Om en Cagiva Mito 125

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Om en Cagiva Mito 125

Inlägg av mitofar »

Kvar i garaget sedan sonen fyllde arton finns hans Mito som han körde från16-årsdagen och ett par år framåt.
Inköpt i södra Tyskland och registrerad här hemma 2007 och då begränsad som i Tyskland. Efter en tid kom suget efter mer fart och jag har för mig att vi hittade något "främmande" i avgaskröken. Ytterligare en tid senare behövdes ny cylinder så då fick det bli ett big-bore kit från Polini. 164cc och nu började det bli riktigt bra knuff i maskinen! Mycket vill ha mer, så vi letade på en Mikuni 34mm flatslide som tyvärr aldrig blev bestyckad och sedan kom 18-årsdagen med allt vad det innebär. Stor hoj och bil, bo ett år i USA och ja..
Hojen blev stående till i våras när jag började fundera på vad som ska hända med den. Det finns ju flera vägar att gå, med mer eller mindre arbetsinsats som följd. Känslan är nog att någon annan får stå för arbetet, så detta är egentligen en fråga; Finns det någon som känner för att antingen hjälpa mig med att bestycka förgaseriet och göra lite service? Eller, kanske möjligen köpa åkdonet? (säljer lite motvilligt) 8)
IMG_1526.JPG
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Om en Cagiva Mito 125

Inlägg av TolvNollNio »

Kanske en dum fråga men, är en sån 7-växlad?
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Om en Cagiva Mito 125

Inlägg av mitofar »

TolvNollNio skrev: 18 okt 2020, 04:12 Kanske en dum fråga men, är en sån 7-växlad?
Inte då, en fråga beror ju oftast på att man vill veta, och att veta kan väl inte vara dumt :)
Hursomhelst, den här är 6-växlad, de hade 7 växlar till årsm. -1999 (Mk1) och 6 växlar 2000- (Mk2)
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Om en Cagiva Mito 125

Inlägg av TolvNollNio »

Tackar för förbättringen av kunskaper :)
En kompis har Cagiva, en Elefant (eller elephant?) som han bland annat kört bana med, även om det var längesen nu.
Så det var han som berättat det fanns 7-växlade 125:or
Kul märke, synd bara det gick i graven. Väl?
Kanhända någon köpt märkte/namnet, sånt händer ju.

Du kan ju ta den på lite banträffar och gasa ikapp med 4-taktare 😉
Vet inte säkert, men tror det ökar dina chanser få hjälp om du berättar på ett ungefär var du bor och om du kan tänka dig färdas en bit för att få den hjälp du önskar.
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar