Snedgängad pinnbult?

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Skåning »

Trist läge! Men så blir det ibland, kunde ju ha gått... :(

Vanligt handelsstål ("bonnajärn") har en hållfastighet som understiger även den lägsta skruvklassningen. Försök att komma över ett lämpligt axelämne av tex SS2541 (eller liknande / bättre) så duger det bra till att göra en sådan bult utav till det du ska ha det till.

Har ingen direkt erfarenhet av just de motorerna. Men det verkar lite svårt med att finna bultar "över disk" till de, ivf här i landet. Då ingen av de leverantörer som jag vanligtvis använder mig av när det gäller traktor/motordelar hade de upplagda i sitt sortiment, inte ens för införskaffning.

Möjligt om du har lite tur att någon "Fergusson-människa" kan ligga på någon/några sådana från motorer som plockats ner och skrotats.
Prova att googla på Fergusson / Grålle -klubbar och se om du via deras kontaktnät kan komma i kontakt med någon som ligger på delar till de. Om du nu inte vill/kan/har möjlighet till att göra en egen, antingen från en annan större och/eller längre bult eller från en axelbit.
Andreas.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av billykid »

Intressant tråd..... :wink:

Men ingen som jag talar om vilket mont. bulten skall dras. Standar bultar har 8.8.
Går topplocks bulten snett, å det finns risk att den ej håller fast för det montet
som skall dras, på grund av frost spärrning.....

Jag kan fixa sånna ska saker, även svetsa bra i OLD gjutgärn, är din maskin under 1954.
Då krig fanns så är det sämre för dig, då putsade dom i så allt skit av metal som fanns.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Ja jo det kunde ju ha gått... Jag är lite sur på mig själv för den var jävligt nära de där 60 lbs/ft som det skulle vara i moment när gängan gav sig, men jag skulle tvunget ha den den sista lilla biten... cocos_acc.gif
Ja det är helt rätt, det stålet var inget att ha, 8.8 är ju standard ja men detta var nog knappt det...
Det gick att få tag på pinnbultar från Olssons i Ellös, där jag beställt andra delar till den från. Men det var ju tyvärr kortare än de på min, måste som sagt vara skillnad på de tidiga motorerna och de senare...
Men men, jag har i alla fall gjort en ny bult, fick låna en svarv på ett företag här i trakten som jag praktiserade hos i höstas, har lite kontakt med dem. Frågade om de hade lite "redigt stål som tål moment" Och fick en bit att svarva i. Det blev lite sådär, de hade inte 7/16 gängback till fingängan i toppen, men hade som tur var till grovgängan mot blocket. Så det fick bli M10 i toppen istället. Lite klenare och blev väll lite sådär... Jag tror att stålet nog var starkare, för det var svårare att böja bulten denna gången, men jag vågade ändå inte spänna den fullt när jag monterade... spände ca 55 lbs/ft, sen kunde jag nästan känna hur gängan började ge med sig, så jag vågade inte mer... Skit... Men så är det nu. Blev det bra? Nej. Kommer det funka? Ingen aning, kanske inte, men det värsta som kan hända är ju att toppackningen blåser, visst, tråkigt att plocka ner allt igen, men det får man väll göra oavsett om det inte funkar, lika bra att prova först. Du har nog helt klart en poäng, Billykid, det finns nog en risk att det inte håller på grund av snedspänning mm, dessutom är ju detta en hörnbult, så risken blir väll ännu större då.

Jo den är från 1949 så det skulle inte förvåna mig om blocket är gjutet av lite allt möjligt som de hittat... Hela denna traktorn verkar vara lite hastigt ihopslängd av delar från skräphögen, har hittat flera stycken gjutfel och grejor på olika delar. Tycker man brukar höra gott om Ferguson, men denna är kanske ett undantag :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av billykid »

Tråkigt att höra HVA59...Jag har några mera trixs...Ev. hur man kan lura trasiga saker. :!:

55 ft-lb Lika med 74.57 Nm = ca. 7,5 kpm alltså 7,5 kg är inget jätte stort drag/tryck på en bult.
(en fis i rymden...***ler***.. :wink: )

Har du bilder, man får en chans eller max 2 tyvärr. Hur lång är pinnbulten.. :?:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av erlan »

Om inte mitt minne bedrar mig, så hade första grållarna en vanlig bilmotor?
i så fall kan man kanske söka delar den vägen.
ett annat tips är att dom första motorerna i saab 99 hade 7/16" på topplocksbultarna.
dom bultarna är rätt långa.

Fergusontraktorn var framför allt rätt produkt vid rätt tillfälle. vad gäller kvaliteten
så får man väl jämföra med allt annat som fanns vid den tidpunkten.

Du använde ordet gängback, är det vad dom flesta av oss kallar gängsnitt?
svarvar du gängan med ett svarvstål så kan du fuska med metriskt 1,25 mm skär till 7/16 UNF,
det är tillräckligt nära 20 gängor per tum. hittar du ämne med tillräckligt hög kvalitet så
är det att rekomendera. det börjar bli tufft med gängsnitt då.

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Ja jo det är ju egentligen inte så mycket, men för mycket för detta värdelösa materialet...
Jag skulle kunna ta bild när jag kommer upp till traktorn nästa gång, men har problem med att ladda upp bilder till datorn, kan inte få det att funka längre :(
Måttet kan jag inte i huvet men det kan jag med kolla upp.

De allra första grållarna hade Continentalmotor, men de lite senare hade två olika typer av Standard motorer, samma som satt i Vanguard bilarna tror jag. Min har den tidiga motorvarianten. Det är ju egentligen inte så viktigt att topp delen av bulten är 7/16 fingänga längre, eftersom muttern ändå är kass nu och jag har ingen annan hemma.
Ja jo gängback kallar man kanske för gängsnitt med ja, Hade jag kunnat svarva på skolan hade jag nog kunnat köra med svarvstål, men den svarven på det där företaget som jag har lite tillgång till nu är en riktigt sliten gammal örnsvarv som glappar absolut överallt, ingen vidare precisionsmaskin precis... tror inte det hade blivit några bra gängor i den... Men tack för tipsen!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av billykid »

Hmm...måste det vara en viss gänga på en pinn bult så skarvar jag den med nåt bra, så att diametern stämmer med 7/16"!

Skulle pinnbulten vara sned i blocket mot topp. Skulle jag böjt bulten så den är rakt mot toppen och sedan skruvat dit den
på motorblocket, har svetsat massa konstiga saker som pinnbultar mm. Som hållt för mera än 7,5kg... :wink:

Finns bultar 12.9 dom håller granterat till 7,5kg. Eller leta på en hjulaxel till moped av bra kvaltet å svetsa dit en gängsnutt
på 7/16" i ena änden....ska kolla har lite kortare bultar som har 7/16" gänga, fast dom börjar ta slut då mång vill ha sånt till
jänke bilar mm...***L**... :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Hmm ja det klart man kan ju skarva, det går ju om man har nåt bra material!
Ja precis det är så jag gjort på de tidigare, böjt dem så de går rakt mot toppen, och det har funkat, men det är ju som sagt så att man måste ha lite hyfsat material ändå om det ska hålla ju... 12.9 måste va rätt starka ja, och det viktiga är ju bara att man har en 7/16 grovgänga i ena änden och en gänga som inte är större än 7/16 i andra änden för att det ska funka, får kanske kolla på var man kan skaffa sånna lite starkare bultar :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av Skåning »

Lägg inte för mycket energi på att "bygga runt" problemet nu! :wink:
För oavs vad/hur du gör med att försöka få dit någon annan typ av skruv så har du fortfarande grundproblemet kvar i blocket. Med allt det negativa som det innebär, snedbelastning av gängorna, åtdragningsmoment som inte kommer klämkrafterna till nytta etc...

Skruvar till lämpliga ämne i 7/16" är inte så svårt att hitta:

UNC
https://www.norrlandscustom.com/produkt ... r/7-16-unc

UNF
https://www.norrlandscustom.com/produkt ... r/7-16-unf

Och är det UNC du söker så är det möjligt att även butiker som Swedol har de hemma till försäljning i "lösvikt" också.

Visst kan det vara lockande att använda så "stark" skruv som möjligt (tex 12.9), men samtidigt så blir de betydligt sämre och mindre "förlåtande" för alla typer av bearbetning och/eller svetsning. Samtidigt som de absolut inte är bättre för uppgiften än en "lagom stark" (om nu org. motsvarar typ 8,8), då en hård skruv har andra egenskaper och kräver ett mera rätt åtdragningsmoment (som kan vara högre än vad blocket tål) för att fylla sin funktion.
Lagom är bäst (även om man skruvar med gammalt engelskt mög..)! :mrgreen:
Andreas.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HSE »

Borde inte vara så svårt att hitta ett annat block till Grållen. För några år sedan hade jag kunnat hjälpa dig, jag hade ju två grillar som jag sålde en i taget och en gick till en kompis som fick en fotogen motor gratis från annat håll så jag hjälpte honom att bygga en motor av de två, Grållarna fanns ju med antingen bensin eller fotogen motorer samt en egen fyrcylindrig disel motor som var ökänt svårstartad i kyla. Men kompisen sålde så småningom den Grållen och reserv motorn gick nog till skrot...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av erlan »

Ja nu sitter ju motorn ihop, så bara att testa.

den intresanta frågan är väl hur lång är bulteländet?
7/16 bult finns ju lite här och där på raggarbilar och engelska bilar.
så det borde gå att hitta ett ämne.
sen är frågan hur man räddar blocket?????????
för visst går det att rädda!

erlan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HVA59 »

Ja visst, man skulle ju göra det riktigt rätt egentligen, men jag har inte möjlighet att bearbeta blocket nu under den här corona grejen... Jag hade gärna gjort det riktigt annars, men just nu lutar det åt erlans förslag, att bara prova och se först! Det värsta som kan hända är ju att det inte blir tätt, och då får man ju tänka om igen helt enkelt!
Jag tycker också att det inte borde vara så svårt att få tag i ett block, men just de här med 80mm borrning är inte så vanliga verkar det som, det skiljer sig en del både här och där på dem och de senare 85mm. Annars är ju min byggd för ren bensin så det borde ju inte vara så svårt... Borde...
Jag har för mig att måttet låg på ca 140mm, men det känns kort, så jag vet inte säkert. Ja visst jag får väll försöka få tag på 7/16 bult då, men jag provar som det är först, där är ändå mycket annat som måste fixas innan start... Startmotorn är kass, gasstaget saknas delvis, tanken behöver omvårdnad, gnista vet jag inte om den har, tändsystemet ser misstänkt hemmameckat ut :? Dessutom är det nån vajsing med växellådan så den vill inte gå i nån växel...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av HSE »

Värre än mina då :D Jag köpte ju två st på ett bräde av en äldre man för länge sedan. Den ena räknade jag med att få igång lätt och köra de tre km hem till mig men det blev tji :shock: Fick ta båda på transport lär hem. Samma fel på båda, Stott ute så det regnat in via avgasröret så ventilerna blivit otäta och rostat. Topplocks renovering på båda så gick de igen. Vatten i växelådsoljan på den ena frös på vintern så inga växlar gick att få in, värmning med gaslåga och oljebyte...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Snedgängad pinnbult?

Inlägg av erlan »

https://www.tradera.com/item/302505/404 ... le-te-d-20

läge att fråga om längd och diameter på dom bultarna.

erlan
Skriv svar