En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Småpill tar längre tid än väntat men fått 140:ifierat 245 bakluckan med lite silverfärg på torkare torkararm samt dragit el återmonterat spänntak och lite invändig städning. Baktill saknas bara spolarmunstycket(hade ingen slang) och gummilist i bakluckan ska dit samt ett bakre 140 klubb dekal. Sen kan arslet se sig som färdigt ja en vind/smutsavvisare åxå men inte snubblat över någon sådan ännu..
Sen har jag fått uppdaterat från Mono och radio till Stereo och kassett-radio. Vart riktigt bra även om jag ska byta ut högtalare bakom gallren vart det lider.. Blir väl allt som hinns med denna veckan för dop på lördag och hjälpa Niklas på söndag... Men nästa vecka full fart höst i antåg och vore trevligt hinna ta dörrar..
Även tagit bort 3 gamla trasiga klistermärken men å andra sidan satt upp två "nya" sådana...
Samt fått beställt en klubbdekal att ersätta det sista märket med.Sen har jag fått uppdaterat från Mono och radio till Stereo och kassett-radio. Vart riktigt bra även om jag ska byta ut högtalare bakom gallren vart det lider.. Blir väl allt som hinns med denna veckan för dop på lördag och hjälpa Niklas på söndag... Men nästa vecka full fart höst i antåg och vore trevligt hinna ta dörrar..
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Visst var det 145 som hade spolarburken i höger bakskärmsficka innan klädseln?
eller minns jag fel?
(en smart grej på min Dacia sandero är 1-pump som går baklänges för bakrutan)
Grejt jobat på en grejt bil
eller minns jag fel?
(en smart grej på min Dacia sandero är 1-pump som går baklänges för bakrutan)
Grejt jobat på en grejt bil
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Jodå sitter en extra spolare och pump i höger balja.. Min pump saknas dock gissar som man alltid gjorde snodde den för sätta fram när pumpen havererade där.. Nu å andra sidan fungerar inte torkarmotorn heller. Konstaterade detta härom dagen när jag drog el i och till luckan. Vem vet möjligt jag fixar detta vad det lider om man nån gång råkar ha för mycket fritid. Men ligger rätt långt ner på listan "Gregers rullande renovering" i alla fall... Sådana smådetaljer lär hinnas med om absolut först två säsongers fixande..
Insåg i går efter farit omkring för klippa mig köpa skjorta och handla presenter lite mat tankat bilen med mera att renoveringen nått den fas att de behövdes en förtydligande text för att slippa onödiga frågor... Men snabbt fixat med en vattenfast tuschpenna..
Insåg i går efter farit omkring för klippa mig köpa skjorta och handla presenter lite mat tankat bilen med mera att renoveringen nått den fas att de behövdes en förtydligande text för att slippa onödiga frågor... Men snabbt fixat med en vattenfast tuschpenna..
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
den obligatoriska plexispoilern som sitter i luckans överkant måste ju bara dit ju
fanns i några olika utföranden...din ska väl ha den med 2 vinklade järn som skruvas
mot luckan.
samt spolarburken för bakrutan
fanns i några olika utföranden...din ska väl ha den med 2 vinklade järn som skruvas
mot luckan.
samt spolarburken för bakrutan
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Ny "barnfri" vecka så idag fått rivit isär mina "nya" dörrar..
Rätt nöjd hittade ingen gravrost däremot vart listen som gummilisten sitter i, delvis rutten på båda framdörrarna.
Så fick bli en snabbtripp till VP och inhandla ett par meter sådan.. I övrigt konstaterades krasst att rutskenor inte vart de bästa.
Men tror ändå med lite tur jag får ihop fungerande rutor med lite delar från mina gamla dörrar. Skraplister däremot får bli nya
de vart allt annat än bra..
Jaja i morgon blir det med att pyssla om dörrar och få dit list blir en utmaning ja inte slipa bort gammal och dit med ny utan att lyckas bevara formen så det fungerar montera i listen. Har en ide om att lägga in ståltråd i falsen när lister kröks till och på så vis
inte platta till och omöjliggöra montering av gummilister senare. Men får se hur väl tanken fungerar i praktik..
En positiv sak fått tag i smutsavisare till bakluckan.. Behövligt bilen smutsig baktill hela tiden tack vare lite grusväg och kan tacka denna sidan för fyndet.. Extra kul han hade en blå sådan tror den kommer göra sig riktigt bra eftersom den nya framrutan är blåtonad i överkant... Men ett problem i taget i morgon blir det fortsätta med framdörrar efter jobbet...
Rätt nöjd hittade ingen gravrost däremot vart listen som gummilisten sitter i, delvis rutten på båda framdörrarna.
Så fick bli en snabbtripp till VP och inhandla ett par meter sådan.. I övrigt konstaterades krasst att rutskenor inte vart de bästa.
Men tror ändå med lite tur jag får ihop fungerande rutor med lite delar från mina gamla dörrar. Skraplister däremot får bli nya
de vart allt annat än bra..
Jaja i morgon blir det med att pyssla om dörrar och få dit list blir en utmaning ja inte slipa bort gammal och dit med ny utan att lyckas bevara formen så det fungerar montera i listen. Har en ide om att lägga in ståltråd i falsen när lister kröks till och på så vis
inte platta till och omöjliggöra montering av gummilister senare. Men får se hur väl tanken fungerar i praktik..
En positiv sak fått tag i smutsavisare till bakluckan.. Behövligt bilen smutsig baktill hela tiden tack vare lite grusväg och kan tacka denna sidan för fyndet.. Extra kul han hade en blå sådan tror den kommer göra sig riktigt bra eftersom den nya framrutan är blåtonad i överkant... Men ett problem i taget i morgon blir det fortsätta med framdörrar efter jobbet...
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Vart lite sent hemma från jobbet och sliten också så fick bara jobbat någon timme idag...
Men vart ändå intressant säger inte det var ett lätt jobb men gick ändå rätt smidigt.
knackade bort dålig bit av klämlist. De sista resterna av den fick slipads bort
Sen kapa till en lagom bit ny klämlist förborra ett gäng 3mm hål att punkta i.
Efter det punktades ena änden fast och formades punktades vart efter. För att sist slipa bort punkternas överflöd och
göra plats för gummilisten. Ja vet inte om det är så man ska göra men så gjorde jag och fungerade fint.. Ja i morgon nästa dörrs tur samt dubbelkolla att inget på bakdörrar är dåligt..
Men vart ändå intressant säger inte det var ett lätt jobb men gick ändå rätt smidigt.
knackade bort dålig bit av klämlist. De sista resterna av den fick slipads bort
Sen kapa till en lagom bit ny klämlist förborra ett gäng 3mm hål att punkta i.
Efter det punktades ena änden fast och formades punktades vart efter. För att sist slipa bort punkternas överflöd och
göra plats för gummilisten. Ja vet inte om det är så man ska göra men så gjorde jag och fungerade fint.. Ja i morgon nästa dörrs tur samt dubbelkolla att inget på bakdörrar är dåligt..
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
smutsavvisaren är på väg
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
ja snabb leverans åxå ska hämta det idag redan.. (om det inte är annat paket) i kväll får jag dock jobba lite flitigare för komma i fas..
vart ett inköp av ett takräcke igår.. När jag tog bort takräcket inför förberedelser för lack visade det sig inte passa så bra mer tvingat på plats än passform(verkar vara till amazon)..
Så fick bli ett annat räcke ser väl lika ut med ungefär samma mängd jobb för bli fint.. Saknar dock en träribba jag kommer stjäla från det andra räcket.. Men blir inte mer jobb på det innan lack är klar på dörrar.. Men nu en kaffe sedan hämta paket förhoppningsvis är det smutsavvisaren sen blir det mer dörrjobb..
vart ett inköp av ett takräcke igår.. När jag tog bort takräcket inför förberedelser för lack visade det sig inte passa så bra mer tvingat på plats än passform(verkar vara till amazon)..
Så fick bli ett annat räcke ser väl lika ut med ungefär samma mängd jobb för bli fint.. Saknar dock en träribba jag kommer stjäla från det andra räcket.. Men blir inte mer jobb på det innan lack är klar på dörrar.. Men nu en kaffe sedan hämta paket förhoppningsvis är det smutsavvisaren sen blir det mer dörrjobb..
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Jodå en blå smutsavvisare kommer sitta som en "smäck"....
Nu bara på lösen för ska pysslas om med lite rostfria skruvar vart det lider... Men visst vart de tjusigt...-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Kallt till tusen och allt tar lite längre tid.. Men ska ju bli varmare i morgon så siktar på hinna "två till"..
Nu säger det sista lagret av "skvaller bytta bing bong" färgen att resterande på framdörrar bör försvinna med ett
par lager epoxigrund och mellanslip... Jaja medans det torkar så framdörrar kan lämna plats för bakdörrar lite värme och kaffe..
Nu säger det sista lagret av "skvaller bytta bing bong" färgen att resterande på framdörrar bör försvinna med ett
par lager epoxigrund och mellanslip... Jaja medans det torkar så framdörrar kan lämna plats för bakdörrar lite värme och kaffe..
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Har börjat köra bilen på 98oktan...
nu med den osäkra nya E10.
Trist bara att 98 inte tillhandahålls
överallt och på landsbygden får bilägare
nöja sig med nya 95 eller diesel.
Inte ens volvos egna mack har 98
nu med den osäkra nya E10.
Trist bara att 98 inte tillhandahålls
överallt och på landsbygden får bilägare
nöja sig med nya 95 eller diesel.
Inte ens volvos egna mack har 98
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Åjo siktade högt på denna veckan men vädret varit kallt och regnigt med söndagen undantaget..
så rätt nöjd ändå kommit såpass att dörrrar nu blivit grundlackerade samt 2 lager epoxigrund återstår lite finspackling följt av våtslip och topplack... Att topplack ska på dörrar hoppas jag sker under vardagar så kan kanske dörrar avmonteras maskeras och lackera dörrhål i helgen.. Känns överkomligt eller om jag bara ser slutet på lackeringsjobbet som hägrar.. En sak är säker efter bilen lack våtslipas blir det rekond som får polera och vaxa...
Jaja nästa uppdatering får bli när dörrar fått sig lite california vit...
så rätt nöjd ändå kommit såpass att dörrrar nu blivit grundlackerade samt 2 lager epoxigrund återstår lite finspackling följt av våtslip och topplack... Att topplack ska på dörrar hoppas jag sker under vardagar så kan kanske dörrar avmonteras maskeras och lackera dörrhål i helgen.. Känns överkomligt eller om jag bara ser slutet på lackeringsjobbet som hägrar.. En sak är säker efter bilen lack våtslipas blir det rekond som får polera och vaxa...
Jaja nästa uppdatering får bli när dörrar fått sig lite california vit...
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Eftersom du nämner det i den här tråden antar jag att det är en gammal stötstångsvolvo
du syftar på. Men om jag minns rätt gick väl dom motorerna på 93 oktan?
Jag kan inte tänka mig att det är några problem att köra dom på E10.
Går kanske lite magert, så man får justera förgasaren, men det skulle väl göras var 1000e mil, vid service?
det fanns dom som använde Metanol som oktanboster när jag var ung, och det var alldrig några problem.
Är det Dacian du nämner lite högre upp ska väl den definitivt gå på E10 utan problem?
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Nja rekommenderar nog inte något än sämre och mer spritutspädd bensin utav flera orsaker...
Men vi kan börja i instruktionsboken som kapitlet om bränsle säger detta...
Bränsle
Som bränsle bör bensin med ett oktantal av minst 97 (ROT) användas för motor typ B20 A
och B20 E. För B20 B/D rekommenderas i första hand ett bränsle med ett oktantal av 100
(ROT). Vid huvudsakligen landsvägskörning kan dock bränsle med ett oktantal av minst 97
(ROT) användas även för B20 B/D. På vissa marknader, där det är svårt att anskaffa bränsle
med dessa oktantal, kan en viss motoranpassning göras.
(Den vissa motoranpassningen man fick göra var justera tändning som förgasare samt byta topplockspackning har jag för mig)
Nej räkna med sämre motorgång och visst du kan nog köra på hostmedicin. Men som sagt en B20 är en högoktanig motor så för bästa gång och hållbarhet rekommenderar jag minst 97oktan precis som Volvo själva gjorde när de begav sig. Sen står ofta veteranbilar över vintersäsongen och att låta en förgasare stå med vårt nya alkoholskadade bränsle. Kommer generera avlagringar och skit utav bara den, om den får ett halvårs stillestånd med den skiten i tank förgasare slangar och rör.. Å då har jag inte gått in på de skador spriten kan göra vid packningar membran o-ringar och slangar men allt av gummi bör bytas till gummi av epdm för fungera i längre loppet.Vilket jag inte ens vet om det finns till förgasare och bränslepump till en gammal stötstångsmotor. Detta gäller även mopeder se för tusan till att kör sista resan på typ aspen innan den ställs in för vintern om du vill säkerställa att den startar och går bra när våren kommer...
Men vi kan börja i instruktionsboken som kapitlet om bränsle säger detta...
Bränsle
Som bränsle bör bensin med ett oktantal av minst 97 (ROT) användas för motor typ B20 A
och B20 E. För B20 B/D rekommenderas i första hand ett bränsle med ett oktantal av 100
(ROT). Vid huvudsakligen landsvägskörning kan dock bränsle med ett oktantal av minst 97
(ROT) användas även för B20 B/D. På vissa marknader, där det är svårt att anskaffa bränsle
med dessa oktantal, kan en viss motoranpassning göras.
(Den vissa motoranpassningen man fick göra var justera tändning som förgasare samt byta topplockspackning har jag för mig)
Nej räkna med sämre motorgång och visst du kan nog köra på hostmedicin. Men som sagt en B20 är en högoktanig motor så för bästa gång och hållbarhet rekommenderar jag minst 97oktan precis som Volvo själva gjorde när de begav sig. Sen står ofta veteranbilar över vintersäsongen och att låta en förgasare stå med vårt nya alkoholskadade bränsle. Kommer generera avlagringar och skit utav bara den, om den får ett halvårs stillestånd med den skiten i tank förgasare slangar och rör.. Å då har jag inte gått in på de skador spriten kan göra vid packningar membran o-ringar och slangar men allt av gummi bör bytas till gummi av epdm för fungera i längre loppet.Vilket jag inte ens vet om det finns till förgasare och bränslepump till en gammal stötstångsmotor. Detta gäller även mopeder se för tusan till att kör sista resan på typ aspen innan den ställs in för vintern om du vill säkerställa att den startar och går bra när våren kommer...
Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!
Bekant kör sista varmkörningen av båtmotorn på hösten med aspen...
Han säger att då aspen kommer in i systemet blir motorgången mycket mjukare
och med högre kraft.
Han säger att då aspen kommer in i systemet blir motorgången mycket mjukare
och med högre kraft.