En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av billykid »

Dynamind-grillen...blir nog jätte snygg vit om bilen ska vara vit. (eller samma färg som bilen).. :)
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Fans en drös hemskt fula tillbehör att hänga på sin bil då. Hönstrappan och diverse och tackluckor som läckte in vatten är vad jag ser framför mig nu :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Nja Dynamind grillen är som sagt inget jag kommer åka runt med till vardags... Men nog tusan kommer den bli ett intressant samtalsämne på någon passande Volvo träff... Har som sagt redan lackerat den och den fick bli vit med svart "grill" återstår provmontera och färdigställa fungerande fästen..
234.jpg
Första arbetsveckan efter semester avklarad och jobb på 145an suttit långt inne mest för det var tid för det mest hatade... Japp vi talar spackel... Fy fan vad jag hatar spackel. Det må vara bättre än en stålflis i ögat men inte mycket bättre. Ändå ett nödvändigt ont med betoning på ont..
Ändå till sist fått spacklat färdigt bakskärmar under list.. Speciellt vä bakskärm med en gammal och inte den bästa lagningen vart lite utmanande få till.. Men fick till det efter en hel del slit till helt ok för en bruksbil.
239.jpg
Hade väl tänkt fått på body på trösklar och baljor idag åxå.. Men där sket det sig lyckats "tappa" bort tre rullar maskeringstape.. (gissar den missades få med från affären). Så med det lite mer jobb än önskvärt i morgon...

Satsar i alla fall på fått på ett första lager grund gissat två med mellanslip kommer krävas innan topplack av de delar som ska lackeras i detta svep...
Så nästa vecka får bli en "fullt upp vecka".. Planen ligger på lack och ihop montering till körbar.. Inte mycket till rullande renovering om den inte mestadels är körbar.. Ser fram emot få på lite ny lack och i med ny framruta men även att fått återmonterat drag och bakre kofångare så bilen blir 100% brukbar tills det är dags få på nylackerade dörrar.. (fortfarande lite surt de blir av fel modell men överlever den besvikelsen lätt)
205.jpg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av umekille »

Dynamind fronten är nog avsedd med den nya grillen och den från 74
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

umekille skrev: 08 aug 2021, 08:34 Dynamind fronten är nog avsedd med den nya grillen och den från 74
Det har jag ingen aning om vilket däremot vet jag med 100% säkerhet att det är likadan som den grillen Teknikens Värld använde på sin projektbil 1978!
För det kan jag se på bilderna i tidningen och bilen de byggde på vart en 70a... Men det mycket möjligt de använde sig av en grill menad till 73-74??
236.jpg
236.jpg (37.14 KiB) Visad 1468 gånger
Men idag förutom att slipa på bilen har jag vaktat en tradera auktion och rätt nöjd fick mig en Nos stereo om bandspelaren fungerar vet jag inte finns väl risk drivrem torkat sönder men ny i förpackning och radion bör ju fungera ändå. Kanske inte det bästa märket aldrig hört talas om det men å andra sidan siktar bara på överträffa vind och motor och vägljud..
242.jpg
241.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

nä trots jobbat på flitigt i helgen så hann inte riktigt dit jag ville.... Även om det vore skönt fått dammtorkat och blåst grundfärg så får de vänta lite förhoppningsvis kan det bli blåst i morgon efter jobbet..
245.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jodå kan bli arg för mindre... Hade nästan lackerat färdigt grundfärgen tänkte bara lagt ett sista lager på taket.
Då skrek kompressorn till och tvärdog.. Jaja får ordna fram en annan i morgon den dan ändå körd då det blir till
åka långväga för att få andra dosen vaccin...
248.jpg
Planen vart fått våtslipat i morgon men lär gå åt till köpa kompressor..
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av billykid »

Hmmmmm..... :?: :?:

och den fick bli vit med svart "grill"

Skulle det inte vara fränare med av brytande färg på "grill" som orange eller röd.
Tänker lite som Hajen,,,Super Gulps...Volov.. :roll:
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Jag vet inte då grillen ska vara trans-am inspirerad så tänkte jag den sticker nog ut tillräckligt även om den smälter in med bilens kulör...

Men idag fredagen den 13e. Även dagen då jag ägt Greger i 5 månader och dagen som det vart lite Californiavitt på tak och skärmar.
253.jpg
Ja dagen till ära blandade färg så det räcker göra om ifall jag blir missnöjd i morgon å visst märktes det att de är fredagen den 13:e.
För när extra färgen skulle in i frysen fanns det inte plats för glassen....

Vilken otur.....
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av mitofar »

Peter Holbrant skrev: 13 aug 2021, 18:19 när extra färgen skulle in i frysen fanns det inte plats för glassen....
Det var då en jäkla osis :lol:
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Det var då en jäkla osis :lol:
[/quote]

Jodå minst sagt vart tvungen trycka i mig nästan en liter glass stackars mig...

Men då gårdagen bjöd på jourarbete
och 40-45 mils resande till kl 21 vart inte mycket mer gjort än konstatera att det som planerat ska på ett extra lager toppfärg.
Men om lördagen var jourintensiv har söndagen varit lugnare... Så både fått våtslipat och lagt på sista färgen..

Nu bara den torkat dags återbygga den till brukbar bil...(tills de nya dörrarna fått lite omsorg och lack)
Men en hel del pyssel ändå ser inte fram emot montera dekorlisten i den nya framrutelisten gjort det några gånger förut och minnet av det känns som en smärtsam tålamodsprövande djävligt jobb... Även montera ny gummilist i bagagen är inget jag ser fram emot tveksam om det ens är möjligt utan åter plocka ur luckan heller..

I övrigt tror jag det mesta ska finnas för få till Greger. Saknar ett original Torkarblad till förarsidan o kanske några klipps...
Men nästa bild som visas får bli en Greger på hjul och med rutor i...
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

255.jpg
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av Peter Holbrant »

Så bil nere rutor monterade och till och med fått stillat lite 140 åkande...
Ja inga mängder men tur o retur till Willys. Helt klart trevligt köra 145 igen 3 veckor kan kännas väldigt lång tid.
Riktigt skönt med ny framruta man ser onekligen mycket bra ut...
256.jpg
Ja man inte bara ser bra ut! Vill påstå att Greger stigit i graderna till en "Si-70-bil" alltså "snygg i 70km"

Men men provkörningen var ju nödvändig dvs behövde kattmat men tillika lockade det trots regn rusk kyla och blås
till en timmes skruvande.. Nått jag verkligen saknat ända sedan den 5e juni dvs drag och kofångare...
Även om jag vet att de detaljerna vart tvungen att tas bort så kan jag inte hjälpa en bil utan kofångare känns allt bra ruffig.
Så desto trevligare att få tillbaks dem på en klart bättre helhet på en enda gång.
257.jpg
Sen att draget numer inte bara sitter som prydnad utan frisk plåt så man vågar bruka det också är aldrig fel.
En bil utan drag är trots allt bara en halv bil...
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: En av femton... Eller ytterligare en dinosaurie!

Inlägg av HSE »

Snyggt jobb :D Jag kan ännu känna precis hur det känns att köra en sådan bil i bra skick, bara känslan i växelspaken går inte att hitta i moderna bilar...
Skriv svar