En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Knezzen
Inlägg: 101
Blev medlem: 29 aug 2019, 20:52
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Knezzen »

Sjuka flashbacks från när jag var 18-19 (för 13 år sedan).
En kompis hade just en vit Volvo 145 med rattautomat som bruksbil.
Kungligt åk och det kändes väldigt speciellt med rattväxeln.

DAN började regnumret på vad jag kommer ihåg.
Hej Bruksbil - En podcast om vanliga bruksbilar
Lyssna där poddar finns eller på https://hejbruksbil.se
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Namnet vart lätt det var Greger/Gregors namnsdag den 13e mars då jag hämtade hem bilen..
Så har trots allt bara ägt den i 3månader och vädret satt käppar ihop med barnveckor och jourer så ändå rätt nöjd över det som hunnits med.

Men kan bara hålla med haft rätt många 140is men mer än överförtjust i denna som med sin rattautomat verkligen höjer känslan till ny nivå.
"Kungligt" är absolut rätt ord..

Nästa vecka hoppas jag fått lackerat i alla fram front motorrum skärmar och huv och förhoppningsvis fått ihop Gregor för brukas lagom till nästa barnvecka som vanligt hänger det en del på väder men det som hinns med de hinns med..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart uppe på loftet och rotade efter min baklucka.. Å denna gången kom jag ihåg rätt.
Luckan vart i nyskick bara lackerad sedan vart den aldrig monterad. Redan lackerad i California-vit dock under damm och smuts
en hel del lagerskador så får bli ett nytt lager färg. Även om jag inte lyckades komma ihåg allt för luckan har nyare bromscylinder så är till en
245 79- till när nya bakrutan kom??
170.jpg
171.jpg
172.jpg
Jaja vart nära skicka iväg denna luckan turligt nog aldrig gjort det och nu si så där 10år efter jag lackerade den fick jag till sist användning för den.
Så ligger en hel del i den som spar han har..

Har ännu inte bestämt om jag flyttar över lite plåt mellan luckorna och behåller låset eller om det blir en nyare cylinder. Faktiskt inte testat
låsa bakluckan så vet inte om nyckel passar eller om luckan byts utan flytta över cylindern under bilens liv. Oavsett vilket bra mycket mindre jobb än
fixa nuvarande luckan.
163.jpg
Luckan ser kanske inte så usel ut men finns gott om rost både undertill invändigt och utvändigt där även en hel del spackel lurar ögat.
163.jpg
Jaja nästa vecka blir roligare äntligen kanske jobbet på riktigt kan börja synas dock beror det på ork fritid och väder men visst finns hopp..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Hej det är också olika storlek på glasrutan beroende på
modell av bakluckan...jag har sett en 245 med 145 baklucka
och den såg konstig ut då rutan var mindre. och sen skiljer
insättningen rena gummilister eller kromlister.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

De där bak luckorna rostade ju alltid upp så fantastisk tur du hade sparat den där :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 28 jun 2021, 08:13 Hej det är också olika storlek på glasrutan beroende på
modell av bakluckan...
Ja gamla volvo det har jag rätt bra koll på ändå medlem i 140klubben sedan urminnes tider och inte den första volvon jag fixar till..
Men de stämmer. Det var olika rutor men inte alltid. 145 och 245 hade samma (små)rutor upp till 85 och luckorna var exakt lika upp till 77.
1978 vart låscylinder ändrad. Så den luckan jag har är av årsmodell 78-85 och kommer passa perfekt även om låset skiljer.
Det är även samma krom list och gummilist ända till 85. Kromlisten sitter ett spår i gummilisten ett helsicke få tillbaks om den lossar när man flyttar över rutan..

Men hur som helst skitnöjd jag sparat en bra lucka. Friska 145 eller 245 upp till 1985 hittar man inte jättelätt idag.

Idag vart det lustigt nog inte förbi ett enda Biltema på arbetet. Så fick bli en tripp dit efter jobbet idag.
Nu spackel och tillbehör inköpt.
174.jpg
Sen vart de Jula och ett partytält av bara farten åxå, vart ju rea...
175.jpg
Kommer snart ut till salu billigt! Denna gången rent utav säljas "vitt" (california) har tidigare misslyckats försökt sälja ett svart ett grönt och ett rött sådant... Jaja kanske inget riktigt party i tältet bara lite dellackeringar. Men glad blir man och huvudvärk efteråt..

Färg inköpt sedan tidigare och borde fungera fint lackera detaljer med min mindre "mopedspruta"..
70.jpg
Så i morgon bygga tält och få av skärmar.
123.jpg
Är jag flitig hinner jag kanske med få lite ny grund på de också..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

tja ibland har man tur.. Insåg idag att låset ändå inte fungerar på 145an, eller jag har i alla fall inte en passande nyckel...
Kikade på tradera och fick köpt mig ett nos lås för fyndiga 160kr som passar i min nya lucka och kan hämtas i Skene (3km)hemifrån...
176.jpg
Kändes lite som ödet så rätt eller fel? Fint eller fult? Det fungerar! Vart billigt mindre jobb och duger gott till en bruksbil..
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Du har verkligen flyt nu...
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Köp en trisslott!!
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja fått gjort lite som fått upp tältet och av med skärmar på bilen.
182.jpg
Igår fick jag våtslipat högerskärmen och idag vart det lite ny grund på den.
181.jpg
Nu återstår lite spackel mer slipning ytterligare ett lager grund följt av california vit..
Men det får påbörjas i morgon.

Vänsterskärmen tog lite längre tid än planerat dels fick jag svetsa lite rost i den. Å fixat infästning för stänklapp!
Sen hade den en hel del "erfarenhet" haft fler färger än regnbågen och såväl rinn som damm och annat att slipa på.
Men till sist i alla fall förberedd för lite grund i morgon.
179.jpg
Jaja pyssel slit finns det gott om men även små steg framåt är framåt..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Minns när man kunde köpa Califonia vit som bättringsspreyburk
på OK-mackar. Mycket prylar blir fina av den nyansen.
Var den enda på jobbet med en califonia vit nokia 3310 :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Inte vart så mycket uppdateringar finns ingen nytta bara tråkigt underarbete men idag i strålande sol vart de dags för första biten
Californiavita och lite gör om gör rätt..

Fick ett litet rinn även något torrsprut, samt såg en liten miss i underarbetet...

Som en Svensk stadsminister ser jag till att skylla på andra "faktorer" och säger den vita färgen i starkt solsken gjorde mig rejält snöblind. Så vart mest lackat på känsla.

Skillnaden är väl bara att jag lär av misstaget! Nu och till omlack lite parasollskugga men känns skönt fått på de första vita och kan fortsätta med skärm två tills det härdat nog för en "omtagning"...

Men som sagt gör om gör rätt. Ska ändå försöka hålla ribban lagom men svårt lätt bli lite "kräsen"..
186.jpg
187.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

En del gjort bil i alla fall åter körduglig.. ska ha på backspeglar lister huv och skärmemblem... sen blir de lite bananvax som skydd på nylackerade ytor.. även leta upp ena skvättskyddet fram köpte två visade någon och la inte tillbaks det i lådan men dyker säkert upp..
Bilagor
20210707_150725.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Näst på tur blir bagagelucka.. mest eftersom den finns får hålla ögon öppna efter dörrar.. Men efter lister emblem och speglar ska bilen brukas och njutas lite av...
Skriv svar