En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Idag i alla fall fått på saknad stänklapp huv och skärm-emblem och backspeglar.. Sen vart det en tripp till Veteranprodukter i fristad..
Där jag unnade Gregor en ny skärmlist samt nödvändiga klips för montera sidolister vart även en gummilist till bagageluckan en bit tröskel till grabbens 240(vart väl därför jag åkte egentligen)

Väl hemma vart lister raskt ditsatta sköljde av bilen och gav huv skärmar lite skydd iform av Lahega Bananvax kan jag varmt rekomendera om ni inte provat finns på Volvo med flera ställen och är såväl lättarbetat som långskyddande sen luktar det gott också.
Ja i morgon blir det inte mycket med bilen tänker dra el till varsleljus även om jag satt lägre effekt på glödlampor och kommer använda dem som
positionsljus i stället.

Lite detaljer monterat gör en hel del skillnad tycker jag..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

jag kör med 10w i mina varselljus på forden.
Lyser tillräckligt långt in på kvällskymningen
men av sökerhetsskäl så åker halvljuset på då varselljusen
inte kopplar in bakljusen(vanligt farligt fenomen
på nya bilar där dess ägare inte vet att deras bakljus
inte lyser automatiskt)
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kör själv alltid med halvljuset på så min tanke är får bli positionsljus i dem annars får de aldrig lysa..

Tänkte försöka hinna med och få dem inkopplade i morgon ska ändå dra lite el till radion. Lyckades få fatt i en antenn av lite äldre snitt.
Vilken bör komma i morgon eller tisdag.. Har väl fått tag i 4a dörrar som ska hämtas om en vecka dock fel modell de är till 72-73 års modell.
Men pris vart rätt och i bra skick, även om det blir si så där 55mil resa för hämta hem dem. Man får inse delar finns inte längre finna var som helst.
Har en önskan hinna med få lackerat bakluckan och baktill. Hinns det med i veckan så finns en liten chans hinna med få lackerat tak och sidor sista semesterveckan. Sen får väll dörrar fixas efter semestern. Även om jag inte helt bestämt mig antingen göra om dörrar till rätt handtag eller skita i vilket och nöja mig med infällda.

Visst det smarta och enkla vore att inte bry sig. Bilen en bruksbil blir aldrig någon utställningsbil och ingen värdehöjning på merjobbet.
som läget redan är så är bilen inget för fanatiker kombination.

*Fel motor sitter en b18
*fel frontplåt lätt modifierad 74a front
*fel framskärmar ska sitta låg skärmkant
*fel motorhuv är en 71-72a med eftermonterat huvemblem.
*blir fel baklucka är till en 245 78-85

Lägger man då till bilen flitigt rostlagad mest baktill och rullat mer än 40000 mil så spelar inte fel dörrar någon större roll bara de blir blanka och
rostfria..

Ja det kloka vore det enkla men sen känner jag mig själv... så gissar det smarta och enkla inte sker utan 72 dörrar modifieras med äldre handtag mest bara för jag kan.. Gick inte ladda upp bilder så dagsaktuell bild på skönhet slipper ni...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Ny vecka och sista semesterveckan tyvärr ska vädret nu bli sämre så får se vad som hinns med och kan göras..
Men blir till ta tag i bagagelucka idag är tanken och raskt takt även hinna med själva karossen så "bara" dörrar återstår efter semestern..
Men som sagt det som sker det sker mycket väderberoende och som sagt hela tanken är ju rullande varannan vecka renovering i mesta möjliga mån.
dax ta tag fixa färdigt bakdelen..
dax ta tag fixa färdigt bakdelen..
Nosen klar sedan tidigare kommer nog se kul ut med fixad front och bakdel så bara lite mitt i mellan orenoverat...
framifrån numer riktigt anständig... Emblem lister varselljus stänkskydd gula glödlampor i framlampor men vita i blinkers å 5,5"" fälgar jodå ser ut som tänkt dock tillkommit en kromad fjäderantenn av 60-70-tals modell också. Ja och till barnens glädje en spelande Dixie tuta
framifrån numer riktigt anständig... Emblem lister varselljus stänkskydd gula glödlampor i framlampor men vita i blinkers å 5,5"" fälgar jodå ser ut som tänkt dock tillkommit en kromad fjäderantenn av 60-70-tals modell också. Ja och till barnens glädje en spelande Dixie tuta
Även fått fatt i friska dörrar dock är dessa av 72 års modell men kan leva med det bilen ändå lite pytt i panna med 74ans frontplåt "fel" framskärmar fel bagagelucka så om dörrar blir 3år för nya spelar ingen större roll inte många mer än volvo-nördar som kan se det ändå och bil ska vara en ren sommarbruksbil inte för vinna priser..
Enbart ytrost på dessa så bör gå fint och snabbt fixa till
Enbart ytrost på dessa så bör gå fint och snabbt fixa till
Ja utöver bil som ska lackeras har jag en klassisk tillbehörsgrill den "så kallade" trans-am inspirerade Dynamind-grillen... Ingen allt för vacker skapelse men tänkte få den lackerad också till ett väl valt tillfälle ska den på för alltid retar de någon..
215.jpg
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av mitofar »

Peter Holbrant skrev: 26 jul 2021, 09:37 alltid retar de någon..
Det bästa med det tillbehöret är väl att det går att ta bort :YMSICK:


Bra jobb annars! :)
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

mitofar skrev: 27 jul 2021, 11:41
Peter Holbrant skrev: 26 jul 2021, 09:37 alltid retar de någon..
Det bästa med det tillbehöret är väl att det går att ta bort :YMSICK:


Bra jobb annars! :)
Japp det går ta bort och kommer enbart sitta på vid väl valda tillfällen blir mest troligt lackerad vit med svart galler och innerkant.
En 145a sticker ut tillräckligt till vardags men nog tusan kan de bli kul se reaktioner på någon volvo-träff.. Haha

Idag lekt lite lackerare igen, så snart ska bakdel matcha framdel. Jopp en bit mittimellan att ta mig ann åxå.
220.jpg
Tanken slog mig dock idag med tanke på att tak bakskärmar ska tas närapå direkt efter luckan(bara pyssla om trösklar och baljor före) Att jag kanske skulle tryckt ut rutor och ta resten på en gång! Skulle rent utav spara en del jobb så...

Men insåg rätt snabbt att jag gillar min rullande renovering. Aldrig gjort så innan och jäkligt skönt ta lagom bitar.
Jobbet känns då aldrig övermäktigt bara kuligare sätt att jobba..

Men som sagt nu först lucka följt av trösklar baljor sen tak bakskärmar och avslutar med byte av dörrar. Känns i alla fall som lack har möjlighet komma på denna första säsong tycker inte det är de sämsta. Så som jävig får jag ändå hålla med tycker trots allt det är lite bra jobbat av gubben.

Manfä ändå tänka på att Greger hämtades hem just på Gregers namnsdag den 13/3 så en hel del hänt trots allt..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nu i alla fall fått lackerat bakluckan montering vart dock inte helt smärtfritt..
Lyckades dra av en skruv till handtag samt fått fel gummilist till bakluckan. Sen måste jag ha tag i rätt
bakre torkararm men ytterligare en bit gjord men återstår en hel del...
221.jpg
222.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jaja fått jobbat lite började med fick fatt i ett nytt bakre handtag så fick detta monterat. Sen åkte framruta och bakre sidorutor ut..

Kan säga som jag gissade fanns det ingen rost alls under framrutan de vart ju positivt..

Tog ur högerrutor konstaterade det vart mindre rost än jag trott... Max en 5cm bit att fixa... de vart ju positivt...
226.jpg
Sen vart de ut med vänsterrutor.. Å japp där vart det till och med mer rost än vad jag trott visste det skulle bli mer men det vart
bra mycket mer än jag trott.. Gissar det blir så när någon tidigare spacklat igen dräneringen.. Å japp det var inte positivt alls..
228.jpg
229.jpg
Vart mer eller mindre till att byta hela undersidan jaja i vanlig ordning tar jag det värsta först.. Så har kämpat på hela dagen men nu fått
färdigt högersidan.. Vart ont om jobb bilder haft fullt upp med att laga och batteriet dog i telefonen.. Men ett par efterbilder kan bjudas.
230.jpg
231.jpg
Kom på att det fanns en skvätt blandad Californiavit i frysen som skulle gå till spillo innan det är dags lackera nästa gång..
Så Dynamind-fronten fick lite färg åxå... Ja den kommer åka på till någon volvoträff för nog tusan lär den reta många haha..
234.jpg
Jaja i morgon ta mig ann högersidan och den känns bra mycket mer överkommlig så finns ork blir det nog lite annat gjort utöver det.
Nu dags ta lördag för mig...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Katten såg inte heller ut att uppskatta den fronten :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

HSE skrev: 31 jul 2021, 21:04 Katten såg inte heller ut att uppskatta den fronten :D
Nog inte fronten han är sur på... Han hade upptäckt att fönsterlöshet givit honom möjlighet håra ner förarsätet rejält...
Något som inte riktigt uppskattades så han hade precis åkt ur bilen och vågade sig tillbaks... å nu plomberat bilen lite bättre..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Minns jag fel eller tillverkades inte denna Dynamind fronten i umeå på tips från
evige designern "Bostic"Envall?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Hundkoja har jag haft en...Nu tycks du ha en kattkoja :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

jodå nog är det en kattkoja för tillfället... i alla fall fått svetsat "sista" före lack nu och det känns bra även fått upp bilen på pallbockar bak och av med däck som takräcket påbörjat färdigställande av trösklar och baljor. Inte illa en dag med en hel del regnstopp... kör en genväg på dem dvs grovrens rondell, roststopp grund lite spackel på svetssömmar slipande av spackel ny grund täcker med vit body som i sin tur får grund och topplack.. På det viset går det förhållandevis snabbt.. Vilket är nödvändigt.. Barnen kommer om två veckor vore ju kul hunnit fått "klart" bilen tills dess. Oavsett ser jag själv fram emot få karossen lackerad o tillbaks med kofångare som drag klart trevligare köra en något mer komplett bil.. Men trots målrakan fullt synlig så är det uppförsbacke för av allt man gör är spackel det tråkigaste av allt.. Men som alltid de värsta först så känns resten mer överkomligt
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Håller med. Spackling och underarbete före lackering på en bil är fruktansvärt tråkigt :( Och helt avgörande för slutresultatet så man måste ha tålamod och vara pedant om man vill ha bra resultat.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå visst är det så och mopeder är bra mycket lättare och på dem har jag ibland en tendens att bli för pedantisk blir jag inte 100 nöjd blir det oftast att jag gör om gör rätt.. Som tur är jag bara pedant när jag bygger dem. Väl klara inte så noga längre prylarna byggs för användas... Men Greger byggs för att bli en sommarbruksbil absolut ingen utställningsbil men ska se snygg trevlig ut lätt platsa på träffar och rallyn. Men även kunna(å kommer göra) köra ett lass grus, hämta virke köra till soptippen kasta in barnen cyklar i bagage etc etc.. Helt enkelt brukas som bilen är tänkt. Kommer inte heller göras något originalskick. Bygger ändå som jag själv vill brukar säga mitt fordon mitt arbete min smak och mina pengar och bygger inte för sälja. Riktiga nördar kan lätt se avvikelser. Men i slutläget gäller en kombination av antingen är det original eller ombyggt som jag själv vill ha det, vilket passar utmärkt på mina fordon. Så får andra göra som de vill med sina fordon..

Dock hatar jag verkligen spackel gör hellre ett bättre metallarbete och får ett lättare underarbete än att jäklas med just spackel. Ändå ett nödvändigt ont.. Känns på riktigt bra att dela upp jobbet i mindre bitar som nu först front skärmar huv sen baklucka och sandplåt. Nu bakskärmar och tak.. Till sist 4a dörrar på lösen.. Klart lättare orka med spackeljobb när det blir på begränsade ytor..
Skriv svar