Yamaha DT 125

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

Jag kunde inte låta bli att köpa upp mig på ett nytt lik härom veckan, och den här gången blev det 125-Yamaha. :)
Än så länge vet jag inte om den går att få igång eller om den är helt kronslut, men motorn känns glappfri och fin och växlarna klickar också i som de skall.

Så här såg den ut. Helt oemotståndlig alltså.
Bild

Den var inte värst mycket bättre i en annan vinkel. Mycket rost och goa grejor.
Bild

Jag beslöt mig för att plocka loss lite småprylar för att blästra dem på jobbet. Ramen den fick stanna hemma.
En delrenovering, om man säger så...
Bild

Sådär ja! Mycket bättre på en gång. Tyvärr var tändningslåset sönderbrutet och glappigt men jag har skickat efter ett nytt från Germanien.
Bild

Sadeln var också bortom all räddning (och dessutom stor och ful) men en modifierad kinasadel gjorde jobbet. Avsmalnad och vinklad.
Bild

Idag fick jag blästrat vaggan och en massa stag och grejor, polerat upp bakhjulet och målat vita fält på tanken.
Kicken tillverkade jag igår.
Bild

Sen har jag inte hunnit göra mer, men när tändningslåset, förgasaren och texten till tanken kommer så återkommer jag. Det är möjligen inte någon här som har ett avgassystem och/eller skärmstag över? :)
Ja jag vet, baklampan måste bli mindre...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Micke S »

Den där blir skitfrän och nu ser jag varför Marklund tar upp DT 125 :D Hade missat den här tråden.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av HVA59 »

Fräck hoj! Tror nog den kan bli riktigt snygg, är ett stort fan av DT 125, riktigt snygga motorcyklar!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

Micke S skrev: 24 feb 2020, 08:28 Den där blir skitfrän och nu ser jag varför Marklund tar upp DT 125 :D Hade missat den här tråden.
Jag hade missat Marklundt om jag inte klickat fel igår. :D
HVA59 skrev: 24 feb 2020, 11:58 Fräck hoj! Tror nog den kan bli riktigt snygg, är ett stort fan av DT 125, riktigt snygga motorcyklar!
Ja fast AT-modellerna är ju ännu coolare. :)
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av kg70 »

Jag tror att den blir lika fräck när du är klar med den som den var ful när du skaffade den!
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av HVA59 »

Lolalola skrev: 24 feb 2020, 22:15 Ja fast AT-modellerna är ju ännu coolare. :)
Jag har faktiskt aldrig sett en Yamaha AT i verkligheten om jag ska vara helt ärlig, bara DT, men dem verkar vara rätt lika varandra?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

HVA59 skrev: 26 feb 2020, 21:42
Lolalola skrev: 24 feb 2020, 22:15 Ja fast AT-modellerna är ju ännu coolare. :)
Jag har faktiskt aldrig sett en Yamaha AT i verkligheten om jag ska vara helt ärlig, bara DT, men dem verkar vara rätt lika varandra?
Den hade lite snyggare tank och mer slimmad sadel. En himla tjusig sak med snygga detaljer. Men väldigt lik DT.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

Testade 18" fram idag. Så får det bli tror jag. Lite mer tracker-look.

Bild

Bild
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av kg70 »

Har du 18 fram och 17 bak nu? Kan man få se en bild rakt från sidan på hela hojen?
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

kg70 skrev: 27 feb 2020, 22:47 Har du 18 fram och 17 bak nu? Kan man få se en bild rakt från sidan på hela hojen?
Nä det är 18" baktill också. Bild rakt från sidan kommer så småningom. Jag har ingen just nu.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av HVA59 »

Aha jasså det är det som skiljer dem, jaja lika är dem i alla fall! Läste att AT hade elstart med? Men som sagt verkar vara väldigt lik DT annars, väldigt snygg!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

Den här har faktiskt också elstart, men knappen är av någon anledning bortplockad och jag törs inte sätta ström bakvägen in i generatorn (ingen separat startmotor alltså) sen jag brände upp den på min gamla AT. :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

Jag har ett problem va. Jag vill ju ha sidokåpa på högersidan och även om jag nog faktiskt fått tag på ett originalavgassystem så går det inte att ha det tillsammans med en lackad sidokåpa. Så just nu har jag svetsat ihop ett föga effektivt ett för att kunna provstarta, men frågan är om jag inte försöker få tag på nån fräck tvåtaktssystem som hänger under. Undrar om ett sånt där till Derbi eller nå blir för klent. :hmm:

Bild
Senast redigerad av Lolalola den 05 mar 2020, 16:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av HVA59 »

Själv tycker jag originalrören till dessa är riktigt snygga, men det klart, ingen kåpa då... Tycker att överliggande rör i regel är snyggare än underliggande, men smaken är väll som baken eller vad man säger :wink: Det blir nog bra oavsett! Vilken skillnad det har blivit på den på bara en så kort tid, ser väldigt bra ut :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2957
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Yamaha DT 125

Inlägg av Lolalola »

HVA59 skrev: 01 mar 2020, 18:03 Själv tycker jag originalrören till dessa är riktigt snygga, men det klart, ingen kåpa då... Tycker att överliggande rör i regel är snyggare än underliggande, men smaken är väll som baken eller vad man säger :wink: Det blir nog bra oavsett! Vilken skillnad det har blivit på den på bara en så kort tid, ser väldigt bra ut :D
Jo jag har legat i rätt bra. På bekostnad av arbete, hem och familj... men det är det värt. :D

Håller med om det uppsvängda. Det är supercoolt med det där stora kromade gallret. Men ingen kåpa då. Svårt val.
Skriv svar