En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Gav mig på lite påsk-skruvande!!

Senaste åkturen och bilen började "foffa" vid gaspådrag..
Lite felsökning och konstaterar att läckaget är från grenrörspackningen. Ser samtidigt att det läcker olja från oljetrycksgivaren.
Turligt nog är det samma från b16-b23 så ny fanns på biltema som även har sotningssats till b18 så packningsproblemet vart lätt och billigt.

Som bonus då motorn visserligen går bra men blåröker lite vid start så nya ventiltätningar är inte fel.
56.jpg
Ja att säga att byta grenrörspackning var lätt är verkligen att skönmåla. Ja insug grenrör lossade lätt men annat gällde främre rör.
Alla tre drogs av.
58.jpg
Nu trodde jag nog att det inte skulle vålla några större problem brukar lossa lätt om man svetsar på en mutter. Så vart inte fallet!
Jag vet inte hur många muttrar som svetsats fast men inte mer än en enda avdragen pinnbult har lyckats lossas.
59.jpg
Jaja hade inte muttrar att svetsa fast tagit slut kanske i alla fal 2 av 3 gått få loss.. Men har nu gjort kväll och gett upp kampen..
Ändå fått ett "nytt" rör bara hämta i morgon också.. Glad för det och lite sur för tappad tid som kunde lagts på svetsa tröskel eller annat.
Men man får väl skylla sig själv som kör fornminnen till bilar.. Men lite tidsbesparing ändå för hämtade i torsdags en ny tröskel på VP i fristad..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Åjo lite liv sjukdom och misstänkt sjukdom med lite karantänsittande kom i mellan som sig bör.
Men i alla fall fått monterat dit nytt grenrör och packningar och det "foffande" avgaslätet vid acceleration är borta.

Under min karantän såg jag till att fått beställa grundfärg och Californiavit 4000kr fattigare men på sikt en bra mycket trevligare 145a rikare.
Även lite andra tradera fynd dök upp som en fotomkopplare.
planen modifiera funktionen och koppla "dubbelkommando" på hel halvljus omkoppling. Tycker onekligen en golvstyrd sådan ska sitta på rattväxlade bilar..
planen modifiera funktionen och koppla "dubbelkommando" på hel halvljus omkoppling. Tycker onekligen en golvstyrd sådan ska sitta på rattväxlade bilar..
62.jpg (69.49 KiB) Visad 1828 gånger
Trots mycket letande på nätet inte funnit allt jag söker
till bra priser ännu. Men fick traderat hem ett par skärmspeglar som dök upp i dagarna.
61.jpg
Efter synat dem så konstaterade jag att spegel armen tidigare suttit på en justerbar fot.
Men spelar inte så stor roll då fast vinkel såg ut att fungera.
60.jpg
Men i morse vart jag friskförklarad... eller frisk och frisk i alla fall ingen Corona.
Så planen vart högt satta men reducerades snabbt med vädret.
Inte mycket som så snabbt tar död på inspiration och energi som snö regn och svinkyla när merparten av 145 skruvandet
sker ute eller i min Carport..

Så planer reducerades ner till 4a skruv och ett mer-konstaterande..

Mer konstaterandet var att nu lyser plötsligt ladd-lampan. Snabb kik kablar sitter där de ska.
Vet jag råkade kortsluta lite till generatorn när jag bytte oljetrycksgivaren. Så misstänker det förstört nån diod eller laddregulator.
Att generatorkol skulle vara dåliga utan tidiga tecken på densamma ser jag som långsökt. Men fortsatt felsökning får ske vid mindre blött och kallt väder.

Men 4a skruv fick man ändå kosta på sig så "nya" speglar på plats..
67.jpg
66.jpg
Fortfarande osäker på vilken modell de egentligen hör hemma. Men tycker de passar riktigt bra och hör numer hemma på min 145a.
Ja 200kr vart de i alla fall värda utan större ånger.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Peter Holbrant skrev: 04 apr 2021, 18:42 Gav mig på lite påsk-skruvande!

Ja att säga att byta grenrörspackning var lätt är verkligen att skönmåla. Ja insug grenrör lossade lätt men annat gällde främre rör.
Alla tre drogs av.

Nu trodde jag nog att det inte skulle vålla några större problem brukar lossa lätt om man svetsar på en mutter. Så vart inte fallet!
Jag vet inte hur många muttrar som svetsats fast men inte mer än en enda avdragen pinnbult har lyckats lossas.


Jaja hade inte muttrar att svetsa fast tagit slut kanske i alla fal 2 av 3 gått få loss.. Men har nu gjort kväll och gett upp kampen..
Ändå fått ett "nytt" rör bara hämta i morgon också.. Glad för det och lite sur för tappad tid som kunde lagts på svetsa tröskel eller annat.
Men man får väl skylla sig själv som kör fornminnen till bilar.. Men lite tidsbesparing ändå för hämtade i torsdags en ny tröskel på VP i fristad..
Värm bulten sen smälter du ett äkta stearinljus mot godset det suger in i varje skrymsle av gängan...
ev. blanda hydraulolja och aceton och blöt med mot blocket....gamla bra mektips.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Laddregulator med kol köper du på biltema o gärna nån att ha liggandes i handskfacket.
På den amazon jag hade på -70talet bytte jag ut ljustutans relä mot ett växlande från en
140 så slapp jag golvkontakten och det blev lite custom på den tiden :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Kul kom ett paket idag fyllt med färg..
70.jpg
Men kom att tänka på att jag redan hade ett par liter gammal californiavit fär i färg hyllan..
En gratisfärg jag fick som visade sig vara fullt fungerande när jag lackerade Kungen..
kun1.jpg
Lika bra göra slut på gammal färg först tänkte använda den för säkerhets skull på invändiga ytor så långt den nu räcker..
Typ invändigt i motorrum huv dörrar.. Tanken är ju lackera pö om pö vart efter lust och tid infinner sig.
Men känner jag mig själv rätt.. så blir det säkert ett intensivt snabbt jobb under några tuffa veckor.
68.jpg
Men det får bli när väl kylan släppt sitt grepp fram till dess får jag nöja mig samla delar. En hel del saknas ännu och en del annat på väg..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så där för första gången lite varmt i kombination av lite ledighet..
Denna gången i form av en jourledig måndag. Så tog tag i lite sura äpplen och påbörjade nödvändig rostlagning..

Den värsta rosten jag sett vart i vänster tröskel så vart den som fick bli först ut..
80.jpg
Finns inget värre än rota i gamla lagningar vart en hel del skärande innan jag
kunde börja lappa och laga i alla fall inget allt för illa invändigt en enklare bit
79.jpg
Yttre tröskeln vart det lite mer lappande och en hel del vinklar och jävelskap.
men vart ju frisk till sist även om det blir fortsättning i morgon efter lite slipskivor inköpts.
78.jpg
Kan i övrigt nämna endast en liten svetsloppa i örat vet hur snabbt en fet gubbe kan röra på sig..

Men ytterligare två bitar att fixa på tröskeln dock betydligt enklare än det som gjorts idag återstår.
Sen blir det nog ett par mindre lagningar i bakre hjulhuset också. Glädjande nog golvet friskt på denna sidan och
andra sidans tröskel i bättre skick även om jag där har ett hål i golvet att ta mig ann också...

Så fortsättning följer

Glädjande nog fick jag fatt i en uppsättning nya 5,5"" plåtfälgar. De vart inte lätta att hitta då de tydligen fallit ur sortimentet
Hos alla vanliga reservdelsleverantörer som VP och Motoroldies mf..

Men ibland ska man ha tur dök upp en omgång på tradera lyckades buda hem dem för 4101kr..
Riktigt nöjd för vart svåra att hitta och nytt är nytt och ger inget merjobb heller övertygad de kommer göra sig skitsnyggt på bilen.
Funderar på en omgång Baby Moon kapslar till dem tror de gör sig snyggt i en djupare fälg snarlika original men en renare look..
73.jpg
Lite lagom breda däck med en ordentlig och komfortabel gubbhöjd på profilen så blir de perfekta..
Senast redigerad av Peter Holbrant den 19 apr 2021, 22:35, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Fick även tag på ett par kupade H4 strålkastare snarlika originalet assymetriska lampor (h4 kom först 74)
Tycker de kupade glasen hör bättre hemma på den och dessa strålkastare e-märkta och godkända för bättre och
hållbarare H4 inte fel det heller.. Som min son sa ett par Brum-lampor tydligen snarlika dem som sitter på Brum en film
han tittat många gånger på som liten.. Funderar påom jag ska montera in en extra tuta med lag lågt "beep beep" ljud från en moped också..
74.jpg
76.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Micke S »

Roligt och intressant tråd att följa. Det är länge sedan jag hade en Volvo 140. De jag minns är en röd 142 -67. En Californiavit -72 och en 123 hp (om jag minns rätt) blåmetallic GLT (eller hette de GT?) med svart skinnklädsel. Samt en blå 144 GLT med svarta stripes och ett par fina 164or.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Då är du medlem i Svenska Volvo 140-klubben?

Bild

EDit på Tegs bilskrot som lagts ner kom en äldre karl med en 145s vit med runt 7000mil på mätaren.
Jo sa han då jag tjatat och ingen av dottrarna vil överta bilen så skrotar jag den. Dom sålde motorn
nästan omg. o fick 8papps för den. Bilen var i stot sett i nyskick.(detta var bara några o år sen).
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Åjo betat av en del 140is och medlem i 140klubben sedan massvis av år medlem 1283 om jag inte missminner mig. Ändå inte jättemånga själv en 142 tror jag köpte den 1995 såldes förra året...
142.jpg
Vart en del mil i den. avklarat två lackeringar under min ägo och ett motorbyte.. Man kan säga en bil många förknippar mig med men..

Såldes som sagt men vart inte utan så länge för vart en 142a..
e1.jpg
En 71 Köptes förra året skulle väl plockats ihop i år men valde prioritera 145an i stället så det får väl bli ett vinterpyssel få ihop den..

Utöver dem har det varit 2 andra 145or en 71a och en 70a samt en 142 71a och två 144-67or en trimmad amazon och en lasttrevlig duett har också betats av..

Skulle egentligen fortsatt svetas tröskeln i kväll men gubben hade träningsvärk samt upptäckte igår kväll att laddlampan glimmrade..
Så vart bara lite pyssel.. Bytte kol och nu laddas det för fullt monterade på de nya strålkastarna samt hämta inte mindre än 6 paket.
88.jpg
Men blir troligen ett par gula lampor i dem och ett par gula varselljus under kofångaren tycker det gör sig med California vit.
89.jpg
Paket vart hämtade mina 5,5"" fälgar vart i två av dem... där kan vi prata snabb leverans.
Menar budades hem den 18e kl 15:20 och fans att hämta idag idag den 20e kl 09:00

Utöver fälgarna kom även en traderad ny gummilist till en dörr och lite annat smått
-
Nu inväntar jag bara ett par vred till ventilationsrutorna.
86.jpg
Som jag förövrigt öppnade idag satt plomberade med en skruv.
87.jpg
Vart nödvändigt få upp dem då jag tror inte någon sidoruta går veva ner men tar tag i det när dörrarna ska lackeras var sak har sin tid.
Men redan nu håller jag lite koll efter dörr och bagagelucke lister de som sitter på lämnar mycket övrigt att önska.

Men i morgon hoppas gubbvärken gått över så jag kan fortsätta kravla och svetsahar ändå en plan hinna med den mesta svetsjobben denna veckan.
men kommer hålla ett par ögon efter billiga däck också..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

billiga däck finner du på dackonline.se
sen som gammal volvoräv så har jag några
originalradio i gömmorna under en masa bråte. :wink:
samt en lång originalantenn den med fjäder :oops:

vad man sparat och inte har plats för den dagen man sitter
i en rulloped på hemmet.
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

billiga däck finner du på dackonline.se
sen som gammal volvoräv så har jag några
originalradio i gömmorna under en masa bråte. :wink:
även en stereo-8 och volvo originalband skall finnas.
samt en lång originalantenn den med fjäder :oops:
hittade denna på tradera
https://www.tradera.com/item/302213/462 ... a-bilradio

vad man sparat och inte har plats för den dagen man sitter
i en rulloped på hemmet.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Åjo sitter en trevlig radio i bilen dock inte hunnit förvissa mig om den fungerar lyser gör den men gissar antenn försvann när skärmar och fronten byttes
Men ett långt stålspröt på fjäder blir ett senare bekymmer.. Dagen bjöd i alla fall på lite stressvetsande..

Ville i alla fall få ihop så inga öppna hål finns i tröskeln idag och det vart en kamp mot regnet.
Men hann precis även om en jäkla massa slipande återstår men nu kan det få regna..
91.jpg
Jaja en bit till gjord nu bara en bit intryckt tröskel kvar att åtgärda på vänster tröskeln sen ska det tas lite i vänster hjulhus innan vi byter sida..

Men väl inne så vart det lite datatid.. lite vanligt slö surfande och denna text vart resultatet.. Men även dagens största garv från mig... haha..

Hittade någon på blocket som sålde däck här hemomkring till bra pris monterat och klart.. Prisvärt och nära skulle få ge 2200kr monterat på bil och klart.. Störst fördel då jag som resande reparatör sällan vet när det hinns hem. Att han kunde montera på kvällstid...

Jaja svarade taget och vart nöjd få på mina nya 5,5or i morgon..

När jag fick ett sms..... Såg du saknade ventiler på fälgarna! Kan ordna det. Men de kostar en hundring styck...
92.jpg
Ja vad svarar man på det? Hahaha...

Ja mitt svar vart: Inga problem kan ta med egna, Kan köpa 50st ventiler på Biltema för 189kr. Så får du köpa 46ventiler av mig för 20kr styck.....
money.jpg
money.jpg (15.6 KiB) Visad 1601 gånger
Lååång tystnad på sms:fronten följt av ett "du var en svår jäkel" men 100kr vill jag i alla fall ha för ventiler...

Svarade: Nä men helt ärligt du kan få 2000kr för däcken+46 ventiler. Så köper jag med en låda på hemvägen! Annars får de helt enkelt bli andra däck och montör..

Jaja kanske nya däck i morgon annars får de väl bli på lördag! Säger denna ""svåra jäkeln"" haha..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nä idag behöver kroppen vila lite vart en jäkligt tuff dag..
Först rulla ca 15 mil för att byta två drivmotorer två drivhjul axlar samt 4a löphjul på en biltvätt i Skövde..
Vilket tog lite över 6h och då skruvande non stopp ståendes på knäna.. För att rulla hem 15mil hemåt.
Väl hemma så hans en kaffe och en smörgås innan det var dags för mer hjuljobb...
Men nu fått på 5,5 orna på bilen..
94.jpg
De vart 195breda och 60 i profil fram.
95.jpg
Medans bak fick det bli lite mer gummi med 65 i profil.
96.jpg
93.jpg
Ja jag nöjd i alla fall i morgon hoppar jag knän vilat tillräckligt för få fortsätta svetsa lite..

Men nu till sist lite mat i form av pizza sen får de bli soffan fram till sängdags möjligen jag orkar spåna lite på vad valet av navkapslar ska bli lutar åt baby moon men funderar på små centrumkapslar och kromade hjulmuttrar också..
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

original stänklappar fattas än ju...och varselljusen. men det kommer väl?
Skriv svar