En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Vart egentligen inte mitt fel! Utan kom in i söndags råkade starta datorn och fick syn i flödet på en Volvo 145.
Insåg snabbt bra pris men har redan en 142 och en 245a så ska inte ha en 145a också så rullade vidare. Såg en snabb glimt på resterande bilder medan bilder rullades igenom. När jag plötsligt stannade och rullade tillbaks.
3.jpg
Såg jag rätt?? Ja visst tusan gjorde jag det jösses så fräckt det är en rattautomat. Tillbaks synade bilder närmare och läste annonsen lite tydligare..
4.jpg
Jodå priset mer än rätt rent utav billigt för en 145a. Men en tidig körbar 145a med rattautomat hur häftigt är inte det???
Jaja tillräckligt med fordon ändå så åter började jag rulla i flödet. Ja i 10 max 20 sekunder sedan slog mig men jösses när får jag möjlighet hitta en annan 145a med rattautomat? Har jag ens sett någon tidigare?? Nä jag tror inte det så plötsligt tillbaks synade bilder ett PM iväg en handpenning Swichad och nu idag 6 dagar efter handpenning vart det långresa köra och hämta mitt fynd..
39.jpg
39.jpg (24.15 KiB) Visad 4140 gånger
7.jpg
9.jpg
En till dinosaurie eller om man så vill "En av 15st kvarvarande" (sanning med modifikation finns 15st kvar i registret hur många som är körbara? Vrak? Borta men pappren kvar? Eller för all del för länge sedan ombyggda till manuell? Ja det vet jag inte det enda jag vet är att det idag finns 15st med 145or med typbeteckning 1361S eller om man så vill 15st som ursprungligen var vänsterstyrda 145or med rattautomat och b20a motor. Ja och en av dessa är mitt senaste fynd.
31.jpg
31.jpg (43.32 KiB) Visad 4144 gånger
26.jpg
26.jpg (46.43 KiB) Visad 4144 gånger
Planen är satt det blir en ny California vit lack och i övrigt en bruksrenovering dvs fin och fräsch men inte yttersta utställningsskick och aldrig för fin för att brukas.. Siktar på färdig till sommarn vilket borde vara en inte övermäktigt uppgift för ett riktigt bra objekt att snygga till..
33.jpg
33.jpg (43.19 KiB) Visad 4144 gånger
17.jpg
Kan i övrigt tillägga att bilen gå som en dröm växlar fint motorn tyst och fin med underbar gång och nått ofattbart lättstartad.
Ren njutning köra de 35milen hem och trotts något högre hastighet än hon trivdes i så drog hon bara 0,95 liter milen på hemresan.
Vilket måste sägas är mer än godkänt för en trestegs automat..
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Lolalola »

Skön bil! :thumb:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Lolalola skrev: 14 mar 2021, 07:04 Skön bil! :thumb:
Ja rent utav mer än skön kan säga automatlådan lyfter verkligen körkänslan bara så mycket den är plötsligt en äkta glidare hur skön som helst att glida runt i.. Visst erkänner på 80-90 talet hade definitivt inte jag ens tittat åt en automat på en volvo om inte tanken vore snabbt som tusan byta till manuell... Men idag när 140in ändå är en glidare hobbybil så är den bara ytterligare en dimension. Känns som att köra jänkare men med b20 motorns sång och segdragning i stället för en mullrande 8. Nä 140in gör sig än bättre med en automat.. Ska försöka rigga telefonen så jag kan göra ett litet filmklipp de som åkt b20 motor lär förstå vad jag menar...
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av mitofar »

Grattis till en trevlig bil!

En annan frontplåt och en stötfångare blir pricken över i.
Fina bärjärn till stötfångaren såg jag i nån grupp på Facebook häromda´n
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

å där första lediga dagen efter inköpet..

Fick blåst ur det värsta i motorrummet och tänka sig där under skiten fanns en b18 motor.
17.jpg
47.jpg
48.jpg
Men även fått granskat bilen lite noggrannare. Knackat över synat kommande rostarbete fyllt på lite olja och dragit åt ventilkåpan...

Även pimpat den med kromade torkarblad..
40.jpg
Slutbetyg efter syningen vart "riktigt nöjd" men en hel del jobb blir det..

Hål i höger tröskel samt en intryckning.
Även lite rost i bakre dörröppning båda sidor.
Dörrar vä sida en båda räddningsbara (det är ju allt) men skulle inte skada leta fram friskare utgångsmaterial.
Baklucka spelar ingen roll har en ny sådan.
Dörrar höger sida helt ok utgångsmaterial
Golv höger sida ett hål att fixa där.
Samt lite rost i båda bakre fönsteröppningar.

motorrum två hål sätta igen från bensinvärmaren samt en ordentligare rengöring på sin plats som första steg.. Får ta tag i det utrymmet vart det lider.

Invändigt riktigt nöjd kommer långt med en ordentlig rengöring. Men försöka hitta en klocka eller nått att sätta igen hålet efter bensinvärmarvredet

Att hitta listan vart inte överdrivet lång ändå ett par emblem någon list gärna vänsterdörrar en kofångare en backspegel stänkskydd och stag samt lite nytt främst gummilister till dörrar.. Första saknade emblemet vart bakluckans automatic märke satt samma som på amazon på denna årsmodellen. Fynd 10 kr på tradera + porto kändes överkomligt haha.. Kan ju hoppas finna volvomärke som saknade lister och skärmemblem lika fyndigt men troligen inte..
41.jpg
Överväger faktiskt en rullande "renovering" känns inte omöjlig och får större möjlighet njuta av den under tiden och målet ändå en sommarbruksveteran.. Upplagd plan om ork finnes blir mest troligen en snabb renovering för tid har jag inte i överflöd så troligen lika bra jobba på intensivt om bara saknade bitar infinner sig..

1 laga rosten samtidigt som delar samlas
2 av med skärmar huv och framruta lackera dessa på lösen och tar fronten samtidigt..
3 av med baklucka och dörrar sidorutor och lackera kaross utom front motorrum
4 lackera dörrar..

Sen kan lister stänklappar etc monteras vart efter tid lust ork och man hittar delar.
Takräcke och motorrum får väl bli kommande säsongers bekymmer. Alltid trevligt göra mindre förbättringar efter hand..

Jaja så har man inte jobb så skaffar man sig och vissa jobb trevligare än andra! Ett första steg leta material samt lika bra beställa lite mer epoxigrund och California vit.

Till helgen bokad för blir det till att börja svetsa!
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av mitofar »

mistick_yes.gif
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

slider_score.gif
men skall du inte fixa en original bensinvärmare
istället för svetsa igen hålen...då blir den ju helt 100%
original...för hur många automat 145 har original bensinvärmare
om ännu...förresten vilken årsmodell...Den borde ju vara 50års
besiktningsfri numera *GRATTIS* mistick_yes.gif
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 24 mar 2021, 08:50 slider_score.gif
men skall du inte fixa en original bensinvärmare
istället för svetsa igen hålen...då blir den ju helt 100%
original...för hur många automat 145 har original bensinvärmare
om ännu...förresten vilken årsmodell...Den borde ju vara 50års
besiktningsfri numera *GRATTIS* mistick_yes.gif
Nja hundra procent original är det inte tal om på långa vägar däremot lutar det åt att det blir bensinvärmare igen vart det leder... Fått fatt i en nos bensinvärmare komplett i kartong av märket Monark för överkomligt pris.. Enda grejen kompisen som äger bor i USA brukar bara vara hemma på sommaren och den finns i hans lager här i sverige men han måste rota fram den å lite tveksamt i Coronatider om han kommer hem i år förra året gick det inte..

Men som sagt 100% original lär det inte bli tal om utan nöjer mig gott med en trevlig bruksrenovering med ny lack. Liksom visst kan man ha tur som jag hade med bensinvärmaren men att hitta rätt frontplåt ja en tidig modell utan gälar i bra skick tja 5-6000 ungefär samma sak med exakt rätt skärmar den tidigaste modellen med låg skärmkant och liten blinkers.. Nä svåra delar finna och för all del dyra. De delar som finns bättre lämpade på någon 100% original osvetsad lågmilare..
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av F71556 »

Peter Holbrant skrev: 24 mar 2021, 16:52
umekille skrev: 24 mar 2021, 08:50 slider_score.gif
men skall du inte fixa en original bensinvärmare
istället för svetsa igen hålen...då blir den ju helt 100%
original...för hur många automat 145 har original bensinvärmare
om ännu...förresten vilken årsmodell...Den borde ju vara 50års
besiktningsfri numera *GRATTIS* mistick_yes.gif
Nja hundra procent original är det inte tal om på långa vägar däremot lutar det åt att det blir bensinvärmare igen vart det leder... Fått fatt i en nos bensinvärmare komplett i kartong av märket Monark för överkomligt pris.. Enda grejen kompisen som äger bor i USA brukar bara vara hemma på sommaren och den finns i hans lager här i sverige men han måste rota fram den å lite tveksamt i Coronatider om han kommer hem i år förra året gick det inte..

Men som sagt 100% original lär det inte bli tal om utan nöjer mig gott med en trevlig bruksrenovering med ny lack. Liksom visst kan man ha tur som jag hade med bensinvärmaren men att hitta rätt frontplåt ja en tidig modell utan gälar i bra skick tja 5-6000 ungefär samma sak med exakt rätt skärmar den tidigaste modellen med låg skärmkant och liten blinkers.. Nä svåra delar finna och för all del dyra. De delar som finns bättre lämpade på någon 100% original osvetsad lågmilare..
Heter kompisen i USA möjligen Martin?
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

japp martin heter han..
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Det är så med motorhobbyn...bäst så springer man över delar som passar och
ägaren bara är glad bli av med...och en önskelista är skoj ha o sen pricka av på :wink:
Edit: kan ha kvar några original blinkers fram...men minns någon kartong kan ha åkt vid
rensning av förrådet för 20år sen...dyker det upp så hör jag av mej.
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Hmm skulle Svetsat i helgen.. Men vart påmind att jag trots allt är barnfri varannan vecka och denna gång inte ens jourhelg. Så vart besök middag och lets dance i stället... Jaja idag ska det svetsas vart iden! Som ändrade sig då jag hittade ett hål till i tröskeln 10 cm ifrån det redan funna. Lika bra byta en tredjedel och då med en ekonomiplåt vilken jag inte har i stället för lappa och laga..

Så utan ekonomiplåt gav jag mig i stället på fixa till frontplåten, så det går montera en kofångare i stället..
Allt för kraftigt originalare ombedes titta bort...
52.jpg
Jaja kommit så långt hade det varit trevligt få på en kofångare också vilket egentligen saknas..
Men lånade kofångaren från min 71a ändå tänkt hitta en finare till den..
55.jpg
Jaja får försöka pallra mig förbi VP i fristad i veckan och införskaffa mig en tröskel så länge rätt trevligt fått på en kofångare i alla fall..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Men har ju kört ett par veckor nu!
Så vågar mig nu på summera lite tankar och arbete om "Greger" Barnen döpte 145an till Greger, efter namnsdagen den dagen Greger hämtades hem.
Så Greger får det bli. Känns ändå passande på något vis..

Jag menar Greger på sommaren och som vinterbil min Gudrun eller min 245a..
IMG_8759.JPG
Ja Gudrun får även ibland assistera på sommaren när det är tal om bråttomresor men skulle tippa 80% rattas Gudrun på vintertid.

Men nu åter till Greger efter lyckats njuta av lite mer mil bakom ratten så tror mig funnit de flesta olater. Å även om de är få till antalet och den är fantastiskt trevlig och lätt att köra har den ett par egenheter.

upptäckt att förgasaren har en tendens flöda gissar någon nålventil eller kanske flottör behöver ses över.
Bilen ryker lite men de borde bara vara ventiltätningar för komp jämnt och bra störst dilemma är ändå bromsen..
Bromsen verkar lite morgontrött vid första och ibland andra inbromsningen. Som blir utan bromsservoassistans.
Har väl bromsservot "kommit igång"! Så tar sedan den hur fint och bra som helst..

Gissar problemet ligger i bromsservot! Men kan ju knappast läcka. För då borde den inte upphöra göra efter ett par inbromsningar..
Utan verkar mer som att vakuum inte kommer igång och gör sitt jobb. Nån som känner igen fenomenet? Kanske backventilen? Får spåna lite mer i detta senare dock inte något större bekymmer.

I övrigt funderar jag på montera in en extra fotomkopplare till hel/halvljuset parallellt över spaken.
För gissar körkänslan som mer påminner om min gamla duett eller om det är kombinationen med rattautomat vilken gör att jag bländar folk bra ofta, Medans jag stampar i golvet ett par gånger innan jag kommer ihåg spaken..

Det kan ju dock vara ett övergångsproblem mellan ny och gammal sommarbruksveteran..
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Tja fick bli en resa åt Varbergshållet på söndagen också...
Fick hämtat 4a sommardäck en kofångare och en backspegel.
Lustigt nog vart jag sugen på skärmspeglar, Så får se hur det blir.
Men nu en spegel till i alla fall så länge haft skärmspeglar på 145or förr och vill minnas det
var väldigt vanligt folk sprang in i dem på trånga parkeringar.

Hade inga sommardäck på rätt ovalhålsfälgar och snart måste dubbdäcken av helt ok mönster och fälgarna var penselmålade
men tar bort en stress och duger så länge. Då alternativet var blästra lackera beställa däck samt montera.
Så känns detta som ett trevligare och mindre stressande alternativ.

Lite ytterligare grädde på moset fick traderat hem skärmemblem så nu saknas bara bakre Volvo-emblem
53.jpg
Så visst fick "bara" modifierat frontplåten och på en lånad kofångare idag.
Men känns i med lite saknade prylar funna som man är några steg närmare.
umekille
Inlägg: 1493
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

onödigt vetande men en framsoffa från en opel rekord skall passa in på bredden
och fungerar då handbromsen är på sidan(passar också volvo amazon) och växelspaken på
rattstången :wink:
Skriv svar