att kopparpasta ska användas alls på topplockspackningar. Man ska göra ren/tvätta för att få
bort allt fet/smuts sen spraya på kopparpasta.:?:.Den nya packningen bara 1,65 mm tjock & klister från fabriken... :wink:
.
.
Fick först fixa lite verktyg till kamaxel låsning & nyckel till låsa kamhjul..mm
kam_vertyg_låsa.jpg
.
Verktyg prov mont. på motorn. Funkar kanon bra... :D
låsV._på_topp...A.jpg
.
.
Nu är toppen demonterad, topplockspackning är blåst/bränd/paj på 3:ans & 4:ans cylinder(röd pil). Det är ett väldans hoppande upp & ner stå på en pall för att nå, (naturligtvis så snubbla jag ner 2grr) jag måste ligga över motorn för nå avgas sidan mot torpedväggen och kan ej kliva på alla plast detaljer som finns i fronten och motorrum mm, dom håller ej för 110 kg....pust å frust....***ler***.. :lol:
motor cylindrar.jpg
.
.
VOLVO.s B5254 har nog ett problem med att T-packning kan gå sönder. B5254 motorn måste ju vara en REUNALT...fransoser i grunden eller.. :?:
Mätt den gamla packningens tjocklek för att de om det finns nån större skillnad differens. Klämd får jag Ca. 2,00 mm tjockare än den nya packningen poå 1,65 mm oklämd. En skillnad på 0,35 mm på tjoken...Nya mot old..
mått_OLD_ToppP..jpg
Senast redigerad av billykid den 19 jan 2020, 16:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

förhoppningsvis är den nya packningen förbättrad.
det kan ju även vara någon som bytt packning utan att byta topplocksbultar.
då ökar risken för att det blåser. och att packningen inte blir hopdragen tillräckligt.
jag skulle kolla väldigt noga så allt är rakt på den motorn.
det finns risk att det bränts bort material både på cylindrarna och toppen.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Ventil..

Inlägg av billykid »

Hmmm...den nya topplockspackningen är lika som den gamla vad jag kan se. Har nya bultar av bra kvalitet, ej dom billigaste!
.
Vid demont. av toppbultar så märket jag att dom lossnade väldigt olika....vissa gick hur lätt som helst & andra tungt som tusan,
så jag fick hämta längsta skruvskaftet = 1 m långt för att orka dra loss 3 st av bultar.. :?: :?:.Ingen bultar gick tungt i skälva gängorna
.
Allt måste rengöras först, sen kan jag kolla upp skevhet/rakheten på toppen och även motor anliggningsyta mot toppen...
Senast redigerad av billykid den 20 jan 2020, 09:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ventil..

Inlägg av erlan »

det kan ju vara så att någon bytt packning utan att byta bultar.

För er som inte skruvar på bilar: den typen av topplocksbultar dras "för hårt" så dom sträcks som fjädrar. klämmer då efter packningen när motorn svalnar, vilket i teorin ska hjälpa packningen att
hålla tätt.

sneträff
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Ventil..

Inlägg av HSE »

Ett knep vid monteringen är att dra skruvarna enligt reglerna och sedan markera läget med märkfärg. Sedan lossar men lite och drar igen till rätt moment. Man ser oftast då att skruvskallen inte stannar på samma ställe! Man upprepar detta tills skruvskallarna stannar i samma läge, brukar ta 3-4 gånger. Annan variant är att varmköra motorn, låta den kallna och efterdra men det är ju mycket mer jobb med den varianten...
Skriv svar